מבזקים +
תל אביב 28°c
באר שבע 25°c
חיפה 28°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 29°c
אשדוד 28°c
כ"ה אלול התשפ"ד | 28.09.2024
תל אביב 28°c
באר שבע 25°c
חיפה 28°c
ירושלים 28°c
בית שמש 28°c
בני ברק 29°c
אשדוד 28°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

טהרן: שוטרים ירו באוויר כדי לפזר הפגנת קורבנות השוד

משטרת טהרן פיזרה בירי חי באוויר הפגנה של אנשים שהכספות שלהם נשדדו בשוד שהתרחש בסניף המרכזי של הבנק הגדול במדינה. מאות אנשים שאיבדו חסכונות חייהם או מסמכים חשובים, דורשים פיצוי

טהרן: שוטרים ירו באוויר כדי לפזר הפגנת קורבנות השוד
המהומות מחוץ לבנק צילום: צילום מסך

תיעודים שהסתובבו ברשתות החברתיות באיראן, מראים כי כוחות הביטחון האיראניים ירו יריות אזהרה והשתמשו באלימות קשה כדי לפזר התקהלות אנשים מול סניף הבנק שנשדד ליד אוניברסיטת טהראן. משרד יחסי הציבור של בנק מלי (הבנק הלאומי) הודיע ​​כי מנהל הבנק וסגן ראש הסניף פוטרו "בשל רשלנות". אבל מאות אנשים שאיבדו את חסכונות חייהם או מסמכים חשובים דורשים פיצוי.

גורמים רשמיים אמרו כי מתנהלת גם חקירה, כאשר מספר עובדי בנק נחשדים כמי ששיתפו פעולה על השודדים, שלושה עובדי בנק נמצאים במעצר. בנק מלי פרסם ביום שלישי הצהרה בה הכחיש דיווחים ברשתות החברתיות לפיהן 1,000 ארגזים נפרצו, ואמר כי גנבים נכנסו לסניף וניגשו ל-168 כספות. דיווחים קודמים אמרו שהמספר היה 200 עד 250 כספים.

הפרטים המדויקים של הרכוש והמסמכים הגנובים טרם פורסמו, וביומיים האחרונים הצהירו כמה גורמים בבנק מלי כי לבנק "אין אחריות פלילית ומשפטית לתכולת הכספות". כלי תקשורת וגורמים רשמיים בטהרן אומרים כי לא ברור מה שודדי הבנקים גנבו מהכספות, שכן לבנקים אין מידע על מה אנשים מכניסים לקופסאות הללו, המשמשות לאחסון מזכרות אישיות, מטבע חוץ ומטבעות זהב.

הבנק נמצא במרחק של כקילומטר מהמטה וממעונו של המנהיג העליון עלי חמינאי. איראן הייתה בחופשה של ארבעה ימים מיום חמישי עד ראשון לציון יום השנה למותו של האייתוללה רוחאללה חומייני, מייסד הרפובליקה האסלאמית. ככל הנראה, השודדים קיבלו גישה במהלך החג, ולא ברור כמה זמן שהו בפנים. הם הצליחו לפתוח ארבע דלתות אטומות, הרסו מצלמות אבטחה, ולקחו את הכוננים הקשיחים, כמעט ולא השאירו זכר. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

פקיד בנק לשעבר אמר לתקשורת האיראנית כי כמעט בלתי אפשרי לפרוץ את אחת מדלתות הכספות הראשיות המגנות על הכספות. "אדם יצטרך מספר ימים כדי לפרוץ את הדלת", אמר. חלק מהדלתות היו מוגנות באמצעות מעברים אלקטרוניים, קודים ואזעקות. כך שהחשד עולה שהיה שיתוף פעולה פנימי.

סדרה של אירועים חשודים שהתרחשו מאז השבוע שעבר, הובילה להשערות שאולי השודדים חיפשו כמה מסמכים ספציפיים ובאו מחו"ל לצורך השוד. ביום חמישי האחרון, קבוצת אקטיביסטים איראנית בשם 'התקוממות עד להפיכה' פרצה והשביתה יותר מ-5,000 מצלמות מעקב ו-150 אתרים ושירותים מקוונים של עיריית טהראן. השוד אירע בשעות המוקדמות של יום שישי. ומערכת בקרת הדרכונים בנמל התעופה הבינלאומי אימאם חומייני בטהראן נפרצה בשבת, ועיכבה נוסעים לכמה שעות.

השוד נתפס בעיני רבים באיראן כ'עבודה פנימית'. הגנבים הכירו את פנים ואת סביבת הבנק ולכן לקחו עימם בקלות את מכשיר הווידאו של המצלמות, מסיבה זו לא הצליחה המשטרה להשיג נתונים סטטיסטיים ומידע מדויק על הגניבה, כמה גנבים היו וכיצד הצליחו לחדור למערכת הבנק.

כלי תקשורת וגורמים רשמיים בטהרן אמרו כחי לא ברור מה שודדי הבנקים גנבו מהכספות, שכן לבנקים אין מידע על מה אנשים מכניסים לקופסאות הללו, המשמשות לאחסון מזכרות אישיות, מטבע חוץ יקר ומטבעות זהב. כמו כן, לא ברור אם קיים ביטוח כלשהו המכסה הפסדים שנגרמו ללקוחות. דו"ח אחד בשנה שעברה העלה כי האיראנים מחזיקים 25-30 מיליארד דולר במזומן בבית או בכספות פרטיות בבנק.

 

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום