הקונסול לשעבר מבהיר: האלימות הייתה צפויה, טראמפ היה נס לישראל

קונסול ישראל לשעבר בניו יורק דני דיין בראיון נרחב על הנעשה בארצות הברית: צפיתי שיהיו מהומות אחרי הבחירות. ככל שחלפו הימים והשבועות הופתעתי לטובה שזה לא קרה. אך לא ציפיתי שהאלימות תתבטא בפריצה לבית הנבחרים ולקונגרס

אהרן מילר | מדיני 10.1.2021 | 23:42

דני דיין, הקונסול הכללי בניו יורק צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ימים ספורים לאחר הפרעות בגבעת הקפיטול התייחס דני דיין, קונסול ישראל לשעבר בניו יורק בשיחה עם ניצן קידר בערוץ 7 לאלימות ולמהומות בוושינגטון, והבהיר כי האלימות הייתה צפויה, עוד הוסיף לטעון כי טראמפ היה נס לישראל.

בפתח דבריו אמר דיין: "אני צפיתי שיהיו מהומות אחרי הבחירות. ככל שחלפו הימים והשבועות לאחר ה-3 בנובמבר הופתעתי לטובה שזה לא קרה. לא ציפיתי שהאלימות תתבטא בפריצה לבית הנבחרים ולקונגרס. זה שלב אחד יותר רחוק ממה שחשבתי שיכול לקרות, אבל אדי הדלק היו באוויר. כל אמירה מצד הנשיא או עורכי הדין שלו שהבחירות זויפו, הציתה עוד את אדי הדלק עד שהשריפה נדלקה".

"חזרתי מארה"ב לפני מספר חודשים אחרי שירות של ארבע שנים בניו יורק מאוד פסימי. הן לגבי החברה האמריקנית והן לגבי המערכת הפוליטית. ארה"ב התאפיינה, וזה מה שהביא אותה להיות מעצמה כל כך גדולה, שהמיינסטרים הפוליטי כלל את רוב האוכלוסייה ורפובליקנים ודמוקרטים מתונים ידעו לשתף פעולה כדי להצעיד את המדינה שלהם קדימה" אמר דיין. והבהיר: "כל זה נעלם עוד לפני ממשל טראמפ. השיח הפוליטי והחברתי בארה"ב היום מוכתב על ידי הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני. המרכז הפוליטי עומד חסר אונים".

הקונסול לשעבר התייחס גם לקיטוב בעם האמריקני: "העובדה שבסופו של דבר ג'ו ביידן נבחר כמועמד הדמוקרטי לנשיאות ולא ברני סנדרס מהווה סימן חיובי. השאלה הגדולה היא האם ג'ו ביידן, בגיל 78, כשבנוסף לצורך לאחות את הקרעים של החברה האמריקנית יש לו על הראש את המגיפה והכלכלה ובעיות נוספות, יהיה מסוגל להפגין את כושר המנהיגות העצום שנדרש כדי לרפא את ארה"ב והחברה האמריקנית. אני מסופק אם יש לו את היכולת".

דיין הוסיף והבהיר "דונלד טראמפ היה נס מדיני עבור מדינת ישראל ותאונת דרכים עבור הדיפלומטיה האמריקנית ושני הדברים לא סותרים זה את זה. מבחינת מדינת ישראל ללא שום ספק הוא היה הנשיא הטוב והאוהד ביותר מבחינת הדיבידנדים האמריקניים שקיבלנו בתקופת שלטונו. זה לא סותר את העובדה שתרבות השיח, הדיוק בעובדות ומה שהוא עשה לדמוקרטיה האמריקנית אני מגדיר זאת כתאונת דרכים".

"אין צורך להכניס את עצמנו לפאניקה. אנחנו לא נמצאים באותה תרבות של אלימות, נשק וקיצוניות כמו שיש בחברה האמריקנית. עם זאת יש כאן לקח שתמיד טוב ללמוד", אמר דיין בהתייחסות לדיבורים על מהומות דומות בישראל: "ברגע שאתה לא רואה את היריב הפוליטי שלך כמו שהוא, אלא כאויב ממש, ברגע שאתה מאמין שאם הוא יעלה לשלטון המדינה שלך תיחרב ואתה מאבד את יכולת ההכלה הדמוקרטיה נמצאת בסכנה. אנחנו לא נמצאים במצב הזה ועדיף שלא נגיע אליו. ההלם ממה שקרה בארה"ב צריך ללמד את כל הדמוקרטיות למתן את הטונים ולמצוא את המשותף ולא המפריד בין הצדדים הפוליטיים".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום