מבזקים +
תל אביב 30°c
באר שבע 28°c
חיפה 29°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 29°c
אשדוד 30°c
כ"ה אלול התשפ"ד | 28.09.2024
תל אביב 30°c
באר שבע 28°c
חיפה 29°c
ירושלים 30°c
בית שמש 30°c
בני ברק 29°c
אשדוד 30°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

בגלל פוטין: הרב נאלץ לשקר לאשתו ולחלל שבת

לפני המלחמה, הרב מאיר סטמבלר מעולם לא חילל שבת ומעולם לא שיקר לאשתו, איתה חי 28 שנים. עכשיו הוא עשה את שניהם. "עכשיו אני יכול להקדיש את כל זמני כדי לעזור לקהילה שלי בלי לדאוג"

בגלל פוטין: הרב נאלץ לשקר לאשתו ולחלל שבת
פוטין בביקורו בישראל צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הקהילה היהודית באוקראינה נלחמת נגד הפלישה של רוסיה, ונגד השקרים של ולדימיר פוטין, מנהיגי הקהילה היהודית המשגשגת של דנייפרו מדברים על ההיסטוריה שלהם, על ארצם ועל דחיית השקרים של פוטין על נאצים באוקראינה.

לפני המלחמה, הרב מאיר סטמבלר מעולם לא חילל שבת ומעולם לא שיקר לאשתו, איתה חי 28 שנים. עכשיו הוא עשה את שניהם. אם יש מצב חירום, כמו פינוי חירום, הוא יענה לטלפון שלו בשבת. בימיה הראשונים של הפלישה הרוסית הוא שלח לישראל את אשתו שרה, עשרת ילדיו ושלושת נכדיו, והבטיח שיצטרף אליהם בעוד מספר ימים. אבל הוא שיקר. הוא מעולם לא התכוון לעזוב את אוקראינה.

הרב סטמבלר, יו"ר הפדרציה של הקהילות היהודיות של אוקראינה, הגיע לדנייפרו מניו יורק בשנת 1991. הוא היה בן תשע עשרה. מאז הוא חי כאן. הוא מחשיב את עצמו אוקראיני. "בממוצע אני ישן שלוש שעות ביום", הוא אומר לאתר RollingStone.

"עכשיו אני יכול להקדיש את כל זמני כדי לעזור לקהילה שלי בלי לדאוג למשפחתי. החלטתי שהגיע הזמן לתת להם לברוח לאחר שתחנת הכוח הגרעינית באזור זפוריז'יה 200 קילומטרים משם - נכבשה על ידי כוחות רוסים בשלבים הראשונים של המלחמה. היה מחסור באוטובוסים, אבל מצאתי אחד. אבל כשהגעתי לתחנה, אנשים אחרים כבר חיכו. הרגשתי לא בנוח, כמו שאומרים שהרב מנצל את הפריבילגיה שלו בצורה לא הוגנת, אז אמרתי לאשתי שרה שהיא צריכה להתמודד עם זה בעצמה ועזבתי. האנשים האלה לא היו ברשימה לפינוי לאותו יום. ראיתי בעיניהם פחד כזה שלא יכולתי לחשוב על התייחסות אחרת מלבד רשימת שינדלר".

כמרכז היהודי המרכזי באוקראינה, דנייפרו הפכה גם למטה למתן סיוע לאוכלוסייה היהודית במדינה, כולל תיאום תמיכה בינלאומית. ען 150 מתנדבים במוקד שנענים לבקשות לסייע באיתור קרובי משפחה. כדי לזהות מי עדיין צריך עזרה ולמצוא כתובות נכונות, הם משתמשים ברשימות שנעשו במהלך מגיפת הקורונה של אנשים שנרשמו לאוכל כשר כדי לחגוג את החגים בבידוד.

במשך שנים בנאומיו הפומביים האשים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את האוקראינים בכך שהם מאפשרים לנאצים לעלות לשלטון. הפלישה הנוכחית הוכרזה באמתלות של 'דה-נאציפיקציה'. תחילה, ב-2014, כאשר רוסיה כבשה את קרים ואת הדונבאס, ניסו יהודי אוקראינה - רבנים, אמנים, אישי ציבור, פוליטיקאים ממוצא יהודי - להפריך את הטענות הללו. עד 2022 רבים מצאו את טענותיו של פוטין מגוחכות עד כדי כך שהם העדיפו להתעלם מהן במקום לבזבז זמן בדיונים עליהן, והסבירו כי "הרטוריקה של הקרמלין מקרינה לעתים קרובות מחלות משלהם על אחרים". אבל בדנייפרו, הקהילה היהודית המשגשגת היא הפרכה יומיומית לטענות הכוזבות של פוטין.

הרב סטמבלר הגיע לדנייפרו בשנת 1991 אז קיבלה אוקראינה עצמאות ונשאר. "מיד לאחר קריסת ברית המועצות, היהודים המקומיים נבהלו, הם התביישו להודות שהם יהודים, כאילו חשו אשמה כלשהי", הוא משחזר. "עכשיו, אני מרגיש גאה להיות כאן יהודי. תסתכל עלי? אתה רואה את הכובע, את הזקן? אני נראה די יהודי, נכון? ואני הולך כאן בחופשיות. לפני הקורונה עד 60,000 אנשים מכל רחבי אוקראינה, אבל גם מארה"ב וישראל, הגיעו לכאן כדי לחגוג את פסח, כך חיינו".

קהילתו של הרב סטמבלר פינתה עד כה 6,000 בני אדם. הוא מצר על כך שרק 20 אחוז מהם הגיעו לישראל. בימיה הראשונים של המלחמה הוא היה בשיחה עם בנט והתאכזב מתגובת הממשלה, אך הוא עדיין סומך על תמיכת אזרחי ישראל. כמו מנהיגים רבים של הקהילה היהודית באוקראינה, הוא חושב שישראל מפחדת מרוסיה וממה שהיא עלולה לעשות במזרח התיכון.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום