מבזקים +
תל אביב 22°c
באר שבע 20°c
חיפה 23°c
ירושלים 19°c
בית שמש 22°c
בני ברק 31°c
אשדוד 22°c
י"ב תשרי התשפ"ה | 14.10.2024
תל אביב 22°c
באר שבע 20°c
חיפה 23°c
ירושלים 19°c
בית שמש 22°c
בני ברק 31°c
אשדוד 22°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

נשיא פולין במצעד החיים: "לא עוד מלחמה"

נשיא פולין אנדז'יי דודה נאם היום במצעד החיים באושוויץ, בו השתתפו אלפי אנשים לרגל יום השואה והגבורה. הנשיא תקף את רוסיה: "מי שמפר את החוק הבינלאומי, חייב לשאת באחריות קשה ומוחלטת לכך"

נשיא פולין במצעד החיים: "לא עוד מלחמה"
נשיא פולין עם ניצול שואה צילום: לשכת הנשיא

הנשיא הפולני אנדז'יי דודה נאם היום (חמישי) במצעד החיים באושוויץ ותקף את רוסיה בחריפות על מלחמתה באוקראינה. "אנו משתתפים במצעד החיים לא רק כדי לחלוק כבוד לנרצחים, אלא גם כדי להראות שמדינת ישראל לא רק קיימת, אלא יש לה זכות קיום" אמר.

"אנחנו באים לכאן כדי להראות שבזמן מלחמת העולם השנייה, גרמניה הנאצית הצליחה למחוק את המדינה שלי מהמפה, למחוק אותה ולרצוח פולנים, כולל יהודים פולנים, לעולם לא נאפשר למשהו כזה לקרות שוב כאן" אמר. "אנחנו כאן כדי להראות שאין שום הסכמה לניסיון לקחת את החופש ולהרוג את העם האוקראיני ללא עונש, כפי שקורה היום בשטחים הכבושים של אוקראינה".

"אנחנו כאן כדי להראות שלכל עם יש את הזכות הקדושה לחיים, לטפח את מסורותיו, להתפתח", הדגיש הנשיא. "אנחנו צועקים בקול: לא לשנאה, לא לאנטישמיות, לא לאנטי-אוקראיניות, לא לאנטי-פולניות, לא לשנאה" הוסיף.

נשיא פולין מניח זר לצד ניצול שואה: צילום לשכת הנשיא

הנשיא דודה גם הדגיש כי "מי שרוצח, ועובר על החוק הבינלאומי, חייב לשאת באחריות קשה וחסרת רחמים על כך. לא עוד מלחמה, לא עוד שואה. זיכרון נצחי של הנרצחים, זיכרון נצחי לכל קורבנות השנאה". אמר הנשיא.

הנשיא המשיך: "אנו שומעים את השיחות המוקלטות של חיילים רוסים. אלו שיחות של אנשים רגילים, והשיחות הללו מלאות שנאה, ולעתים קרובות נשמעות הצהרות שיש להשמיד את האוקראינים. קשה להבין וקשה להאמין, איך אפשר להתנהג כך אחרי משהו שהעם היהודי ועמים אחרים חוו במהלך מלחמת העולם השנייה, פולנים, רומאים וגם רוסים", אמר אנדז'יי דודה.

"השואה נולדה משנאה. היום עולה שנאה משיחות החיילים הרוסים", הדגיש הנשיא. הוא גם אמר שהאירועים באוקראינה הראו שטוטליטריות עדיין מסוכנת. "אין הסכמה להרג של אוקראינים בשטחים הכבושים" אמר. "מי שרצח, ועובר על החוק הבינלאומי, חייב לשאת באחריות קשה וחסרת רחמים על כך". הוסיף דודה והצביע על רוסיה.

"קשה להבין שאחרי כל כך הרבה פעמים מנהיגי רוסיה דיברו כאן בגאווה על כך שהצבא האדום שחרר את מחנה אושוויץ, הם הפציצו את באבי יאר - המקום בו עונו יהודי אוקראינה במלחמת העולם השנייה, שבו עשרות אלפים של הנרצחים קבורים היום. פצצות רוסיות נפלו שם. איך זה אפשרי?" שאל הנשיא.

"במהלך מלחמת העולם השנייה, איבדה פולין מולדתי, 6 מיליון אזרחים, מתוכם למעלה מ-3 מיליון יהודים פולנים לשעבר, יהודים פולנים שנרצחו באכזריות על ידי הנאצים" אמר.

בחדרי חרדים

 צבע אדום