מבזקים +
תל אביב 29°c
באר שבע 30°c
חיפה 28°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 33°c
אשדוד 29°c
כ"ה אלול התשפ"ד | 28.09.2024
תל אביב 29°c
באר שבע 30°c
חיפה 28°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 33°c
אשדוד 29°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

ילדי טהרן עדיין לא היו בקבר מרדכי ואסתר: "אבא נוסע כל שנה"

ילדיו של רבה הראשי של איראן משתוקקים להתפלל בקברם של אסתר ומרדכי, אך הם עדיין לא זכו לכך, שלמה, בנו של הרב הראשי של איראן בן השמונה, אומר "אין חשש ללכת כאן ברחובות עם כיפה וציצית"

ילדי טהרן עדיין לא היו בקבר מרדכי ואסתר: "אבא נוסע כל שנה"
ר' אלימלך בידרמן צילום: David Cohen/Flash90

לרגל חג פורים, שוחחו ילדיו של רבה הראשי של איראן עם מוסף 'ילדים' של מגזין משפחה, שלמה בן 8 ושרה בת 7 הם ילדיו של הרב יהודה גראמי, רבה הראשי של איראן. באיראן גרים כיום כ-20 אלף יהודים שנהנים מחיים שלווים, יהודי איראן מרגישים בטוחים שם אולי יותר ממספר מדינות באירופה, רובם גרים בטהרן, אך יש יהודים בערים נוספות.

שלמה מספר כי אביו הרב הראשי נוסע כל שנה לקברם של מרדכי ואסתר בעיר המדאן, הוא מתפלל שם בתענית אסתר, אך הילדים של הרב עדיין לא היו שם, שלמה מספר כי אפשר ללכת עם סממנים יהודיים ברחובות ללא חשש. "אין שום בעיה לצאת (לרחובות) עם כיפה וציציות גלויות וכמובן אני עושה זאת".

הם נשאלו באיזה שפה הם מדברים בבית ובאיזה בחוץ. "בבית אנחנו מדברים בפרסית וקצת בעברית, בחוץ מדברים בפרסית כמו כולם", אומרים שרה ושלמה, מתברר כי הם יודעים לכתוב ולקרוא בעברית. ילדים חכמים ומלומדים מאד.

הם מספרים כי בבניין שבו הם מתגוררים ישנן חמש משפחות יהודיות, ואחת לא יהודייה, "אנחנו שכנים טובים שמכבדים אלו את אלו, לפעמים יש לנו מניין בחצר ואנחנו מתפללים בו, אבא שלי עשה ערוב חצרות כדי שנוכל לקחת לחצר ולחדר המדרגות גם בשבת".

ילדי הרב מספרים קצת על מנהגי ליל הסדר הבעל"ט, "יש מנהג באיראן שבזמן שקוראים את "דיינו" בהגדה של פסח, מחלקים בצלים ירוקים עם עלים לכל המסובים וחובטים אלו באלו". יש למנהג הזה שני טעמים. אחד בשביל שהילדים לא יירדמו. והשני זכר למלקות שקיבלו אבותינו במצרים.

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום