הנאצים רדפו, הטורקים גירשו, והרוסים הרגו, רק נוסע אחד שרד

באיסטנבול מציינים 79 שנים לאסון 'סטרומה' בו נספו 768 יהודים ובהם ילדים רבים כשהאונייה בה נמלטו מציפורני הנאצים יורטה על-ידי צוללת סובייטית | "טורקיה זוכרת בכבוד את אלה שאיבדו את חייהם בטרגדיה"

יענקי פרבר | חדשות בעולם 25.2.2021 | 15:27

אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש90

איסטנבול ציינה 79 שנים לאסון 'סטרומה' בו נהרגו 768 יהודים בהם 103 ילדים.

ההתכנסות אורגנה בסמוך למקום בו הוטבעה הספינה עם הנוסעים היהודים על ידי צוללת סובייטית, וסימנה פרק טראגי במצבם של היהודים בשנים של מלחמת העולם השנייה. הרב הראשי של הקהילה, יצחק חליבה, סגן מושל איסטנבול אוזלם בוזקורט גברק ואנשי הקהילה היהודית בטורקיה השתתפו באירוע. הם גם השאירו זר פרחים לזכר אלה שמתו במהלך האירוע.

בנאום באירוע אמר הרב חליבה כי טורקיה תמיד קיבלה את פניהם של אנשים נרדפים וכי העם היהודי התקיים בשלום במדינה מאז התקופה העות'מאנית. דובר משרד החוץ, חמי אקסוי, אמר ביום רביעי בהצהרה כי "טורקיה זוכרת בכבוד את אלה שאיבדו את חייהם בטרגדיה".

צוללת סובייטית יירטה את סטרומה ב-24 בפברואר 1942, לכאורה בטעות. היא נשאה 768 יהודים שנמלטו מרדיפות הנאצים ונקלעה לחופי איסטנבול. החתירה של טורקיה למדיניות ניטרלית במהלך המלחמה עיכבה את כניסת הספינה שעזבה את רומניה בדצמבר 1941 בדרכה לארץ ישראל שהייתה אז תחת כיבוש בריטני, עם חלוף הימים התפרצה מחלה על סיפונה של הספינה והיא הושמה בהסגר. יממה לפני שהיא נהרסה גררו הרשויות הטורקיות אותה חזרה לים. רק אדם אחד שרד את האסון. דוד סטוליאר, הניצול היחיד מאסון אוניית המעפילים, היגר לארצות הברית, הניצול, אז בן 19, נאחז בקורה במשך כיממה חרף הקור המקפיא, עד שחולץ לבסוף על ידי ספינת דיג טורקית. הוא השתקע בארצות הברית, והקים בית ומשפחה. כך פורסם ב-Ynet. סטוליאר שחזר את טביעת האונייה: "פתאום היה פיצוץ ומשהו דחף אותך למעלה ואז אתה נזרק לתוך מים מאוד מאוד קרים, וכשעליתי מעל לפני הים באוקיינוס, לא היה כלום. הסיפון נעלם לחלוטין".

סטרומה עגנה באיסטנבול במשך כעשרה שבועות. הטורקים התנתה את שהות האונייה בחופיה בתנאי שמדינה אחרת תסכים לקלוט את הפליטים, אך מדינה כזו לא נמצאה בזמן הכאוס הגדול של מלחמת העולם השנייה. המעפילים שנותרו על הספינה חיו על מזון שקיבלו מהקהילה היהודית באיסטנבול, אך הפליטים לא הורשו להיכנס וגורשו לים שם מצאו את מותם מצוללת רוסית.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום