מבזקים +
תל אביב 29°c
באר שבע 30°c
חיפה 28°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 33°c
אשדוד 29°c
כ"ה אלול התשפ"ד | 28.09.2024
תל אביב 29°c
באר שבע 30°c
חיפה 28°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 33°c
אשדוד 29°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

משבר הדיור: האם המודלים שהוצגו בוועדת הכלכלה יסייעו בפתרון?

יו"ר ועדת הכלכלה ביטון הציג מודלים לדיור בר השגה שיאפשר דירות קטנות במרכז וצמודי קרקע קטנים בפריפריה – וביקש ממשרד השיכון לבחון את הנושא

משבר הדיור: האם המודלים שהוצגו בוועדת הכלכלה יסייעו בפתרון?
בניה בנתניה, אילוסטרציה צילום: גילי יערי, פלאש 90

היו"ר לוועדת הכלכלה, חבר הכנסת מיכאל ביטון אמר את הדברים בדיון שיזם בנושא והוסיף כי דירה שעולה כשני מיליון שקל לא נחשבת לדיור בר השגה למעוטי יכולת; נציג משרד השיכון אמר כי המשרד יבחן את המודלים והציג את תכנית מחיר המטרה: נגריל השנה כ-30 אלף דירות, הגרלה ראשונה כבר בסוף החודש.

ביוזמת היו"ר, ח"כ מיכאל ביטון, קיימה היום הוועדה דיון מיוחד שעסק במודלים לדיור בר השגה לצעירים, בפריפריה ובמרכז. היו"ר ביטון הציג בפתח הדיון את הצעותיו למודלים שיאפשרו לזוגות צעירים לרכוש דירה במרכז או צמוד קרקע בפריפריה במחירים מופחתים.

לדברי היו"ר ביטון, בפריפריה ניתן לאפשר בניית צמודי קרקע קטנים של 60-80 מ"ר, עם אישור לתוספת עתידית של עוד כ-60 מ"ר – בית פרטי צומח על רבע דונם כאשר הקרקע בעלות כמעט אפסית. באזורי המרכז ניתן יהיה לאשר בנייני דירות של 60-80 מ"ר, כאשר הקבלן משאיר מעטפת חיצונית שניתן יהיה להרחיב לדירות גדולות בעתיד, כשלזוגות הצעירים ירווח כלכלית, כאשר המדינה תסבסד לקבלן את הקרקע.

מנהלת חטיבת בנייה חדשה במשרד הבינוי והשיכון, יורי גמרמן, הציג את תכניות המשרד ואמר כי השנה יוגרלו כ-30 אלף דירות במחיר מטרה, שמקבע את המחיר ומוריד ממחיר השוק כ-20% או 300 אלף שקל לפי הנמוך מבניהם. הוא הסביר כי דירה שהייתה אמורה לעלות כ-1.5 מיליון שקל תעלה במסלול הזה כ-1.2 מיליון שקל בלבד והגרלה ראשונה תבוצע כבר בסוף החודש.

גמרמן הוסיף כי נעשה תיקון במועצת מקרקעי ישראל שמאפשר מחיר מטרה גם בפריפריה, בצמודי קרקע, וצריך לתרגם את זה למכרזים. היו"ר ביטון אמר כי מחיר המטרה יוביל את הקבלנים לבנות דירות של 200 מ"ר, וזה לא דיור בר השגה. באשר למודלים שהציג היו"ר ביטון, אמר גמרמן כי ישמח להידברות בתקופה הקרובה והזהיר מבנייה של בניינים לא שלמים. היו"ר ביטון אמר כי אסתטיקה לא צריכה להשפיע על הצורך לספק דיור בר השגה לצעירים, וקרא למשרד לדון במודלים מול רשות מקרקעי ישראל.

ח"כ נירה שפק אמרה כי אם 20% הנחה במחיר המטרה היא מהמחיר הסופי, אז למעשה אין הנחה ביחס למחיר היום שכן הוא כנראה יעלה. היא קראה לאפשר הרחבת בנייה ביישובי המגזר הכפרי. ח"כ מאזן גנאים ביקש לדעת איזה פתרונות יש בתכנית לחברה הערבית. ח"כ ענבר בזק הציעה לאפשר בנייה לגובה במרחב הכפרי, שהורים יוכלו להוסיף קומה למגורי ילדים.

ח"כ אלי כהן טען כי זה שזוגות צעירים לא יכולים לרכש דירה זו פצצה מתקתקת, ומי שאחראי לעליית מחירים קטסטרופלית היא מדינת ישראל ורשות המקרקעין שעוסקת בספסרות קרקעות. ח"כ אורי מקלב הוסיף כי צריך לאפשר משכנתה מודולרית, עם החזר נמוך בראשית חיי ההלוואה, שהולך ועולה, ממש כמו דירה בליסינג.

נציג הזוגות הצעירים, אלון קלינגר, אמר כי אלמנט המזל בהגרלות הוא קטסטרופלי, והציע להעדיף זוגות שהקדימו להרשם. הוא הוסיף כי גם דירות במחיר של 2.1 מיליון שקל במקום 2.4 מיליון הן לא דיור בר השגה לצעירים.

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי צריך לבחון את תכניות הממשלה ביחס למחירי השוק, שכן אם המחירים בשוק גבוהים אז ההנחה של תכנית מחיר מטרה לא תהייה משמעותית, ודירה בנתניה בשני מיליון שקל זה כנראה לא דיור בר השגה. הוא הציע לבנות דירות קטנות בפריפריה וביקש התייחסות למודל הליסינג ולהפרדה בין מחיר הקרקע למחיר הדירה, ואמר כי הוועדה תמשיך לדון בנושא בחודשים הקרובים.

עכשיו 14

art

 צבע אדום