שבוע וחצי להילולת הרשב"י: הפרטים האחרונים נסגרים

הישורת האחרונה לקראת הילולת הרשב"י; מפת ההדלקות המלאה הוצגה בפני השר לשירותי דת וקציני המשטרה • הצללות, עוגה ושתייה, שירותי נוחות ועוד ימתינו לעולים למירון בחניונים שהכשיר המרכז הארצי • דרכי המילוט החדשות לשעת חירום: הכביש החדש שעוקף את היישוב מירון • קריאה לציבור: הגיעו באוטובוסים והימנעו מפקקים

משה ויסברג | חרדים 19.4.2021 | 15:56

יציקת השמן להדלקה במירון צילום: שוקי לרר - המקומות הקדושים

סאגת ההדלקות הגיעה אל סיומה ללא מגבלות, לעת עתה: בתום ימי דיונים ארוכים עם כלל הגורמים הממשלתיים, המשטרתיים, הביטחוניים, גורמי הרפואה והבריאות ועוד, במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים - המנהל את הילולת הרשב"י במירון והעלייה ההמונית המסורתית בל"ג בעומר - מבשרים לציבור כי ההדלקות ייערכו - ככל הנראה, ואם לא יחול של שינוי של הרגע האחרון בהוראות משרד הבריאות - ללא מגבלת משתתפים.

כמו כן, המשטרה, גורמי האבטחה וההצלה במקום ערוכים ומוכנים לקליטת ההמונים באופן הבטוח ביותר בעז"ה - לאחר שבשנה שעברה הדבר נמנע וההילולה התקיימה באופן מצומצם ביותר.

כל זאת, מסייגים במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, בכפוף לתיאום מלא עם משרדי הממשלה, ובראשם משרד הבריאות, ובהיעדר הוראות אחרות שיתקבלו מהדרגים המקצועיים במשרד.

עוד מוסיפים במרכז הארצי, כי למרות בקשות רבות שהוגשו מצד המרכז הארצי למקומות הקדושים למשרד הבריאות - וכן פניות ישירות של ארגוני החסד השונים - משרד הבריאות עדיין אינו מאשר, נכון לעכשיו, חלוקת מזון מבושל בצלחות פתוחות, באוהלי הסעדה ודוכני חלוקה, ומתיר רק חלוקה של עוגות אישיות ארוזות ובקבוקי שתיה אישיים.

במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים מציינים, כי גם האישור לעריכת האירועים באופן סופי התקבל לאחר דיונים ארוכים, שחלקם נמשכים בימים אלה ממש, בהם נכחו כלל הגורמים. קבלת ההחלטה המושכלת, שלא למנוע מהציבור את העלייה המסורתית להר מירון בל"ג בעומר, הייתה תוך חשיבה כיצד ניתן לבצע את מרבית ההדלקות המסורתיות כסדרן מצד אחד, אך מצד שני לווסת את הציבור באופן מסודר ובטיחותי ככל שניתן.

ההחלטה התקבלה לאחר שלעובי הקורה נכנס שר הפנים הרב אריה דרעי,  שעמד מול כלל הגורמים וניהל דיונים רבים בנושא, האזין לאנשי המקצוע ועודד את מציאת הפתרון שיעמוד מחד בתנאי הבטיחות והבריאות ומנגד יאפשר את העלייה להר כבכל שנה.

השר לשירותי דת יעקב אביטן הגיע השבוע לסיור בהר מירון כדי לעמוד על ההתקדמות בשטח. הוא פגש בציון הרשב"י, יחד עם אנשי המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, בקצינים המנהלים את ההילולה מטעם משטרת ישראל ואלה שטחו בפניו את מפת ההר המלאה, הדגישו את הצורך בוויסות ההדלקות ואת האילוצים שהובילו ללוח הזמנים שלהן בפריסה על פני הלילה כולו, עד לאשמורת הבוקר ממש.

כאמור, זאת לאחר ההבנה שהגיעו אליה במשטרת ישראל ובמשרדי הממשלה השונים, שניתן יהיה לאפשר את העלייה ללא מגבלות כלשהן. יוסף שוינגר, מנכ"ל המקומות הקדושים, שיבח בישיבה בראשות השר אביטן את מפקדי המחוז וקציני המשטרה ואמר כי הללו נערכים בכל אורך צירי התנועה, האבטחה, דרכי המילוט לשעת חירום, כשבימים אלה הם מסיימים את הכנותיהם הרבות לקראת ההילולה.

קדמו לדיונים אחרונים וקדחתניים אלה, שורת ישיבות הכנה של היערכות מאסיבית עם הרשות לתחבורה ציבורית ומשרד התחבורה. בישיבות היערכות אלה עם אנשי המרכז לפיתוח המקומות הקדושים, בוצע תכנון מלא של שינוע מערך ההמונים באופן היעיל והנוח ביותר מכל ערי הארץ. "ההיערכות התבצעה כמתוכנן מדי שנה - ויותר מכך, בשל הגעת הציבור במרוכז בעיקר בליל ל"ג בעומר", מציינים במרכז בארצי למקומות הקדושים. "למרות שהיו רגעים שהאישור לקיום ההילולה, הוטל בספק, התכנון נטל בחשבון עלייה המונית כבכל שנה, ובעזרת השם, הקהל יוכל לקצור את פירות התכנון ארוך-הטווח בהגעה רציפה וסדורה למירון, עם שירות שאטלים הישר מהחניונים".

ישראל דרעי, מנהל מחוז הצפון במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, המנהל את הילולת הרשב"י זה למעלה משני עשורים, ציין, כי לצד הרחבת מתחם ההדלקה לצד מערת הלל, גם החניונים לרכב ציבורי ולרכב פרטי, הוכשרו והוכנו בפריסת הצללות והתקנת עמדות נוחות ודוכנים מטעם המרכז הארצי למקומות הקדושים, לטובת מאות אלפי העולים שימתינו בהם לשאטלים שיובילו אותם עד לציון הרשב"י.

בעת ההמתנה, ציין ישראל דרעי, יקבלו העולים מירונה מסדרני המרכז לפיתוח המקומות הקדושים עוגות אישיות ארוזות, קפה, שתיה חמה וקרה, שירותי נוחיות ועוד.

"כמו כן, אבטחת מתחם הציון עצמו תהיה נתונה בידי המשטרה כשבמקביל, סדרני המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים יווסתו את הקהל הקדוש במתחם הציון, כדי שכל העולים למירון המעוניינים בכך, יוכלו להיכנס באופן מבוקר - לזמן קצר - לתפילה ליד ציון הקבר של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי".

עוד ציין הרב ישראל דרעי, כי כביש חדש, שיושלם בשנת 2022, הוכשר עתה בשלב ראשון, לטובת רכבי חירום וינוהל על ידי המשטרה, כשבכך נפרצה דרך חירום נוספת לרכבי הצלה ואבטחה - המאפשרת הגעה או מילוט בעת חירום, שלא דרך היישוב מירון. בעתיד ישמש הכביש גם את העולים למירון.

בימים הקרובים יפרסם המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים באופן מלא את סדרי ההגעה והחניונים, לאוטובוסים מכל רחבי הארץ וכן לבעלי רכבים פרטיים - כשהעדיפות מראש היא, כך מדגישים במרכז הארצי בקריאה לציבור, להגיע באוטובוסים, למניעת פקקים שיגרמו לנסיעה להתארך יותר מכפי הצורך.

כמו כן, במרכז הארצי מבקשים להדגיש עוד, כי דרישת משרד הבריאות היא להגעת אנשים שעומדים בדרישות תקן התו הירוק בלבד.

בחדרי חרדים

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום