מבזקים +
תל אביב 23°c
באר שבע 20°c
חיפה 23°c
ירושלים 19°c
בית שמש 21°c
בני ברק 29°c
אשדוד 23°c
י"ב תשרי התשפ"ה | 14.10.2024
תל אביב 23°c
באר שבע 20°c
חיפה 23°c
ירושלים 19°c
בית שמש 21°c
בני ברק 29°c
אשדוד 23°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

בעיית חידוש הדרכונים: מי מנצל לרעה את הפתרון שפותח בהייטק?

מי שהזמין טיסה לקיץ וגילה שהדרכון שלו לא בתוקף נמצא בבעיה חמורה, במערכת זימון התורים של רשות האוכלוסין אין תורים עד סוף ספטמבר, אמנם מידי בוקר משתחררים מספר תורים ללשכות אך יש קושי גדול לחפש ולמצוא אותם | מספר מתכנתים בהייטק מצאו פתרון לבעיה ופיתחו בוט שיחפש את התורים, אך כבר עתה יש מי שתופס אותם ומוכר את התורים במאות שקלים

בעיית חידוש הדרכונים: מי מנצל לרעה את הפתרון שפותח בהייטק?
דרכון, אילוסטרציה צילום: pixabay

בעבר, פעולת חידוש הדרכון הייתה מהפשוטות, ממלאים טופס אינטרנטי, משלמים את האגרה, שולחים את הדרכון הישן בדואר ומקבלים בתוך עשרה ימים דרכון בתוקף. אולם כיום, ודווקא אחרי תקופת הקורונה שהעבירה רבים מהשירותים אל האינטרנט, השירות הפך לבלתי נסבל עד בלתי אפשרי. כיום אי אפשר לחדש דרכון מבלי להגיע פיזית, לאחת מלשכות רשות האוכלוסין וההגירה ובתיאום תור מראש באתר. אם יש לכם טיסה מתוכננת בחצי שנה הקרובה וגיליתם שהדרכון שלכם לא בתוקף, תשקלו לבטל את הטיסה, כי לקבל תור לפני דצמבר זו משימה כמעט בלתי אפשרית.

אם אתם רוצים לשלם ויש לכם מספיק כסף, תוכלו פשוט לגשת לנתב"ג ביום הטיסה ולהנפיק בעמדה מיוחדת המיועדת ל"מקרי חירום" אולם תיאלצו לשלם 830 שקל לדרכון, כמעט פי ארבע ממחירו הרגיל.

מה יעשה מי שלא רוצה לשלם ביוקר? מתברר, כי יש דרך להשיג תור קרוב אך בדרך מסובכת ומסורבלת. שיטת התורים ברשות האוכלוסין היא כזאת שמאפשרת לכל ראש סניף להחליט כמה תורים יפתחו לציבור, מכיוון שראש הסניף מפחד מעומסים הוא משחרר מעט מהתורים הקיימים, בכל בוקר לאחר שהוא רואה כי כל העובדים הגיעו הוא משחרר לעולם מספר רב של תורים, אלא שכדי לקבוע תור קרוב, יש להיכנס לאתר שמתנהל בצורה די מיושנת, יש צורך להזין בכל פעם מחדש את כל הפרטים ולחזור על הפעולה מההתחלה במעבר לחיפוש תור בלשכה בעיר אחרת. עד שמצליחים להזין את הפרטים ולחפש תור בסניף קרוב נגמרים כל התורים באזור".

גם לזה נמצא פתרון, בחור בן 19 בשם מתן משרקי מזוז הקים ערוץ טלגרם בשם 'תורים פנויים לחידוש דרכונים', שמסייע לאנשים לאתר תורים פנויים, הוא פיתח בוט שסורק את כל התורים הפנויים וברגע שמתפנה תור נשלחת הודעה בערוץ המעדכן באיזו עיר ישנם תורים, מתן אינו היחיד ישנם עוד כמה שהקימו בוטים שכאלה ועוזרים לציבור למצוא תורים פנויים.

אך אליה וקוץ בה, מתברר כי יש מי שמנצל את החסד שעשו המפתחים ומנצלים את הערוצים להרוויח כסף, הם תופסים תורים על שמם ואז מוכרים אותם ביוקר לאלו שזקוקים להם בדחיפות, מקרה אחד שפורסם הוא על אחד מהמשתמשים בטלגרם הצליח למצוא תור מהיום למחר בעיר ת"א – ואז הציע אותו למכירה תמורת 70 שקלים. בתוך שניות בודדות קיבל הצעת נגד של 100 שקלים בעבור התור, ישנם עדויות גם על עובדים שמכרו תורים במאות שקלים.

שרת הפנים איילת שקד אמרה לפני כשבועיים באולפן ווינט: "ביקשנו מהעובדים לעבוד גם בשישי וגם אחר הצהריים, הם כמובן מקבלים על זה כסף. אנחנו דוחקים בהם לפתוח כמה שיותר שעות וצריך להגיד את האמת, כל בוקר נפתחים גם תורים למי שצריך דרכון דחוף, כך שמי שחייב להוציא דרכון בשבוע-שבועיים הקרובים יכול פשוט בבוקר להגיע לרשות האוכלוסין והוא יקבל תור. אני מבינה את המצוקה יודעת שזה לא בסדר, נפתור את זה בשבועות הקרובים".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "הגעה ללשכה מחויבת בזימון תור מראש ולו כדי לחסוך זמן המתנה מיותר. מדי יום נפתחת האפשרות לזמן תורים והציבור מוזמן לעקוב. "נושא מכירת התורים הועבר לידיעתנו ואנו פועלים ביחד עם החברה המפעילה את מערכת זימון התורים לבדיקת הסוגייה וככל שהיא קיימת - למיגורה.

בחדרי חרדים

 צבע אדום