מבזקים +
תל אביב 31°c
באר שבע 31°c
חיפה 30°c
ירושלים 31°c
בית שמש 31°c
בני ברק 30°c
אשדוד 31°c
כ"ה אלול התשפ"ד | 28.09.2024
תל אביב 31°c
באר שבע 31°c
חיפה 30°c
ירושלים 31°c
בית שמש 31°c
בני ברק 30°c
אשדוד 31°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הניצחון המוחץ של מקרון: במערב שמחים ומברכים

עמנואל מקרון ניצח את יריבתו מהימין הקיצוני מרין לה פן בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות צרפת. הנשיא המכהן הפך למנהיג הצרפתי הראשון שזוכה בבחירה מחדש ב-20 השנים האחרונות. העולם מברך על תבוסת לה פן. היהודים בצרפת נושמים לרווחה

הניצחון המוחץ של מקרון: במערב שמחים ומברכים
נשיא צרפת עמנואל מקרון צילום: פייסבוק רשמי

עמנואל מקרון ניצח אתמול (ראשון) את הבחירות בצרפת עם 58.5% מהקולות. המצביעים הצרפתים העניקו לעמנואל מקרון כהונה שנייה בבחירות לנשיאות במדינה, לאחר שיריבתו מהימין הקיצוני, מרין לה פן, לא הצליחה לנצח.

מקרון זכה בסביבות 58.5% מהקולות לעומת לה פן ב-41.5%, על פי תוצאות רשמיות ראשוניות. בכך הוא הופך למנהיג הצרפתי הראשון שזוכה בבחירות מאז ז'אק שיראק ב-2002. זמן קצר לאחר זכייתו, אמר מקרון לתומכים בעצרת מול מגדל אייפל בפריז שהוא יהיה "נשיא לכולם" וכי כהונתו השנייה "לא תהיה המשך למנדט הקודם שלי".

הקמפיין שלו בסיבוב השני קיבל חיזוק מכמה עיתונים צרפתיים, עם אזהרה מסוימת שניצחון של לה פן יהפוך את צרפת לשותפה לא אמינה בחו"ל וישבש את האחדות הלאומית. באירוע הניצחון בפריז הבטיח מקרון לתומכיו להמשיך "לפעול למען חברה הוגנת ושוויונית יותר", ואמר, "על מנת לעשות זאת עלינו להיות תובעניים ושאפתנים".

לגבי לה פן, רבים חששו שהיא תעזוב את האיחוד האירופי, או לחילופין תכביד על שיתוף הפעולה עם האיחוד האירופי, בנוסף הביקורת שלה על נאט"ו בזמן פלישת רוסיה לאוקראינה כנראה הבריחה מצביעים רבים. כך על פרשנים באירופה. בנוסף האשמות לפיהן היא ועוזרי מפלגה אחרים מעלו לכאורה בכספים של האיחוד האירופי בתקופתה כחברה בפרלמנט האירופי, פגעו באמון שלה בקרב הבוחרים, למרות שהיא הכחישה את ההאשמות.

כזכור, נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר בימים האחרונים כי יריבתו מהימין הקיצוני, מרין לה פן, מסתכנת בגרימת 'מלחמת אזרחים' אם תיבחר ותיישם את תוכניותיה לאסור את כיסוי הראש המוסלמי בפומבי. במהלך עימות בין השניים בטלוויזיה, לה פן אישרה שהיא עומדת מאחורי הרעיון השנוי במחלוקת שלה לאסור על כיסוי הראש, אותו כינתה 'מדים שנכפו על ידי איסלאמיסטים', אך היא אמרה שהיא לא 'נלחמת נגד האיסלאם'.

"אני אומרת את זה בצורה מאוד ברורה: אני חושבת שהמטפחת היא מדים שנכפו על ידי איסלאמיסטים", אמרה לה פן. "אני חושבת שלחלק גדול מהנשים הצעירות שלובשות אותו אין ברירה אחרת במציאות". הקמפיין עבד, והוא ניצח את לה פן.

לה פן גם רצתה להוציא את השחיטה הכשרה מחוץ לחוק, שתגביל את הגישה של מוסלמים ויהודים צרפתים לבשר כשר ובשר 'חלל' - שחיטה מוסלמית. מהלך שהקהילה היהודית חששה ממנו, וקראה להצביע למקרון. הקהילות היהודיות בצרפת יכולות לנשום לרווחה.

בנאום לתומכיה בפריז אמרה לה פן כי "אין לה רגשות קשים" על התבוסה. אבל היא הזהירה כי הקדנציה הבאה של מקרון עשויה להראות "הרבה בוז ואכזריות" כלפי הבוחר הצרפתי הרגיל כמו כהונתו הקודמת. ברמז לעתידה הפוליטי, הפוליטיקאית הימנית הקיצונית בת ה-53 אמרה: "אני הולכת להמשיך לעבוד למען צרפת ואזרחי צרפת במסירות שאתם יודעים שאני מסוגלת לה", אמרה לה פן. כתבת תאגיד השידור הגרמני DW, ברברה וסל, דווחה ממטה הקמפיין של לה פן בפריז, ואמרה: "אין יורש טבעי, זו באמת מופע של אישה אחת. המפלגה תצטרך קצת זמן כדי להבין מה יבוא אחר כך". לאחר הבחירות הגיעו גם הברכות.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, ששוחח עם מקרון מספר פעמים מאז פלישת רוסיה ב-24 בפברואר, בירך את מקבילו הצרפתי ואמר שהוא "ידיד אמיתי של אוקראינה" הוא כתב: "אני מאחל לו הצלחה נוספת למען העם אני מעריך את תמיכתו ואני משוכנע שאנחנו הולכים יחד לקראת ניצחונות משותפים חדשים", כתב זלנסקי באוקראינית וגם בצרפתית.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בירך אף הוא. מאז תחילת המלחמה, אמר מקרון שניהל שיחות "לא נעימות" עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כי קיבל את ההחלטה לשמור על ערוצים דיפלומטיים פתוחים תוך הצטרפות לסנקציות בינלאומיות נגד מוסקבה. למרות זאת, פוטין בירך על ניצחונו של מקרון. "אני מאחל לך באמת ובתמים הצלחה בפעילותך הממלכתית, כמו גם בריאות ורווחה טובה", כך הצהרת הקרמלין.

נשיא סין שי ג'ינפינג אמר כי הוא "רוצה להמשיך לעבוד עם הנשיא מקרון כדי לשמור על יחסים דיפלומטיים המבוססים על עצמאות, הבנה הדדית, ראיית הנולד ותועלת הדדית".

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, בירך את מקרון על שנבחר מחדש: "אני מצפה להמשיך לעבוד יחד כדי להעמיק את השותפות האסטרטגית בין הודו לצרפת".

קנצלר גרמניה אולף שולץ בירך. "הבוחרים שלכם שלחו היום מחויבות חזקה לאירופה. אני שמח שנמשיך בשיתוף הפעולה הטוב שלנו", כתב שולץ בטוויטר.

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין פרסמה ברכה בצרפתית: "יחד נגרום לצרפת ואירופה להתקדם". גם ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, פרסם בצרפתית את תקוותו "להמשיך את שיתוף הפעולה הנרחב והקונסטרוקטיבי שלנו באיחוד האירופי ובנאט"ו".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שלח את ברכותיו ואמר שצרפת היא אחת מבנות הברית הקרובות והחשובות ביותר של בריטניה. "אני מצפה להמשיך לעבוד יחד בנושאים החשובים ביותר לשתי המדינות שלנו ולעולם", הוסיף.

ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי, תיאר את הזכייה כ"חדשות נפלאות עבור אירופה כולה". ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ס אמר כי עם ניצחונו של מקרון, "הדמוקרטיה מנצחת, אירופה מנצחת", והוסיף כי "האזרחים הצרפתים בחרו בצרפת המחויבת לאיחוד האירופי חופשי, חזק והוגן".

גם ארה"ב מהמברכים: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בירך את מקרון ואמר שהוא מצפה להמשך שיתוף הפעולה ההדוק. הוא כתב בטוויטר שצרפת "בעלת בריתה הוותיקה ביותר של ארה"ב ושותפה בהתמודדות עם אתגרים גלובליים, אני מצפה להמשך שיתוף הפעולה ההדוק שלנו - כולל תמיכה באוקראינה, הגנה על הדמוקרטיה ומניעת שינויי אקלים", כתב ביידן.

גם מלך סעודיה ברך את מקרון על שנבחר מחדש לכהונה שנייה כנשיא צרפת. המלך הביע איחולי הצלחה לנשיא ושיבח את "היחסים הנכבדים בין ערב הסעודית וצרפת". יורש העצר מוחמד בן סלמאן שלח גם הוא ברכה דומה, ואיחל "הצלחה לנשיא והתקדמות נוספת לעם הצרפתי".

 

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום