בן כספית על רדיפת הפרקליטות נגד פלדשטיין: ענת קם, שהואשמה באותו סעיף בדיוק כמו פלדשטיין, כולל סעיף הכוונה, קיבלה בסוף עיסקת טיעון, סעיף הכוונה לפגוע בבטחון המדינה הוסר והיא ישבה שנתיים. זה גם מה שיקרה עם פלדשטיין, פלוס מינוס.
דו"ח מדינות ה-OECD: נטל המס בישראל - כרבע מהמשכורת
דו"ח של ארגון ה-OECD בק את שיעור נטל המס במדינות הארגון וממנו עולה כי ישראל נמצאת במקום ה-32 מתוך 38 מדינות, עם שיעור מס ממוצע של 24.2%, מעט נמוך מהממוצע בארגון שעומד על 34.6%
בעוד השכר הריאלי עלה בקצב מהיר יחסית בין השנים 2020 ל-2021, המס על משכורת בישראל נמוך בהשוואה לממוצע מדינות ה-OECD, כך לפי דו"ח שפרסם בשבוע שעבר ארגון ה-OECD.
המס הממוצע מהמשכורת מוגדר כשיעור המס המשולם מתוך כלל עלות השכר של עובד ללא ילדים. הוא מתחלק למס הכנסה, ולתשלום על הטבות סוציאליות כמו מס בריאות ודמי ביטוח לאומי. בשנת 2021 עמד שיעורו הממוצע של מס זה על 34.6% במדינות הארגון. בישראל, לעומת זאת, הוא עמד על 24.2% בלבד. מגמה זו דומה גם למשפחות חד הוריות ולמשקי בית עם ילדים.
ישראל היא אחת המדינות בהן שיעור המס הממוצע מהמשכורת הוא הנמוך ביותר. מתוך 38 מדינות, ישראל נמצאת במקום ה-32, שמתחתיה רק דרום קוריאה, שוויץ, מקסיקו, ניו זילנד, צ'ילה וקולומביה, בה שיעור המס הוא 0%.
דוח מינהל הכנסות המדינה שפרסמה הכלכלנית הראשית באוצר לפני שחודש העלה דברים דומים, ולפיהם ישראל מאופיינת בנטל מס נמוך במעט מהממוצע המשוקלל של מדינות ה-OECD ובתוצר לנפש נמוך מהממוצע המשוקלל של מדינות ה-OECD.
לחמש מדינות תוצר גבוה ונטל מס נמוך מישראל - אירלנד, שווייץ, ארה"ב, אוסטרליה וקוריאה. המקרה של אירלנד ייחודי בגלל המשקל הרב של חברות בינלאומיות במדינה זו שמנפחות את התוצר אך משלמות מעט מסים. המיקום של שווייץ, ארה"ב ואוסטרליה הוא תוצאה של בחירת מודל של "ממשלה רזה".
מנתוני הכלכלנית הראשית עולה כי שיעור המס הישיר השולי בישראל נמוך מהממוצע במדינות ה-OECD ברמות הכנסה של 67% מהשכר הממוצע ו-100% מהשכר הממוצע, כאשר ברמת הכנסה של 167% מהשכר הממוצע שיעור זה בישראל גבוה מהממוצע במדינות ה-OECD.
בראייה היסטורית, נטל המס ירד מנקודת השיא בשנת 1986 ועד לשנת 2020 בכ-12 אחוזי תוצר. לעומת מערכת המס בשנת 1986 מערכת המס בשנת 2020 פועלת עם שיעורי מס הכנסה נמוכים יותר ושיעורי מע"מ ושיעורי מס על דלק, טבק ואלכוהול גבוהים יותר. פרט להכנסות ממסים, לממשלה הרחבה הכנסות נוספות של כ-100 מיליארד שקל ממקורות אחרים, כגון הכנסות מרכוש, תרומות וסיוע ממשלות זרות.
אם בעבר נטל המס בישראל היה גבוה מזה שבממוצע מדינות ה-OECD, ב-2021 הפער הלך וירד - מכ-4% תוצר בממוצע בשנים 1995-2002 לכ-3% תוצר בממוצע בשנים 2003-2007 ,עד שנסגר הפער בשנים 2008-2019.
נתונים היסטוריים חלקיים מצביעים על פער אף של 10%, בממוצע, בשנים 1970-1988 ושל 5% תוצר בממוצע, בשנים 1989-1994. נטל המס ירד בחדות בשנים 2008-2009 בהשפעת המשבר הפיננסי העולמי וגדל באיטיות לאחר מכן, כתוצאה מההתאוששות בפעילות ומהעלאה יזומה בחלק מהמדינות של שיעורי המס.