פרופ' איינהורן: "יש לבטל את בג"צ; סכנה דמוקרטית"

"מה שנדרש הוא לבטל את בג"צ ולהעביר את כל סמכויותיו לבית משפט מינהלי", כך פרופ' טליה איינהורן, מומחית למשפט בינלאומי ומציינת כי הסמכות שנוטל בג"צ לעצמו לפסילת חוקים היא כהגדרתה "ממש מסוכנת"

קובי ברקת | חדשות בארץ 10.2.2021 | 22:53

כסאות השופטים בבית המשפט העליון צילום: Yossi Zamir/POOL

מומחית המשפט הבינלאומי, פרופ' טליה איינהורן, קוראת לביטולו של בג"צ המהווה לדבריה סכנה למבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל. כמו כן קובעת פרופ' איינהורן כי הסכמי אוסלו הם שהובילו להחלטה האנטי ישראלית שהתקבלה בהאג.

את הדברים אמרה פרופ' איינהורן במסגרת פאנל מנהיגות נשית שעסק בעתידה המדיני של ישראל, אורגן על ידי תנועת הריבונות והתקיים במסגרת ועידת 'ישראל 2030' של העיתון 'בשבע'.

לדבריה "אם לא היה לנו הסכם אוסלו לא היינו מגיעים להחלטה של בית הדין", קבעה פרופ' איינהורן בפסקנות והסבירה כי המעמד המדיני שניתן לרש"פ בעקבות הסכמים אלה, הוא שהוביל לפרשנות שתוצאתה הייתה החלטת בית הדין בהאג לחקור את התנהלותה של ישראל ביהודה שומרון ועזה.

איינהורן סבורה כי כעת על המנהיגות בישראל "לגלגל את הדברים לאחור כמי שנכנס לשדה מוקשים ומבקש לחזור אחורנית. התברר שהרש"פ גם מסיגה לאחור את אנשיה אבל גם הפכה מסוכנת לישראל".

בהתייחס לרפורמות הדרושות לטעמה במערכת המשפט בישראל הצביעה על מספר ליקויים מרכזיים. האחד הוא בג"צ שההליך שבו, ללא בירור ראיות ונתונים כערכאה ראשונה ואחרונה, לא קיים בשום מדינה מערבית. איינהורן ביקרה בדבריה את מדיניות ה'הכול שפיט' ואת ההכרעה על פי מידתיות התלויה בעיני המתבונן בלבד, ובנוסף את הסמכות הנתונה בידי נשיאת העליון לקבוע את הרכבי בית המשפט בכל דיון. "מה שנדרש הוא לבטל את בג"צ ולהעביר את כל סמכויותיו לבית משפט מינהלי", אמרה וציינה כי הסמכות שנוטל בג"צ לעצמו לפסילת חוקים היא כהגדרתה "ממש מסוכנת".

עוד ביקרה את המציאות בה היועץ המשפטי הוא מעין רשות רביעית שאינה מייעצת אלא כופה את דעתה על הממשלה, כולל התייצבות בבית המשפט נגד עמדת הממשלה. "אני לא מכירה אף דמוקרטיה מערבית שהדברים מתנהלים בה כך. זה קורה רק אצלנו. את הדבר הזה צריך לתקן".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום