קטסטרופה בירושלים: עבודות במקביל בבר אילן ובשכונת בעלזא

ירושלים משנה את פניה, ולטובה. אך הצורה בה נעשים הדברים גורמת רעה לאלפי תושבי האזור, כמו גם רבבות הנכנסים לעיר העומדים תקועים בפקקי ענק | בעיריית ירושלים מתגוננים: הפגנות הקיצוניים הם הגורמים, ומבטיחים: העבודות על שני הצירים אמורות להסתיים בסופ"ש

אהרן מילר | חדשות בארץ 22.2.2021 | 20:25

קרית בעלזא צילום: אביר סולטן, פלאש 90

כל אחד המגיע לעיתים לא מזומנות לבירה עיר הקודש ירושלים, רואה בעיניו את התחדשות העיר, עיר המשנה את פניה במהירות לטובה, ובהיבטים רבים. ועל כך יש לברך. אך ההכרח לא יגונה, המתרחש בשבועות האחרונים בעיר גובל בקטסטרופה.

המדובר הוא, בשיפוצים הנרחבים במקביל ברחוב בר אילן ובשכונת בעלזא בעיר. בעיר ישנם שלושה צירים החוצים את שכונותיה החרדיות של העיר. יחזקאל, בר אילן ושפע חיים. יחזקאל כבר שנים ארוכות מוקדש לתחבורה הציבורית. וכעת ב-2 הצירים שנותרו מתקיימים שיפוצים במקביל.

הטיעון הרשמי והראשוני העולה בפי עסקני הציבור, כי מדובר ברצון לסיים את הפרויקטים במהירות יותר, ולכן, תוזמנו העבודות יחד, כאשר בשכונת בעלזא הם צפויים להתמשך שבועות ספורים, ואז יוכשר הציר להכיל יותר רכבים. בעת הימשכות הבנייה והשיפוצים ברחוב הראשי - בר אילן.

אך למרות הרצון הטוב, מדובר כאמור בקטסטרופה של ממש. תושבי ירושלים העוברים בקרבת צירים אלו עומדים זמן רב בפקקים. ותושבי שכונת בעלזא הפכו לנצורים.

כתבנו יצא הבוקר (שני) לבחון את הטענות, ונגד עיניו הם התאמתו. כביש רמות כמעט מתחילתו היה פקוק עד לפנייה ימינה בצומת הרחובות גולדה מאיר – שפע חיים. דרך של 5 דקות הפכה ל-30 דקות של סבל. וזה הרחק ממוקד הבעיה.

לידי  'כל רגע' הגיע בנוסף תיעוד של אמבולנס המנסה לפלס את דרכו במשך דקות ארוכות ברחוב מנחת יצחק. לפעמים העיכוב הזה גובל בפיקוח נפש של ממש.

תושבי השכונה הכואבים שלחו היום מכתב ארוך ומפורט  על ידי ישראל משה מנדל, אף הוא מתושבי השכונה, אל לשכת נציגם בעיריית ירושלים מיכל הלברשטאם. תחת הכותרת "כאוס תחבורתי ברחובות שמגר, מנחת יצחק, אוהל יהושע". גוללו התושבים את הסבל הרב אותו הם עוברים.

"נתחיל בכך" כותב מנדל בשם אלפים מתושבי האזור: "שתושבי האזור חשים מושפלים מעצם העובדה שאזור פיתוח המקיף רחובות רבים והמשליך ישירות על איכות חייהם של אלפים רבים של תושבים, כלל אינם מקבלים מידע בדבר העבודות ותכליתן, המשכן ונחיצותן, מועד התחלה וסיום, ופרטי מידע נוספים כגון: קבלן מבצע, מפקח, מתכנן, אדריכל וכדומה, ובראשם כאמור: מועד צפוי לסיום העבודות".

נציג התושבים הוסיף וכתב: "מה שמטריד את תושבי האזור הוא, כי המתחם כולו המתפרס על פני רחובות רבים ונוגע ישירות לאלפי! תושבים, הפך בעטיין של העבודות לכאוס תחבורתי ענק ובלתי נתפס, בוקה ומבולקה, תוהו ובוהו, פקקי עד שלא ניתן לראות את תחילתם וסופם, אין יוצא ואין בא, הכל עומד כגוש ענק של כלי רכב מכל המינים והסוגים, חסימת צירים ע"י אוטובוסים ומשאיות המונעת זרימת תנועה, ובתוספת קינוח של צפירות נהגים נחסמים הכועסים על הכאוס התחבורתי אליו נקלעו".

"אם לא די בכל אלו, הרי כתוצאה, גם מתאחרים הסעות התלמידים ותינוקות של בית רבן האמורים להגיע לביתם בשעה מסויימת ומוגדרת מראש, וכך יוצא שהורים ממתינים לשווא ברחובה של עיר סדר יומם משתבש לחלוטין תוך שהם אינם יודעים מתי ההסעה תגיע בשלום. נסיעה קצרה שצריכה להתבצע בדקות ספורות מתארכת לכדי קרוב לשעה! - הכוונה: 60 דקות!" זועמים התושבים.

"יהא זה מן הראוי שהקודקודים בעיריית ירושלים יטריחו עצמם לאזור החל מהשעה 16:00 מידי יום (עדיף שיבואו רגלית), ובעיניהם יחזו את המתרחש - סביר להניח שאף הם לא יאמינו לאשר יתגלה לנגד עיניהם..." הוסיף מנדל, והבהיר: "תושבי האזור חשים כ'בני ערובה' של תכנית הפיתוח, ויחד עם מלוא ההבנה בדבר נחיצות העבודות וחיוניותן, הם עדיין סבורים שהדברים צריכים להתנהל אחרת, באופן מתחשב יותר, מקצועי יותר, זריז יותר ומספק תשובה מקצועית ומערכתית לבעיות התחבורתיות המתעוררות בד בבד".

"אבקש להזכירך את הידוע לך ממילא, שהעבודות במתחם מתבצעות מזה כחצי שנה, ועין כל נוכחת להיוודע שלא ניתן לחזות את סיומן אשר מן הסתם ייארכו עוד זמן טובא. גם זאת רואות עיננו: שהעבודות מתנהלות בעצלתיים בלתי מוסברים, תוך  הסתמכות על כח עבודה דל ביותר אשר אין כל סיכוי שיצליח בכוחות רדודים שכאלו לסיים העבודות תוך זמן הגיוני. הבוקר למשל נצפו 2 עובדים! העוסקים במלאכה ברחוב אהל יהושע... ובקצב הזה עוד נשוב ונפנה אליך גם בעוד עשור".

לסיום כתב: "עונת הרכישות של חג הפסח עומדת לפתחנו, ואנו מפתחים אלרגיה ומגרנה קשה מעצם המחשבה על הצפוי לנו בעונה זו - פשוט לא יאומן כי יסופר ואין איש השם על לב. תושבי האזור סבורים שיש צורך בהול ומיידי בשידוד מערכות מוחלט בכל הקשור ל'עבודות' הפיתוח במקום, ועיריית ירושלים צריכה להבין שהתעללות בבני אדם על לא עוול בכפם אינה חלק מ'תכנית עבודה' או פעילות ספורטיבית המוכרת ע"י מועצת ההימורים והספורט. גם ליכולת הסיבולת של אנשים נורמטיביים מהשורה ישנו גבול ברור, ונראה לי חשוב להזכיר שלא יהא זה דבר חכם לחצותו".

מעריית ירושלים נמסר בתגובה: עומס התנועה באזור מרכז העיר ובייחוד באזור ציר בר אילן הוא בעיה שהלכה והחמירה בשנים האחרונות בשל העלייה בכמות האוכלוסייה באזור ורמות המינוע הגבוהות במרכז העיר. בדיוק בשל כך משרד התחבורה, עיריית ירושלים באמצעות תכנית אב לתחבורה וחברת מוריה יצאו לפרויקט מיוחד בהשקעה של מאות מיליוני שקלים שמטרתו להקל על עומסי התנועה באזור וכולו.

ההפגנות מצד קבוצות קיצוניות ששמו להן למטרה לפגוע בשיפור התשתיות, גורמות לעיתים רבות להאטת התנועה ולחסימת צירים אזור. בשבועות האחרונים המפגינים התעמתו עם גורמי אכיפה ושיטור, השליכו ציוד טכני על הכביש, התאספו וגרמו להתקהלויות סקרנים - מה שהחמיר את בעיות התנועה באזור.

העבודות על שני הצירים במקביל אמורות להסתיים בסוף השבוע והן היו חלק מפריסת הסדרי תנועה חדשים במטרה לתחום את אזורי העבודות לאזורים מוגדרים. יש לציין שפקחי תנועה שנפרשו באזור דואגים לניטור נכון של התנועה באזור על מנת להקל על העומסים ככל הניתן.

בתקופה הקרובה צפוי קושי בתנועה באזור ואנו מבקשים מהציבור להיאזר בסבלנות ולשתף פעולה עם כלל הגורמים הרלוונטיים לטובת שיפור תשתיות התנועה שייטיבו עם כלל תושבי ירושלים. ככל ששיתוף הפעולה מצד התושבים יגבר, העבודות יסתיימו מהר יותר והאזור יזכה לשיפור דרמטי בתשתיות התנועה.

 

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום