מבזקים +
תל אביב 27°c
באר שבע 30°c
חיפה 25°c
ירושלים 27°c
בית שמש 30°c
בני ברק 33°c
אשדוד 28°c
י"ב תשרי התשפ"ה | 14.10.2024
תל אביב 27°c
באר שבע 30°c
חיפה 25°c
ירושלים 27°c
בית שמש 30°c
בני ברק 33°c
אשדוד 28°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

"מעדיפים מיתון מאינפלציה": ארה"ב מעלה את הריבית ל-2.5%

הריבית על הדולר הועלתה אמש בשיעור חד של 0.75% והיא מגיעה וכעת ל-2.5% (הטווח העליון). מדובר ברצף ההעלאות החד ביותר מאז שנות ה-80 | המהלך נועד לרסן את האינפלציה הדוהרת בארה"ב שכבר הגיעה לקצב שנתי של 9.1% ביוני האחרון - שיא מאז 1981.

"מעדיפים מיתון מאינפלציה": ארה"ב מעלה את הריבית ל-2.5%
אילוסטרציה צילום: pixabay

הבנק הפדרלי של ארצות הברית העלה אמש את הריבית ב-0.75%, כך שהיא מגיעה כמעט ל-2.5%, אחוז וחצי של עלייה תוך חודשיים - דבר שלא קרה מאז שנות ה-80. הניסיון האמריקני הוא להעביר את המסר הבא: "אנחנו מעלים את הריבית באופן אגרסיבי כדי לעצור את האינפלציה, גם במחיר של מיתון קצר". הסיבה למהלך של הבנק המרכזי נעוצה בכך שנתוני האינפלציה גבוהים מאוד בארצות הברית. עם העלייה החדה של הריביות גדל החשש שכלכלת ארצות הברית תיכנס למיתון, ואיתה יצלול גם כל העולם.

נגיד הפד, ג'רום פאוול, אמר לאחר ההחלטה על העלאה נוספת של הריבית: "מנקודת המבט של המנדט שניתן לנו לתמוך בתעסוקה וביציבות מחירים מרבית, התמונה הנוכחית ברורה: שוק העבודה הדוק ביותר, והאינפלציה גבוהה מדי. אנו מחויבים להחזיר את האינפלציה לרמה של 2%. לא נהסס לפעול בקצב אגרסיבי יותר אם יהיה צורך, אבל בפגישה הנוכחית היתה הסכמה גורפת. המשך העלאות הריבית ימשיכו להיות תלויות בנתונים מהכלכלה. העלאת ריבית נוספת גבוהה מהרגיל עשויה להתאים בפגישה הבאה".

יחד עם זאת, פאוול ניסה קצת להרגיע את המצב: "בנקודה מסוימת יהיה זה ראוי להאט את קצב העלאות הריבית". בשווקים בכל העולם ציפו להחלטת הריבית היום, שכן היא מהווה בסיס להעלאות ריבית ברוב המדינות, כמו גם בישראל. בכל ההעלאות האחרונות הפדרל רזרב קיבל החלטות ריבית שהיו גבוהות מהתחזיות המוקדמות ובעקבות זאת אף עלתה הריבית במדינות רבות מעבר לתחזיות. רוב התחזיות בימים האחרונים היו שהריבית תועלה על ידי הפדרל רזרב, בראשות הנגיד ג'רום פאוול, ב-0.75%, אולם היו גם גם כאלה שצפו עלייה ב-1%.

העלייה בריבית בארה"ב אמורה לנסות ולמתן את העלייה החדה שם באינפלציה, מצב שלתוכו נקלע המשק האמריקני בחודשים האחרונים והביא כבר לשיעור של 9.1% בעליית המחירים, הגבוה מאז 1981, בימי הנשיא רונלד רייגן. החשש הוא שחרף העלאות הריבית המשמעותיות, האינפלציה בארה"ב תעלה לסביבות 10% בטרם שהזינוק במחירים ייבלם עם המשך העלאות הריבית בארה"ב.

בחדרי חרדים

 צבע אדום