גורם ישראלי על פרשת יורש העצר "החלטה אומללה"

ברקע המתיחות עם ירדן, ב'כאן 11' מצוטט הערב גורם ישראלי שאומר כי "לא להגיע לפשרה ולא לאפשר את כניסת הנסיך חוסיין - הייתה החלטה אומללה". עם זאת מדווח כי בכירים ישראלים שוחחו עם עמיתיהם בירדן כדי לשדר "עסקים כרגיל"

יענקי פרבר | מדיני 11.3.2021 | 22:35

חוסיין בן עבדאללה צילום: מתוך שידורי כאן 11

"לא להגיע לפשרה ולא לאפשר את כניסת הנסיך חוסיין - הייתה החלטה אומללה". כך אומר הערב גורם ישראלי ל'כאן 11'.

הכתבת המדינית של הערוץ גילי כהן מדווחת כי בכירים ישראלים שוחחו עם עמיתיהם בירדן, אחרי ביטול ביקורו של הנסיך הירדני בהר הבית, וביטול ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו באיחוד האמירויות – כדי לשדר "עסקים כרגיל". 

מקור בוואקף שהיה מעורב בהכנות לביקור הנסיך הירדני מאשים את ישראל. לדבריו, ישראל הפרה הסכם בין הצדדים שהנסיך לא יהיה מלווה על ידי כוחות ישראליים בהר הבית. כך דיווח סולימאן מסוואדה כתב 'כאן' בירושלים.

מוקדם יותר היום, אמר שר החוץ הירדני איימן ספדי כי "אל אקצה - הר הבית הוא אתר תפילה למוסלמים וירדן לא תרשה התערבות בענייניו ולישראל אין ריבונות עליו". את הדברים אמר בטלוויזיה הירדנית.

הדברים פורסמו בעקבות ביטול ביקורו של יורש העצר הירדני חוסיין בן עבדאללה בהר הבית. הביקור בוטל מאחר ויורש העצר הירדני רצה להיכנס להר הבית עם שומרים חמושים בנשק חם, כאות הפגנת ריבונות ירדנית בהר הבית. ממשלת ישראל אסרה על כניסת שומרים חמושים ירדנים להר הבית ולשטח ישראל ככלל.

כדי לאבטח את יורש העצר, משטרת ישראל סגרה אתמול (רביעי) את כביש 1 ממעלה אדומים לירושלים, ואולם לא בעיות אבטחה עניינו את הירדנים אלא נושא הריבונות בהר הבית.

הירדנים היו מעוניינים בהפגנת כוח לא רק מול ישראל, אלא במיוחד מול סעודיה והאמירויות. בעקבות "הסכמי אברהם" יכולים מוסלמים מאיחוד האמירויות להיכנס לישראל ולהתפלל במסגד אל אקצה, הנמצא בדרום הר הבית.

ירדן פוחדת כי הסכמי אברהם יאפשרו לכל המוסלמים גישה חופשית להר הבית וכך יתבטל ה"זיכיון" שישראל נתנה לירדנים עד היום בהר הבית. על רקע זה יורש העצר רצה להראות לעולם הערבי שהוא המנהיג הערבי היחיד שיכול ''להיכנס עם חיילים שלו נושאי נשק להר הבית".

ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה פגיעה כה מהותית בריבונותה בירושלים בכלל בהר הבית. מה עוד שחוק יסוד "ירושלים בירת ישראל אוסר זאת מפורשות".

"איסור על העברת סמכויות, לא תועבר לגורם זר, מדיני או שלטוני, או לגורם זר אחר בדומה לכך, בין דרך קבע ובין לתקופה קצובה, כל סמכות המתייחסת לתחום עיריית ירושלים, ובכלל זה השטח המתואר בתוספת לאכרזה על הרחבת תחום עיריית ירושלים מיום כ' בסיוון התשכ"ז (28 ביוני 1967), שניתנה לפי פקודת העיריות, והכול כפי שהיה בתוקף ביום תחילתו של חוק-יסוד: ירושלים בירת ישראל (תיקון מס' 2)."

כאשר ישראל הודיעה לנסיך הירדני בגשר אלנבי ביום 10.3.21 שהוא אינו רשאי לעלות להר הבית עם מאבטחים חמושים, הוא ביטל את ביקורו. למחרת, ירדן לא אפשרה לראש הממשלה לעבור מעל שטחה בדרך לביקור באיחוד האמירויות.

עו"ד אביעד ויסולי, יו"ר המטה למען ארץ ישראל, אמר כי "הצהרות שר החוץ הירדני מהוות הפרה בוטה של הסכם השלום בין ישראל לירדן. על ישראל לצמצם באופן מהותי את השפעת הירדנים בהר הבית, ולאפשר לבני כל הדתות, כולל ובמיוחד ליהודים, להיכנס ולהתפלל באורח חופשי בהר הבית. נדבר מתחייב הן מתוקף היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית; הן מתוקף חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל, והם מתוקף ריבונותה של מדינת ישראל". לדבריו: "יגיע היום, בעתיד הקרוב, שישראל תיאלץ לקצץ את הנוכחות וההשפעה הירדנית בהר הבית".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום