מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 23°c
חיפה 22°c
ירושלים 22°c
בית שמש 22°c
בני ברק 33°c
אשדוד 24°c
י"ב תשרי התשפ"ה | 14.10.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 23°c
חיפה 22°c
ירושלים 22°c
בית שמש 22°c
בני ברק 33°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הפגיעה שתוכננה לערים החרדיות לא תיכלל ברפורמה במחירי התחב"צ

בעוד חברי הכנסת מהקואליציה מחו אתמול ועדת הכלכלה על הרפורמה המתגבשת במחירי התחבורה הציבורית שתיפגע בעיקר בחרדים ובתושבי הפריפריה, השרים ליברמן ומיכאלי התקפלו וברפורמה שתוצג בימים הקרובים ככל הנראה תוסר הפגיעה שתוכננה והסובסידיות בערים החרדיות יישארו על כנם

הפגיעה שתוכננה לערים החרדיות לא תיכלל ברפורמה במחירי התחב"צ
ממתינים לאוטובוס בבני ברק, אילוסטרציה צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ועדת הכלכלה דנה אתמול (שלישי) ברפורמה בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית והחשש לעליית מחירים ופגיעה בפריפריה, יו”ר הוועדה ח"כ ביטון אמר בפתח הדיון כי מרחפת עננה על התעריפים והתשלומים לתחבורה ציבורית. לא קיבלנו תכנית סדורה מהאוצר וממשרד התחבורה, חלק מהשמועות מדאיגות.

הרפורמה לא תעודד נסיעה בתחבורה ציבורית כי העלות תהיה גבוהה ותפגע באנשים החלשים ביותר. אנחנו בתקופה קשה של יוקר מחיה וזה נגד האינטרס הציבורי של הממשלה. ביקשנו התייחסות בכתב  ונאמר לנו שהם ישובים בימים אילו על הרפורמה והם לא יכולים לתת דברים סופיים. אנחנו ככנסת מתריעים בשער בנושא הזה, ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס), שיזם את הדיון בוועדת הכלכלה, מחה על כך שאף אחד מחברי הקואליציה לא טרח להגיע לדיון.

ח”כ קטי שטרית: “התוכנית הזו נכנסת לתוקפה ב-1 באפריל. חשבתי שזה שקר ובדיחה, כמו שנהגנו כשהיינו ילדים. בעשור האחרון לא היתה התייקרות כזו מעולם בתחבורה הציבורית. מדובר בהתייקרות של 9% אחוזים. ואלה שנהנים מהערך הצבור מדובר בהתייקרות של 25%”. ח”כ שלמה קרעי ציין כי לדעתו הסתירו את הרפורמה הזו מהציבור ומהכנסת. “ליברמן ומיכאלי מרשים לעצמם להתבדח על חשבון הציבור ב 1 לאפריל. אני לא זוכר שיש רפורמה רחבה שכזו שהכנסת לא מקבלת עליה נתונים”, אמר.

ח”כ אורי מקלב התייחס ללקונה הטכנולוגית ברפורמה ואמר: “אנחנו מנסים לתעל את הציבור לנסוע בתחבורה ציבורית. כאשר מנסים להעביר את השימוש לאפליקציה במקום הרב-קו, יש כאן לקונה מפני שלרב-קו אין תשתית טכנולוגית עדיין. בין האפליקציה לרב קו יש הבדלי תעריפים מהותיים”.

דקות אחדות לאחר שהסתיים הדיון בוועדת הכלכלה, הודיעו שרת התחבורה, מרב מיכאלי, ושר האוצר, אביגדור ליברמן, כי יציגו את הרפורמה במסיבת עיתונאים מחר בבוקר בירושלים. כמה שעות לאחר מכן, נדחתה מסיבת העיתונאים, בשל הפיגוע הקשה בבאר שבע.

העיתונאי עומר כרמון ציטט ב'TheMarker', גורם במשרד התחבורה שאמר כי בשל ביטול ההנחה בסך 20% על הערך הצבור, הנפגעים העיקריים מהרפורמה יהיו הנוסעים המזדמנים ביישובים החזקים, שאינם מקבלים הנחות קבועות (כלומר, שאינם זכאים להנחת נכה, סטודנטים, זכאי ביטוח לאומי, ילדים ונערים). אולם בערי הפריפריה, בערים החרדיות ובגדה המערבית - שם חוששים התושבים ונציגי הציבור מביטול ההנחות ההיסטוריות שהעניקו הנחות מפליגות, יינתנו הנחות משמעותיות למי שרוכש חוזה תקופתי (חופשי יומי, חופשי שבועי וחופשי חודשי).

לדברי הגורם, במסגרת הרפורמה, יכריזו משרדי האוצר והתחבורה על מפת יישובים שייזכו להנחות, בהתאם לרמת הפריפריאליות שלהם ומצבם הסוציו-אקונומי. וכך, הערים החרדיות או תושבי הפריפריה, לא ייפגעו.

כיום, כותב כרמון ב'דה מרקר', רוב אזרחי ישראל המתגוררים בערים הגדולות משלמים 6 שקלים על נסיעה עירונית (או 4.8 שקלים לאחר הנחת הערך הצבור ברב־קו). הערים היחידות באזור המרכז שנהנות מסובסידיות מופלגות, והנסיעה בהן עולה פחות ממחצית המחיר, הן חרדיות. מחיר נסיעה עירונית רגילה במודיעין עילית, בביתר עילית ובאלעד הוא כיום 2.5 שקלים בלבד (2 שקלים לאחר הנחת הערך הצבור). ואולם הגורם במשרד התחבורה מבטיח כי החרדים לא ייפגעו. "הרפורמה החדשה תביא לכך שחרדי בביתר עילית או במודיעין עילית, לא רק שישלם יותר לאחר הרפורמה, אלא אפילו ישלם פחות", הבטיח.

הרפורמה המתוכננת תשווה בין כל תעריפי הרב קו לאפליקציות. כך שמחיר כל נסיעה יהיה זהה - בין אם הנוסע ישלם עליה ברב קו או באפליקציה. לדברי הגורם, מי שעוד צפויים ליהנות מהרפורמה הם אזרחים ותיקים, שיוכלו לנסוע חינם בתחבורה הציבורית. במהלך הדיונים על הרפורמה נדונה הצעה להעניק נסיעה חינם רק מגיל 75 ומעלה, ולבטל את ההנחות לאזרח ותיק בגילים צעירים יותר. אולם הצעה זו נזנחה במהירות לאור הביקורת הציבורית.

אהוד עוזיאל, יועצה של מיכאלי, התחייב בדיון בוועדת הכלכלה כי למרות עליית מחירי הדלק בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה - שהיתה אמורה להביא לעלייה של 9% במחירי התחבורה הציבורית ב-1 באפריל, המחירים לא יועלו. "בהתאם לעדכון סל התשומות שמחושב באופן אוטומטי, המחיר הרגיל לנסיעה היה אמור לעלות מ-6 שקלים ל-6.5 שקלים, אולם המחיר יישאר ללא שינוי ונסיט את ההנחות למוקדים אחרים", אמר.

 

בחדרי חרדים

 צבע אדום