מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 23°c
ירושלים 19°c
בית שמש 21°c
בני ברק 32°c
אשדוד 21°c
י"ב תשרי התשפ"ה | 14.10.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 23°c
ירושלים 19°c
בית שמש 21°c
בני ברק 32°c
אשדוד 21°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

שעות לפני שבת: פולמוס בין הפוסקים האם לקיים הלוויה

דקות ארוכות של ספק מה לעשות עם הנפטר הרה"ח ר' ישראל מרדכי גרובייס ז"ל מבני ברק שנפטר בפתאומיות שעתיים לפני השבת. מדוע לא נקבר בסגולה? מה הכריע רב חסידי גור? ומה הכריעו הגרמ"ש קליין והגר"י סילמן? | כל הפרטים על הקבורה המהירה בערב שבת 

שעות לפני שבת: פולמוס בין הפוסקים האם לקיים הלוויה
הרגעים לאחר פטירתו של הרב גרובייס ז"ל צילום: באדיבות המצלם

ביום שישי האחרון ערב השבת והחג, בסביבות השעה 16:00 אחר הצהריים הוזעקו כוחות הצלה לביתו של הרה"ח ר' ישראל מרדכי גרובייס ז"ל מחשובי חסידי גור בשכונת רמת אלחנן בבני ברק שם התמוטט. לאחר מאמצי החייאה במשך כשעה נאלץ הצוות הרפואי לקבוע את מותו למגינת לב בני המשפחה ומכריו.

כאן החלה השאלה סביב הלוויה, שכן הרב גרובייס נפטר שעתיים לפני כניסת השבת, מתנדבי זק"א ת"א שהגיעו מיד למקום שמעו מבני המשפחה כי רצונו של אביהם ז"ל היה להיקבר כמה שיותר סמוך לפטירתו (ידוע מאוד המעלה להיטמן סמוך לפטירה ובמיוחד ביום שישי אחר חצות). דא עקא שבבית העלמין סגולה בפתח תקווה ששם ישנם קברים במחיר סביר יחסית לא ניתן לקיים הלוויות שעתיים וחצי לפני שבת, מחשש לחילול שבת ל"ע של משתתפים בהלוויות.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי האלמנה התקשרה לגאון רבי אריה זילברשטיין רב חסידות גור בבני ברק להיוועץ עמו מה לעשות. הרב זילברשטיין הכריע כי יש לדאוג לכבוד המת ואם מתאפשר שיקנו חלקה בבית הקברות פוניבז' בב"ב למרות העלות הגבוהה.

 

המתנדבים יצרו קשר עם הנהלת בית העלמין בב"ב וכבר סיכמו על מקום הקבורה אך כאן הפוסק החסידי הגרמ"ש קליין מרבני ב"ב ומרבני החברא קדישא הורה שלא לעשות הלוויה בשעה מאוחרת כל כך והכריע כי יש להמתין עד לצאת החג.

כאן נכנס לתמונה הגאון רבי יהודה סילמן ששמע את הפרטים ממתנדבי זק"א ת"א שהיו במקום, והרב סילמן התקשר לרבי משה שאול קליין ולאחר מו"מ ממושך בין הרבנים הסכים הגרמ"ש להתיר לעשות הלוויה גם בשל כך שמדובר בהלנת הנפטר ליומיים וגם אנשים לא יספיקו להגיע מבחוץ ואין חשש לחילול שבת מצד המלווים.

הגר"י סילמן בדיון על הקדמת הלוויה. צילום: באדיבות המצלם

המתנדבים במקום גייסו מספר שכנים שיגיעו במהירות לבית העלמין בפאתי ב"ב לחפור את הקבר מאחר והחופר הקבוע לא יספיק להגיע בפרק זמן קצר. אמבולנס של זק"א ת"א העביר את הנפטר במהירות לעריכת טהרה ומתנדבים ביצעו את הטהרה והקבורה. אחד הבנים שהספיק לתפוס מונית מיד מירושלים עוד הספיק להגיע ללוויה שאר הילדים והבנות שמתגוררים במרחק רב יותר לא הספיקו להגיע וישבו שבעה בביתם למספר דקות בלבד עד כניסת השבת שכן חג השבועות מבטל שבעה. 

במקביל מתנדבי זק"א ת"א פעלו מול המשטרה שתזדרז להגיע לחתום על שחרור הנפטר לקבורה (בכל פטירה מחוץ למוסד רפואי צריכה המשטרה להגיע לחתום על שחרור לקבורה דבר שלפעמים נמשך זמן רב) וכן להוצאת רישיון קבורה מול משרד הבריאות. בסופו של דבר הלוויה הסתיימה בשעה 19:00 45 דקות לפני שקיעת החמה.

בחדרי חרדים

 צבע אדום