פרשת וישב תשפ"א, שבת חנוכה, רמון, יקב רמת נגב

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: מלבק רמון 2018, יקב רמת נגב

יין ואלכוהול 11.12.2020 | 07:39

 

צילום: באדיבות המצלם

פרשת וישב תשפ"א, שבת חנוכה, מלבק רמון 2018, יקב רמת נגב

בליל שבת כשנעשה קידוש על היין, כבר ידלקו שני נרות בחנוכייה. היין קשור לכל חגי ישראל, אפילו ביום כיפור, מי שחייב לאכול, לא שיעורים, אלא סעודה, צריך לעשות לפני כן קידוש. גם בפורים שאין קידוש רשמי, היין הוא המשקה המרכזי בסעודה.

באתר של משרד הדתות, יש גם קידוש עם נוסח מיוחד ליום העצמאות, אפילו מנגינה מיוחדת יש לו. אין חג בלי יין! כך גם חתונה, ברית, בר- מצוה, סעודת מצוה. היין מפאר את הכל. מדוע נפקד מקומו מחג החנוכה? אפילו על 'סעודה' בחנוכה, קובע השלחן ערוך שזו 'סעודת רשות', וכדי שזה יהיה סעודת מצוה צריך לצרף לכך זמירות ותשבחות (או"ח תרע/ב).

זה קצת מפליא, מפני שיין הוא מרכיב עקרוני בתפריט הקרבנות, ובחנוכה החלו לַחֲנֹךְ מחדש את המזבח, מדוע רק השמן זכה למיקוד? התשובה היא שהם הצליחו לארגן שמן כשר, מפני שמסיק הזיתים הוא אחר הגשם הראשון, ובחנוכה יש זיתים טריים לעשות מהם שמן, לא כן יין, הם לא יכולים היו למצוא יין כשר וטהור, עד חנוכה בשנה הבאה. כי הבציר הוא בקיץ, זה כתוב במפורש אצל המרגלים: "והימים ימי בִּכּוּרֵי ענבים" (במדבר יג/כ), המרגלים כידוע חזרו בתשעה באב. גם אם החשמונאים היו מכירים את הפטנט של 'אייס וויין' - יין מענבים קפואים, הרי צריך להתסיס את הענבים ולהמתין כמה שנהוג היה בזמנם, שהרי לא ניסכו על המזבח מיץ ענבים. ממילא על היין הם נאלצו להשתמש עם הכלל: "טומאה הותרה בציבור", לא כן המנחות, אותן אפשר לטחון מחיטים שלא נטמאו, כך גם הקרבנות, בעל חיים לא נטמא, אפילו אם הוא מטייל בין המצבות של בית הקברות. זאת אומרת שרק יין טהור הם לא הצליחו לארגן בשנה הראשונה של עבודת בית המקדש, לכן לא מתאים להביא אותו כמייצג שמחת החג. אבל בשבת חנוכה שבין כך ובין כך אנו מפארים בו את השלחן, רואים גם את הפמוט של שבת וגם את החנוכייה, השמחה וההודיה לה' תהיה כפולה.

לכבוד שבת חנוכה אני מציע להדרים ל"יקב רמת נגב" הרחוקה, שם מייצרים יינות מענבים שגדלים בנגב. אחד מהמעלות של ענבים כאלו זה הריכוז של הטעמים והחומצות עקב היובש העז ששורר שם.

והשבוע טעמתי את ה'מלבק מסדרת רמון'.

היין עשוי מ- 100% ענבי מלבק שנבצרו מחלקה קטנה בכרם "שיזף", בגובה 800 מטר בהר הנגב.

זן המלבק מסתדר באופן מוצלח ביותר באקלים המדברי, היין בעל גוף בינוני, צבע סגול עמוק. ביין מורגשים טעמי פרות יער שחורים ובשלים, שזיף ונגיעות טבק עם חומציות מאוזנת. התיישן כ16 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי.

לחיים ושבת שלום

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום