עיקרי הרפורמה:
- פתיחת שוק המכתבים לתחרות מלאה יאפשר לבעלי היתר לחלוקת דואר להיכנס לתחום פעילות שעד כה היה בבלעדיות חברת הדואר.
- גמישות ניהולית לחברת דואר ישראל שתגדיל את חופש הפעולה לפתח עסקים נוספים ולהרחיב את השירותים.
- תינתן גמישות תעריפים לחברת הדואר שתגדיל את התחרות, תוך קביעת מחירי מינימום ומקסימום שיבטיחו מחירים הוגנים לציבור.
- עיגון סמכויות פיקוח ואכיפה נרחבות על שוק הדואר.
- הרפורמה המשלימה תכלול את שיפור השירות לציבור תוך הנגשת השירותים בערוצים ישירים ומקוונים חדשניים לכל המעוניינים בכך.
ב'גלובס' דווח כי אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות ושר המשפטים לשעבר, הוא זה שמלווה את ועד עובדי דואר ישראל, במסגרת המשא-ומתן עם המדינה על תוכנית ההבראה הגדולה שמתוכננת בחברה. על פי הדיווח ניסנקורן נושא ונותן מטעם עובדי הדואר, הצדדים נפגשו כבר לישיבה ראשונה אך מדובר בישיבת התנעה ועדיין לא הוצגו בה הדרישות לשינוי ארגוני מטעם המדינה ודואר ישראל, ומנגד את דרישות העובדים.
עובדי דואר ישראל עודכנו בדבר הצורך בתוכנית הבראה רחבה על רקע המשבר בחברה. העובדים כבר הסכימו למכירת 40% ממניות החברה במסגרת ניסיון ההפרטה במתווה ישן שכלל 2 פעימות של 20% מכירת גרעין שליטה ו - 20% הנפקה. ואולם המדינה שינתה את עמדתה והמתווה החדש יכלול הנפקה של 40% ממניות החברה ולאחר מכן הפרטה ומכירה של 60% למשקיע פרטי. על כך אין סיכום עם העובדים וזה רק אחד מהנושאים שיעלו במשא-ומתן.
בדואר ישראל הערכות הן שכאלף עובדים יידרשו לעזוב במסגרת תוכנית ההבראה. המדינה מבינה שהיא חייבת לבוא להנפקה כבר אחרי תוכנית פרישה והתייעלות מסודרת ולהביא את החברה נקייה ממשברים ועם הסכמים סגורים עם העובדים, ולא פחות חשוב מכך, התוכנית תידרש להראות את מקורות המימון לפרישה שעשויים להגיע למיליארד שקל והם לא יכולים לבוא ממקורות החברה עצמה אלא מהתמורה מההנפקה וממכירת השליטה. הסוגייה הזו קריטית היות שבמשרדי הממשלה יש המעריכים שלא יהיה מנוס ממימון ביניים לדואר ישראל עד להשלמת ההפרטה, ובכל מקרה התנאי הראשוני לכך הוא הצגת תוכנית הבראה סגורה ושלמה.
את המשא-ומתן מובילים בשלב הראשון משרד התקשורת ודואר ישראל, אך סביר להניח שהממונה על השכר במשרד האוצר יידרש להיכנס לעובי הקורה מהר מאוד.