קטאר: אלפי עובדים התמוטטו ומתו מהחום הכבד

יותר מ-6,500 מהגרי עבודה מתו בבניית תשתית של אצטדיונים עבור גביע העולם שיערך בקטאר בשנה הבאה. עובדים התמוטטו מחום כבד. הקטארים טוענים "מותם נגרם מסיבות טבעיות"

יענקי פרבר | חדשות בעולם 26.2.2021 | 11:22

איצטדיון. אילוסטרציה צילום: unsplash

יותר מ-6,500 מהגרי עבודה מתו במהלך הכנותיה של קטאר לגביע העולם בכדורגל בעשור האחרון, כך על פי הדיווח בבריטניה. בממוצע 12 מהגרים מהודו, פקיסטן, נפאל, בנגלדש וסרי לנקה מתו מדי שבוע מאז דצמבר 2010, אז הוענק לקטאר הזכות לארח את גביע העולם ב-2022.

הממצאים נערכו ממקורות ממשלתיים ופורסמו על ידי "הגרדיאן", אך מספר ההרוגים האמיתי של המהגרים אמור להיות גבוה בהרבה מכיוון שהם אינם כוללים נתונים ממדינות ששולחות מספר עצום של עובדים לקטאר, כולל הפיליפינים וקניה.

במהלך העשור האחרון, המדינה המזרח-תיכונית המונה 2.8 מיליון איש בלבד הקימה במהירות שבעה אצטדיונים חדשים, הקימה רכבת תחתית חדשה, שדה תעופה, כבישים מהירים ואפילו עיר חדשה, כדי להפוך לגן עדן לכדורגל לקיץ 2022. אך מאחורי החזית המדהימה של המשחק היפה של קטאר, מסתתרת מציאות עגומה של מהגרי עבודה החיים בצפיפות במעונות נוראיים בלילות כשהם מעבירים את ימיהם בעמל מפרך עם חום קטלני.

בעוד שמקרי המוות אינם מסווגים לפי מדינה, סביר להניח שעובדים ממדינות אלה מתו בזמן שעבדו בפרויקטים הקשורים למונדיאל, כך אמר ניק מקג'יהאן, מנהל פרויקטים של FairSquare, המתמחה בזכויות עבודה במפרץ. בקטאר יש כוח עבודה של מהגרים המונה כ-2 מיליון איש, בעיקר צעירים מאפריקה, היבשת ההודית והמזרח הרחוק.

רבים מהם מתו כתוצאה מהחום המעיק של קטאר, ועבדו במשמרות של 10 שעות בטמפרטורות של מעל 45 מעלות, הקטארים טענו בעבר כי הם שומרים על בטיחות העובדים בכך שהם אוסרים על עבודת כפיים באזורים חיצוניים לא מוצלים בשעות החמות מאמצע יוני ועד אחרי אוגוסט. אך ניתוח המצב בקטאר מראה כי גם מחוץ לשעות אלו הטמפרטורות מגיעות לרמות העלולות לגרום למוות מחום.

עבודה במזג אוויר חם מעמיסה על מערכת הלב ועל כלי הדם לחץ ועלולה להוביל להתקפי לב וסיבוכים אחרים. מבקרי תנאי העבודה טוענים כי זו הסיבה שחלק כה גדול ממקרי המוות של מהגרי העבודה מסווגים כטבעיים, למרות שהן מתו בגלל החום.

מטעם קטאר נמסר כי המספרים נכונים, אך קטאר טוענת כי ביחס למספר המהגרים הגדול במדינה הכוללים גם עובדי צווארון לבן שמתו באופן טבעי לאחר שחיו שנים בקטאר. "שיעור התמותה בקרב קהילות אלה נמצא בטווח הצפוי לגודל ולדמוגרפיה של האוכלוסייה. עם זאת, כל חיים אבודים הם טרגדיה, ולא חסכנו כל מאמץ בניסיון למנוע כל מוות בארצנו ", מסרה נסיכות קטאר בהצהרה. עוד נטען כי "לכלל האזרחים הזרים הייתה גישה לבריאות חינם וכי הרפורמות בשנים האחרונות צמצמו את ההרוגים בקרב עובדים".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום