מבזקים +
תל אביב 23°c
באר שבע 20°c
חיפה 23°c
ירושלים 19°c
בית שמש 21°c
בני ברק 27°c
אשדוד 23°c
י"ב תשרי התשפ"ה | 14.10.2024
תל אביב 23°c
באר שבע 20°c
חיפה 23°c
ירושלים 19°c
בית שמש 21°c
בני ברק 27°c
אשדוד 23°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הפרשן לענייני ערבים: במערכה האחרונה ישראל הפסידה בענק

"תמונת הניצחון פה זה הדגל של חמאס ואשף על הר הבית, כך הסתיים הסבב", מכריז צבי יחזקאלי, ראש דסק ערבים של חדשות 13. לדעתו, "יש בכך הכרה של ישראל בבעלות האסלאמית על הר הבית, זהו הפסד עצום משום שאני מתחילים עכשיו בנקודה בה הפסקנו בשומר החומות"

הפרשן לענייני ערבים: במערכה האחרונה ישראל הפסידה בענק
מהומות בהר הבית צילום: Jamal Awad/Flash90

לאחר שהבוקר (ראשון) נסגר הר הבית ליהודים עד סוף צום הרמדאן, בניסיון להרגיע את אירועי השבוע האחרון עם עימותים חריפים בין מתפללים ערבים לכוחות המשטרה. האם צפויה התחממות ביטחונית בעת הקרובה? ראש הדסק לענייני ערבים, צבי יחזקאלי מ'חדשות 13' שוחח עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ברדיו 103fm והגיב לדברים.

"תמונת הניצחון פה זה הדגל של חמאס ואשף על הר הבית, כך הסתיים הסבב. אני חושב שיש פה הכרה של ישראל בבעלות האסלאמית על הר הבית ופה אנחנו הפסדנו בגדול כי בעצם התחלנו את זה מהנקודה בה הופסק שומר החומות", הכריז יחזקאלי בפתח דבריו, "כל סבב מסתיים וקובע את תחילתו של הסבב הבא. תראו כמה מתוחכמים העזתים, שהם מפעילים את כל הפרופגנדה מעזה לתושבי מזרח ירושלים ואין לך כתובת - אתה תירה על עזה כי היא מסיתה? ישראל פה במלכוד. אנחנו פספסנו את הכלל הראשון בקרב - לא קלטנו מה הפעילו נגדנו".

עוד טען יחזקאלי כי "שמו לנו אקדח של מהומות וטרור באופן עקבי ואנחנו התקפלנו. בסופו של דבר, שורה תחתונה דגל חמאס על הר הבית. הייתם מאמינים שבכרוז של הר הבית יגידו למוחמד דף להפציץ? הבטן יוצאת החוצה. למה עכשיו זה נאמר? לא כי זה חדש, זה תמיד היה שם זה היה בחדרי חדרים ויוצא עכשיו. הם מבינים שאתה יכול לספוג את זה ולהכיל את זה שאתה יכול לצעוק מוחמד דף בהר הבית. פעם מי היה מעז להניף דגל של אשף? היום הפורעים רעולי פנים והם קושרים סרט ירוק של חמאס בדיוק כמו בעזה ואף אחד לא אומר להם כלום. כל תנועה במזרח התיכון היא אפשור שלך לתנועה הזו. הם מעלים את הרף ואנחנו כל פעם מנסים לחזור לשגרה".

"כל ההתנהגות שלנו בגל הטרור הזה מראה שאנחנו מפחדים"

על התערבות המדינות הערביות במצב הנפיץ, אמר: "בלי קשר להתנהגות הממשלה - בדרך כלל ממשלות ערב עד שהן מוציאות גינוי הן מריחות את השטח, הן מריחות כמה אתה נחוש לעשות את התעניין הזה. הם בדרך כלל רואים את הנחישות שלנו, כשהם זיהו את הפחד שלנו מההחלטות של עצמנו, בכלל כל ההתנהגות שלנו בגל הטרור הזה מראה שאנחנו מפחדים".

"אין מה לעשות, המצב שם ביש ולא טוב, מהרגע שנתת את המפתחות ב־67' רק מתבלגן שם ועכשיו אתה בסוג של בעיה", הבהיר, והוסיף: "אני אומר שבכל סבב יש לך אפשרות לעצור את ההתדרדרות בהרתעה שלך לגבי הסבב הבא. אני לא מתייחס למה ממשלות עשו, בגדול הן תחומות לסוגי תגובות מאוד מוגבלות בסיפור של עזה. אבל יש רגע שבו חמאס ממשיך באופן עקבי כבר 20 שנה ללכת איתך בעניין הסתה ובסוף לקבוע עובדה שאתה תפחד לעלות להר הבית. פה אתה צריך לדפוק על השולחן ואנחנו לא עושים את זה".

לדבריו, "הירי הזה של החמאס במהלך השבוע האחרון 'הטעות' - עובדים עלינו בעיניים. הם יורים כדי לקפוץ על סוגיית ירושלים, לא הייתי נותן לזה לקרות. הגעת למצב שחמאס שולט לך בהר הבית - מתי יגידו חאלס?"

האם פיקוח סעודי על הר הבית יועיל לישראל? יחזקאלי השיב: "תמיד. בשביל להביא היום את ערב הסעודית צריך לנגף מההר את כל האלמנטים הפלסטינים ואת כולם. ואם תעבוד מול הסעודים החיים שלך יהיו יפים אבל אתה במצב היום שהדבר המשותף לכל האנשים שנתת להם לנהל שם זה שהם שונאים אותך ולא משלימים עם הקיום שלך, זה הבלגן".

"הצבא לדעתי איבד את מה שהוא קורא לו רוח לחימה"

"אני מסכים שהרוח של הצבא היא כבר לא רוח של לחימה אלא לפתוח, הצבא לדעתי איבד את מה שהוא קורא לו רוח לחימה. הפיחות הזוחל בהרתעה שלנו הביא אותנו למצב כזה שכבר שכחנו שבמזרח התיכון לא משנה איזה כלי נשק אתה מפעיל השאלה היא איך. רוח הלשים גבול, לדפוק על השולחן ירדה בטח בממשלה שיש בה רע"מ שאומרת לא להיכנס למסגד אל אקצא - אתה עוד יותר ממלוכד. כשאולמרט גילה שיש לסורים כור חם אם ישראל הייתה מורידה דאז הייתם רואים שזה היה חולף מהעולם, דיי דומה למה היה קורה אם ישראל הייתה מפילה את מסגד אל אקצא ב-67'", הדגיש.

בסיום השיחה, הסביר: "למרות המצב המדורדר והפיחות הזוחל תמיד יש הזדמנות ולצערי ישראל לא מרימה את ההזדמנות שיש עכשיו ואפשר לגבות מעזה מחיר ולקחת את כל ההישגים שלהם ולהראות להם שאנחנו בעל הבית. תמיד ההזדמנות להיראות כבעל הבית נותרה פתוחה והשאלה אם אנחנו מרימים את הכפפה. אנחנו צריכים לחזור להר - מי ששולט בהר שולט בארץ. אף אחד לא השלים עם הקיום שלנו, זה הדבר הכי כואב".

בחדרי חרדים

 צבע אדום