שיחות הגרעין החלו: מתווכים מתרוצצים בין המלונות

החלו שיחות הגרעין הלא ישירות: מתווכים עוברים בין המלון בו מתאכסנים הנציגים האמריקאים לבין המלון בו מתאכסנים הנציגים האיראניים, ומנסים לקדם חזרה להסכם שהתבטל | "איראן בטוחה שהיא בכיוון הנכון"

יענקי פרבר | חדשות בעולם 7.4.2021 | 09:26

מנהיגי איראן חמינאי ורוחאני צילום: מתוך טוויטר

אחרי תקופה של מתיחות והצהרות לוחמניות מצד איראן כלפי ארה"ב, החלו אתמול שיחות הגרעין הלא ישירות, המתנהלות בין ארה"ב ואיראן באמצעות מתווכים המייצגים את שאר המדינות החברות בהסכם הגרעין שבוטל על ידי נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ.

דובר ממשלת איראן פרסם אתמול הצהרה עם פתיחת השיחות המתקיימות בווינה, ובה הבהיר: "אנחנו לא אופטימיים ולא פסימיים לגבי השיחות בווינה, אבל אנחנו בטוחים במאת האחוזים שאיראן נמצאת בדרך הנכונה". לדבריו, "אם האמריקאים ינהגו בכנות ויגלו נכונות לחזור להסכם הישן עם כל התנאים שנכללו בו, איראן תסכים לעשות זאת".

האמריקאים הציעו לפני תחילת השיחות לבטל חלק מהסנקציות בתמורה לשיבה חלקית של איראן להסכם הגרעין, אבל טהרן הבהירה כי היא אינה נותנת אמון בארה"ב, למרות חילופי השלטון, וכי מבחינתה כל צעד שאינו מהווה הסרה מוחלטת ומיידית של כל הסנקציות שהוטלו על איראן בידי ארה"ב של טראמפ, אינו נחשב אפילו למחווה של רצון טוב מצד ארה"ב של ביידן.

הגישה האיראנית העקבית מאז נבחר ביידן לנשיא, גורסת שארה"ב היא זאת שהפרה את ההסכם עליו חתמו הצדדים לפני שש שנים, ולכן היא זאת שצריכה לחזור בה מהצעדים שעשתה בניגוד להסכם, לפני שהיא מצפה מאיראן שתחזור לקיים את ההתחייבויות שלה במסגרתו.

השיחות מתנהלות בווינה באופן שבו המשלחת האיראנית משתכנת במלון אחד, והמשלחת האמריקאית במלון הסמוך לו, ובתווך מתרוצצים המתווכים האירופאים, הרוסים והסינים, כשהם מעבירים את הדרישות וההצעות מצד לצד ומנסים להגיע לנקודת פתיחה מוסכמת שתאפשר מו"מ ישיר בין הצדדים, והגעה להסכם שיהיה מקובל על כולם.

בעקבות המדיניות החדשה של ממשל ביידן, העיתונאי סאם מנסא כתב בטורו ביומון הסעודי א-שרק אל-אווסט היוצא לאור בלונדון כי "על מדינות ערב להקים לובי ערבי שיחל לפעול לאלתר מול הממשל האמריקאי החדש במטרה לתאם את העמדות בכל הנוגע לחזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין והשלכותיו. קיים צורך להעביר היטב לארה"ב את נקודת המבט הערבית המודעת לכוונותיה האמיתיות של איראן ומטרותיה. הדבר חיוני לארה"ב, לצורך גיבוש תפיסה חדשה ועדכנית כלפי האזור".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום