לא התחסנתם? המידע שלכם יעבור למגוון גורמים

אושר סופית: מידע על מי שלא התחסן יועבר לרשויות המקומיות, למשרד החינוך ולגורמים במשרד הרווחה. הצעת החוק אושרה בקריאה שלישית עם 30 תומכים ו- 13 מתנגדים

ארי קלמן | בריאות 24.2.2021 | 15:12

אילוסטרציה צילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת בריאות העם (מס' 36) הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש התשפ"א– 2021. על פי החוק, שאושר כהוראת שעה לשלושה חודשים או עד תום תקופת ההכרזה על מצב חירום בעקבות מגפת הקורונה, משרד הבריאות יורשה להעביר מידע על מי שלא התחסן לרשויות מקומיות, למנכ"ל משרד החינוך ולגורמים במשרד הרווחה המפעילים מוסדות טיפוליים, במטרה לאפשר לגופים אלה לעודד אנשים להתחסן, במסגרת פנייה אישית לאותו אדם ופעולות נוספות שיוגדרו על ידי מנכ"ל משרד הבריאות.

המידע יועבר לרשויות בכפוף לבקשה אקטיבית ולהצגת תכנית לעידוד התחסנות בקרב האוכלוסייה הנכללת במאגר המידע. לגורם שיקבל אישור ממנכ"ל משרד הבריאות יועברו שמות, מספרי תעודת זהות, כתובות ומספרי טלפון של אזרחים שרשאים להתחסן ולא עשו זאת. לגבי מי שקיבל רק מנת חיסון אחת ולא הגיע בזמן לקבל את המנה השנייה, יועבר גם מועד קבלת מנת החיסון הראשונה.

למען צמצום הפגיעה בפרטיות ומניעת ניצול לרעה של המידע, קובע החוק כי המידע המועבר ישמש אך ורק לעידוד התחסנות ויש איסור לעשות בו כל שימוש אחר. מוגדר איסור לעשות שימוש במידע כלפי אדם מוכר וכן איסור לכרוך בין עידוד להתחסנות לבין מתן שירותים, או להציב התניות כלשהן בכפוף להתחסנותו של אדם. הגישה למידע תוגבל לבעלי תפקידים מוגדרים והנחשפים אליו יחויבו לחתום על התחייבות לשמירה על סודיות. המידע ימחק בתום השימוש ולא יאוחר מ-60 יום לאחר קבלתו. אדם שפנו אליו לצורך עידוד התחסנות יהיה רשאי לדרוש שפרטיו ימחקו ושלא יפנו אליו שוב בנידון.

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ חיים כץ הציג את הצעת החוק ואמר: "המגיפה לא עובדת לפי היגיון. היא מכה איפה שאפשר. בהתחלה הכתה במבוגרים, עכשיו בצעירים. החנויות סגורות והכלכלה נפגעה- אצלנו ובכל העולם. אנחנו שנבחרנו על ידי העם לנסות ולשפר את איכות חייהם צריכים לדאוג לקבל החלטות. לצערי עד היום הממשלה לא נקטה בצעדים קשים ולכן אנחנו עם 5,605 מתים. אם היינו נוהגים אחרת לא היינו מגיעים למספרים האלה. החיסונים חייבים להיות, והחוק הזה נועד להעלות את כמות החיסונים בקרב אלה שנדמה להם שאולי לא צריך להתחסן".

כ"ץ התייחס לנושא הפרטיות ואמר: "שואלים אותי איפה הפרטיות. האם ערך הפרטיות חשוב יותר מערך החיים? בוועדה הורדנו מהצעת החוק העברת נתונים על ילדים ועל אנשים שקיבלו שתי מנות חיסון. המידע יעסוק רק באנשים שרשאים להתחסן ולא עשו זאת. לא מדובר בכל המידע הרפואי, רק התחסן או לא התחסן, שום דבר מעבר לזה. חודשיים לאחר ההעברה יושמדו כל הנתונים. אף אחד לא רשאי לסכן את החיים של מישהו אחר כי הוא רוצה ללכת למסיבה או להפגין. קדושת החיים היא מעל הכל".

ח"כ תמר זנדברג אמרה: "אני קוראת לציבור להתחסן ואין ספק שעידוד החיסונים זה המבצע החשוב ביותר כרגע במדינת ישראל, זו דרך המלך ליציאה מהמגפה. עם זאת, היד קלה מידי על ההדק בהעברת חוקים שכוללים פגיעה בפרטיות של אזרחים, במקרה הזה העברת מידע רפואי אישי ורגיש, מבלי שמוצו כל האפשרויות האחרות. לא ראיתי קמפיינים של הסברה ועידוד להתחסנות, העברת מידע מעצימה ומחזקת לציבור. העברת נתונים כאלה זה מדרון חלקלק והוא עלול להגיע לגורמים אינטרסנטים רבים. יש פה סכנה לפגיעה באמון הציבור".

ח"כ מרב מיכאלי פנתה לראש הממשלה ואמרה: "הכישלון בטיפול במגיפה הוא שלך ועל הידיים שלך. מספר אדיר ונוראי של אבידות, חולים, תלמידים שלא למדו ולא פגשו חברים שנה, מאות אלפים שאיבדו את פרנסתם ללא אופק לשיקום כלכלי. אתה מנסה להסתיר הכל ביחסי ציבור והסתרה של מידע ששייך לאזרחים, והיום אתה לוקח לאזרחים את הזכות לפרטיות על המידע הרפואי שלהם".

הצעת החוק אושרה כאמור במליאה בקריאה שלישית עם 30 תומכים ו- 13 מתנגדים.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום