מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 24°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 27°c
אשדוד 25°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 24°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 27°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

לאחר שנתיים, הקהילה היהודית חזרה להתפלל במניין

הקהילה היהודית הקטנה ביותר בהודו חזרה להתפלל בבית הכנסת מהמאה ה-19 של קולקטה, שנתיים לאחר שהרב, המבקר האחרון, שבסיסו בקוצ'ין, עזב את הודו עקב נגיף הקורונה | שני רבנים מישראל ואנגליה טסו לקולקטה כדי לקיים תפילה בבית הכנסת בעיר מהמאה ה-19

לאחר שנתיים, הקהילה היהודית חזרה להתפלל במניין
הרב יונתן גולדשטיין באחד מבתי הכנסת צילום: פייסבוק

באחד הימים בחודש האחרון, התכנסו עשרה מחברי הקהילה היהודית של קולקטה, המונה 23 חברים, בבית הכנסת "מגן דוד" לתפילה שניהלו שני רבנים שטסו מעבר לים, הרב ישי דייק מישראל והרב יונתן גולדשמידט מאנגליה.

הרב יונתן גולדשטיין מקוצ'ין עזב את הודו לפני שנתיים כשהתחילה מגיפת הקורונה, מאז לא היה מניין רשמי. בימים האחרונים הוא חזר לעיר קולקטה, "עבורנו זה היה רגע גדול, אנחנו מתכננים לקיים תפילות לפחות פעמיים בחודש בנוכחות רב", אמר דוד אשכנזי, מנהיג קהילה ואחד משישה האנשים שנותרו בעיר שהוריהם יהודים.

במהלך מפקד האוכלוסין של 2001 היו בהודו 4,650 יהודים. עם 2,466 חברי קהילה במהרשטרה, אחריה מניפור עם 859, מיזורם 805, וגוג'אראט 134, כך על פי התקשורת המקומית. דו"ח מפקד האוכלוסין של 2011 על יהודים לא פורסם, כך נאמר לפרלמנט ב-2017 במהלך דיון בשאלה האם יש להעניק לקהילה מעמד של מיעוט.

למרות שבקולקטה יש את הקהילה היהודית הקטנה ביותר מבין כל הערים ההודיות, היא ביתם של שלושה בתי כנסת, שנבנו כולם במאה ה-19 על ידי המתיישבים הראשונים בראשות שלום כהן, המהגר היהודי הראשון שהגיע ב-1798 מחאלב בסוריה.

בית הכנסת שוחזר לפני חמש שנים והוכרז כאנדרטה מוגנת על ידי רשות הארכיאולוגיה של הודו, בית הכנסת מגן דוד נבנה בשנת 1884. על פי רישומים רשמיים, זהו בניין התפילה היהודי הגדול ביותר באסיה הכולל צריח בגובה עשרות מטרים.

סמוך למגן דוד נמצא בית הכנסת נוה שלום, אשר נבנה ב-1831. לא הרחק משם ברחוב פולוק באזור בורבאזר הצפוף, נמצא גם בית הכנסת בית אל שנבנה ב-1856.

אשכנזי, היה הכוח המניע מאחורי שיקום שלושת בתי הכנסת. הוא אמר לתקשורת המקומית: "אנחנו רוצים להשאיר את בתי הכנסת בחיים למרות שנישואים ואירועים חברתיים לא מתקיימים יותר במקומות האלה. אנחנו מתכננים לחגוג את ראש השנה, ראש השנה היהודי, בספטמבר ולהזמין חברי קהילה ממדינות אחרות".

"הקהילה שלנו היא קהילה מאוד קטנה עכשיו", אומר אשכנזי, אשר מנסה במקביל להגיע להסדר עם חברה אמריקאית-יהודית שמקבלת את אישור כשרות למזון מתוצרת הודו המיוצא עבור יהודים במדינות אחרות. "בשביל תפילה במניין אנחנו צריכים לפחות 10 גברים שיהיו נוכחים. קשה להרכיב 10 גברים בקולקטה. כל חברי הקהילה הם מעל גיל 60 והמבוגרת ביותר, אישה, היא מעל גיל 90. כך שגם אם יש רצון, דברים לא תמיד מסתדרים" אבל הוא ינסה לארגן מניין לפחות לראש השנה.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום