חוק הבחירה הישירה הוגש: כיצד זה יעבוד ומתי נצא לסיבוב נוסף?

בדברי הסבר לחוק נכתב כי מטרתו של חוק יסוד זה לפתור בהוראת שעה משבר פוליטי מתמשך שמדינת ישראל נקלעה אליו באמצעות בחירות ישירות | דרעי בישיבת הסיעה: ההצעה הונחה לבקשתי

ארי קלמן | פוליטי 19.4.2021 | 15:51

חרדי בקלפי, אילוסטרציה צילום: Oliver Fitoussi/Flash90

לאחר הפרסום כי בכנסת יוזמים את שינוי שיטת הבחירות כך שיתקיימו בחירות לראשות הממשלה בלבד בבחירה ישירה, נציגי ש"ס מיכאל מלכיאלי ומשה ארבל הגישו את הצעת החוק על שולחנה של הכנסת.

על פי הצעת החוק, הבחירות יתקיימו בתוך חודש מיום העברת החוק. המועמדים יגישו את מועמדם שבוע מחקיקת החוק. הח"כ שמועמדותו תוצג יידרש לחתימותיהם של 20 מחברי הכנסת אשר תומכים בו. כל חבר כנסת זכאי לחתום למועמד אחד.

כדי להיבחר, יידרש רוב, אך לא פחות מ 40% מאותם קולות; מועמד יחיד בבחירות הישירות ייבחר אם מספר הקולות הכשרים שניתנו בעדו עלה על מספר הקולות הכשרים שניתנו נגדו; ובאם אף מועמד לא קיבל 40% מהקולות הכשרים או שקיבלו שני מועמדים כל אחד מספר שווה של קולות, שהם 40% או יותר מהקולות הכשרים, יקוימו, כעבור 14 ימים מיום הבחירות, בחירות חוזרות לבחירת אחד משני המועמדים שקיבלו בבחירות הראשונות את המספרים הגדולים ביותר של קולות כשרים או מועמד שקיבל בבחירות החוזרות את המספר הגדול יותר של קולות – הוא הנבחר.

בדברי הסבר לחוק נכתב כי "מטרתו של חוק יסוד זה לפתור בהוראת שעה משבר פוליטי מתמשך שמדינת ישראל נקלעה אליו באמצעות בחירות ישירות. הכנסות העשרים ואחת והעשרים ושתיים לא הצליחו ליתן אמון בממשלה כלשהי. הכנסת העשרים ושלוש נתנה אמון בממשלת חילופים אך זו לא הוציאה את שנתה".

עוד נכתב, "לאחר ארבע מערכות בחירות רצופות לכנסת מתברר כי אין טעם בסבבי בחירות נוספים לכנסת. המוצא למשבר המתמשך הוא הכרעה ישירה של הבוחר מי ראוי לעמוד בראשות הממשלה".

"לנוכח המשבר הפוליטי המתמשך, שמתקיים לצד אתגרים בריאותיים, ביטחוניים, מדיניים וכלכליים כבדים ביותר, מתבקשת הכרעה בהקדם האפשרי. לפיכך מוצע שלא לפתוח את פנקס הבוחרים שהוכן לקראת הבחירות לכנסת העשרים וארבע".

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום