ביום כיפור: ניסה לפרוץ לביה"כ ולבצע טבח ונידון למאסר עולם

שטפן באלייט, שניסה לבצע טבח בבית כנסת מקומי בעיר האלה שבמזרח גרמניה במהלך יום הכיפורים, נמצא אשם בשני מעשי רצח ויותר מ-50 סעיפים של ניסיון רצח | גזר הדין: מאסר עולם

יענקי פרבר | חדשות בעולם 21.12.2020 | 13:32

הרוצח בעיר האלה בגרמניה ביום כיפור צילום: מתוך מצלמת הקסדה

נאצי מהימין הקיצוני בגרמניה שירה למוות בשני אנשים בעיר האלה במזרח גרמניה, כשניסה לבצע טבח בבית כנסת מקומי במהלך יום הכיפורים, קיבל את העונש המרבי בחוק הגרמני.

המשפט שהתנהל במשך חמשה חודשים, לווה באמוציות ורגשות כבדים והמחשבה המבעיתה שך מה היה קורה אילו המחבל הנאצי היה מצליח להיכנס לבית הכנסת, כשאז הערכה היא שהדבר היה מוביל למותם של עשרות מתפללים לאחר שהחבל היה חמוש בהרבה מאוד נשק.

שטפן באלייט, נמצא אשם בשני מעשי רצח ויותר מ-50 סעיפים של ניסיון רצח בתום משפטו.

השופטת אורסולה מרטנס ציינה את חומרת הפשעים במיוחד בזמן שקראה את גזר הדין. כ-45 ניצולים השתתפו במשפט כתובעים משותפים ונכחו בפסק הדין. התביעה דרשה מאסר עולם, ההגנה לא ערערה על האישומים, אלא רק ביקשה "עונש הוגן".

במהלך המשפט גם נשמעה ביקורת על תפקוד המשטרה, לאחר שלמרות שחלף על פני השוטרים מחוץ לבית הכנסת, הוא נעצר רק כעבור 90 דקות, כ-40 ק"מ מחוץ לעיר.

כפי שדווח ב'כל רגע' התובעים במשפט המחישו את גודל בסכנה בה היו נתונים המתפללים באותה העת: "דלת מבוצרת בבית הכנסת בה שהו 52 מתפללים ביום הקדוש ביותר בשנה היהודית, הייתה הדבר היחיד שמנע מהתוקף החמוש לבצע מרחץ דמים מתוכנן".

לאחר שהמחבל לא הצליח להסתער על בית הכנסת ב-9 באוקטובר 2019, הוא ירה הנאצי למוות בעוברת אורח ובגבר אחר ששהו בחנות שנמצאת במקום.

במהלך משפטו בן חמשת החודשים, הנאשם מהימין הקיצוני שטפן באלייט (28) הכחיש את השואה בבית המשפט בגלוי, דבר שנחשב לפשע בגרמניה.

"ההתקפה על בית הכנסת בהאלה הייתה אחד המעשים האנטישמיים הדוחים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה", אמר התובע קאי לוהס לבית המשפט בעיר מגדבורג כאשר המשפט הסתיים.

"הם האויבים שלי", אמר שטפן במהלך המשפט, בכתב האישום נכתב כי הרוצח פעל ממניע של "אידיאולוגיה גזענית, שנאת זרים ואנטישמיות" כדי לבצע התקפה לא רק נגד מי שהוא הרג אלא נגד "החיים היהודיים בגרמניה כולה".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום