בג"ץ: הקנסות למפגינים בזמן הסגר - יבוטלו

שופטי בג"ץ קיבלו היום עתירות שהוגשו נגד התקנה בחוק הקורונה, שהייתה תקפה למספר ימים בחודש אוקטובר, אשר קבעה כי קיימת מגבלה של יציאה מהבית לצורך הפגנה | השופטים קבעו כי מדובר בתקנה לא חוקתית - וכי הקנסות שניתנו יבוטלו | השופטים דחו את עתירות עמותות השמאל נגד חוק הקורונה 

אבי גדלוביץ' | חדשות בארץ 4.4.2021 | 16:32

ההפגנה בבלפור צילום: בן כהן

בית המשפט העליון, בהרכב מורחב בראשותה של הנשיאה אסתר חיות, קבע היום כי ההחלטה לאסור על יציאה מהבית לצורך הפגנה הייתה בלתי חוקתית - אינה חוקתית, ועל כן הקנסות שניתנו לאזרחים יבוטלו.

ננרכב, דחה היום את העתירות נגד חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה, אשר במסגרתו הוטלו מגבלות שונות על פעילות המשק במטרה לצמצם את התחלואה וכן את העתירות נגד תיקון מס' 2 לחוק, במסגרתו הוסמכה הממשלה להכריז על "מצב חירום מיוחד" ולקבוע מגבלות משמעותיות על השתתפות בהפגנה, בתפילה או בטקס דתי.

עם זאת, בדעת רוב נקבע כי התקנה בחוק שעניינה איסור על השתתפות בהפגנות במרחק העולה על 1,000 מטרים ממקום מגוריו של אדם שעמדה בתוקף בימים 1.10.2020 – 13.10.2020, "אינה צולחת את מבחני החוקתיות לנוכח הפגיעה החמורה בחירות ההפגנה וחופש הביטוי".

"שכן", נכתב בהחלטה, "מקום קיום ההפגנה, מהווה חלק מהותי מן המסר של ההפגנה, במיוחד כאשר מדובר במעונו הרשמי של נבחר ציבור וכן לנוכח החשיבות היתרה שיש לייחס למתן אפשרות לבקר את השלטון בעיתות חירום".

לפיכך, נקבע כי הקנסות שהוטלו מכוח תקנה זו בטלים, וכי ככל שבתוך תשעים ימים ממועד מתן פסק הדין לא תודיע הממשלה שיש ביכולתה להשיב את הקנסות שהוטלו בתקופה זו בגין השתתפות בהפגנות במרחק העולה על 1,000 מטר, יבוטלו כלל הקנסות שהוטלו בתקופה הנ"ל בגין הפרת הגבלת מרחק היציאה מהבית, והכספים ששולמו בגין קנסות אלה יושבו למשלמים.

יחד עם זאת, השופט נועם סולברג, בדעת מיעוט, סבר כי "משפקעה מגבלת ה-1,000 מטר לפני כחצי שנה, לאחר שעמדה בתוקפה 13 ימים בלבד, ימים של החרפה ניכרת בתחלואת הקורונה – זמנה עבר". לדבריו, דיון תיאורטי בשלב הזה – נזקו עולה על תועלתו".

השופט סולברג הוסיף כח "אין עותר קונקרטי שטוען כי נקנס באותם ימים; כל מי שנקנס יכול לבקש לבטל את הקנס או להישפט, ואין טעם טוב דיו לבטל את התקנה שהתקינה הממשלה כולה באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, לאחר שפג תוקפה".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום