מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 24°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 27°c
אשדוד 25°c
כ"ו אלול התשפ"ד | 29.09.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 24°c
חיפה 25°c
ירושלים 25°c
בית שמש 25°c
בני ברק 27°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

מאסר עולם לאיראני שלקח חלק בהוצאה להורג של אסירים פוליטיים

בית המשפט בשוודיה גזר עונש מאסר עולם על חמיד נורי, שהיה עוזר התובע לשעבר של כלא איראני והואשם בהשתתפות בהוצאתם להורג של אסירים פוליטיים באיראן. בימים האחרונים ביקשו שלטונות הרפובליקה האסלאמית מממשלת שוודיה לשחרר את נורי בהקדם האפשרי

מאסר עולם לאיראני שלקח חלק בהוצאה להורג של אסירים פוליטיים
חמיד נורי צילום: Iran international

תומאס סנדר, שופט בית המשפט בשוודיה, גזר על חמיד נורי, עונש של מאסר עולם לעוזר התובע לשעבר של כלא גוהרדשט באיראן, הוא הואשם בהשתתפות הוצאה להורג של אסירים פוליטיים באיראן בשנות ה-70. מאסר עולם בשוודיה שווה ל-25 שנות מאסר, וניתן לשחרר את הנידון על תנאי לאחר ריצוי שני שליש מתקופת המאסר. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

משפטו של חמיד נורי היה המשפט הראשון של אדם שהואשם במעורבות בהוצאות להורג המוניות באיראן. כמו כן, זו הייתה הפעם הראשונה שבה נשפט פקיד במערכת המשפט של הרפובליקה האסלאמית במדינה זרה באשמת השתתפות בהוצאות להורג.

חמיד נורי, עוזר התובע לשעבר של כלא גוהרדשט נאשם בהשתתפות בהוצאה להורג של אסירים פוליטיים באיראן, הוא הועמד בפני שני אישומים של "פשע מלחמה" ו"רצח מכוון". חמיד נורי הגיע לנמל התעופה בשטוקהולם ב-18 בנובמבר 2018 ונעצר מיד.

הוא כינה את כל האירועים הקשורים להוצאות להורג משנת 1967 וכן את ההאשמות נגדו "מחזה" ו"סיפור דמיוני, הזוי ומזויף, מזויף ולא מתועד". בימים האחרונים ביקשו שלטונות הרפובליקה האסלאמית מממשלת שוודיה לשחרר את נורי בהקדם האפשרי.

ב-1967, בעקבות הוראה של האייתולה חומייני, הוצאו להורג בחשאי כמה אלפי אסירים פוליטיים שנקברו בקברי אחים בבתי הכלא של הרפובליקה האסלאמית. אברהים ראיסי היום הנשיא ואז התובע של טהרן, היה מעורב בהוצאות להורג אלו בדמות ועדה לחקירת מצב האסירים, המכונה "ועדת המוות".

לאחר שהכריז על ניצחונו בבחירות לנשיאות אמר ראיסי כי הוא "מגן זכויות אדם" מאז תחילת כהונתו במערכת המשפט ו"צריך לשבח ולעודד את המערכת".

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום