המגזר הציבורי עובד פחות, חכם פחות אך מרוויח יותר

דו"ח שכתב הממונה על השכר במשרד האוצר על השכר בשירות המדינה ובגופי הביטחון לשנת 2019 מעלה כי בכל תחום בו תגעו, המגזר הציבורי מקבל הרבה יותר הטבות והקלות אל מול העובדים במגזר הפרטי. גובה השכר, הפנסיה, חופשות, סכסוכי עבודה, התאמה בין הפסיכומטרי לשכר ועוד ועוד

אהרן מילר | כלכלי 10.2.2021 | 09:13

אילוסטרציה צילום: unsplash

קובי בר נתן, הממונה על השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר, פרסם דו"ח על השכר בשירות המדינה ובגופי הביטחון לשנת 2019, מהם עולה כי המגזר הציבורי מקבל הטבות רבות ביחס למגזר הפרטי. כך על פי הדיווח ב'גלובס'.

נתון נוסף שסוכם בדו"ח הוא ההשוואה בין הציון בפסיכומטרי לשכר. בעוד במגזר הפרטי הציון בפסיכומטרי מהווה פקטור משמעותי בין אלו עם ציון נמוך לאלו עם ציון גבוה. במגזר הציבורי אין כל כך הבדל.

בנוסף, למעט שכר עובדי מערכת הביטחון החסוי, ממוצע השכר לעובד בן 23 במגזר הפרטי עומד על 10,800 ש"ח לחודש, במגזר הציבורי השכר מזנק ל-13,300, ולעובדי הממשלה דואגים יותר עם לא פחות ממוצע של 14,600 ש"ח לחודש. הבדלים זהים נרשמים גם בפילוח לפי גיל. משרדי הממשלה מציגים את השכר הכי גבוה בגיל 62, כ-22 אלף ש"ח. אחריהם המגזר הציבורי עם כ-19 אלף ש"ח. בתחתית המגזר הפרטי עם שכר של כ-13 אלף שקלים בחודש בלבד.

על פי הנ"ל רק 9.2% מהעובדים במשרדי הממשלה מקבלים 'רק' 9,000 ש"ח ברוטו בחודש. 21.5% מקבלים בין 9,000 ל-12,000, 69.3% מקבלים למעלה מ-12 אלף ש"ח ברוטו כל חודש. יוזכר כי השכר הממוצע במשק עומד על 10,428 ש"ח.

בנוסף מקבלים עובדי המגזר הציבורי הטבות והקלות נוספות. המגזר הפרטי נדרש לעבוד בממוצע 44.85 שעות שבועיות, במגזר הציבורי הנתון יורד ב-5%, ל-42.6 שעות עבודה בשבוע. ובעוד שבמגזר הציבורי בעלי וותק מינימלי זכאים ל-22 ימי חופשה, לשאר עובדי המשק מוענקים 12 ימי חופשה בלבד.

וזה לא מסתיים בזה, לדוגמא: בעוד שכלל עובדי המשק זכאים ל-18 ימי מחלה בשנה, עובדי המגזר הציבורי זכאים ל-30 ימים. בנוסף במגזר הציבורי ניתן לצבור ימי מחלה ללא הגבלה. מול הגבלה של 90 במגזר הפרטי. 

על פי הדו"ח חלק מהעובדים זכאים ל-96 ימי חופשה בשנה מול 21 בלבד לשאר העובדים הפשוטים במשק. וגם בשנה האחרונה בצל נגיף הקורונה, למרות שבוצעו התייעלויות, כמעט ולא פוטרו עובדים. "המשבר והצורך בצמצום הגעת העובדים למקום העבודה במהלכו, הדגיש את החשיבות של מתן גמישויות העסקה להנהלות" כתב בר נתן, והוסיף: "המשבר יצר הזדמנות חשובה לקידום שינויים מבניים ארוכי טווח, שישפרו את פריון העבודה ובכך יתרמו לחיזוק המשק".

למרות כל הנ"ל המגזר הציבורי מצוי בסכסוכי עבודה רבים הרבה יותר מהמגזר הפרטי. עם נתון מדהים של 67% מהעובדים במשרדי הממשלה. בנוסף 49% מהסכסוכים נמשכים יותר משנתיים.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום