הנשיא טראמפ למזכיר המדינה: "תתפרע על איראן"

הנשיא טראמפ לשר החוץ שלו פומפאו: "תתפרע על איראן, אך אל תגיע למצב של 'מלחמת עולם שלישית" כך ציטטו מקורות בכירים בממשל האמריקני 

יענקי פרבר | חדשות בעולם 2.12.2020 | 07:28

דונלד טראמפ צילום: דוברות הבית הלבן

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, נתן יד חופשית למזכיר המדינה מייק פומפאו, לעשות מה שנראה לו לנכון כלפי איראן, אך ביקש ממנו לא לעשות משהו שיגרום "למלחמת עולם שלישית". דך דווח ב'דיילי ביטס'.

לנשיא טראמפ אולי נותרו רק שבעה שבועות בתפקיד, אך הוא נתן ליועציו הבכירים אור הירוק להכות את המשטר האיראני - כל זמן שהמהלך אינו מסכן מלחמה כוללת, לפני שג'ו ביידן נכנס לתפקידו.

לטענת גורמים רשמיים רבים בארה"ב המכירים את הנושא, בשבועות האחרונים לקח הנשיא טראמפ תפקיד פעיל בפיקוח אישי על מדיניות איראן בשבועות האחרונים הקריטיים עד ליום ההשבעה.

פקיד בבית הלבן תיאר בשבוע שעבר את טראמפ כמי שראשו ורובו "על נושא המדיניות העיקרית הזו". טראמפ עסוק מאד עם מאבקו נגד תוצאת הבחירות, אבל נתן לכמה מאנשי הממשל החשובים ביותר, ובמיוחד לדיפלומט הבכיר שלו, שר החוץ מייק פומפאו, "אישור להעניש את הרפובליקה האסלאמית בצורה אגרסיבית ככל שהם רוצים בשבועות הקרובים". כל מה שטראמפ מבקש הוא שלא ירחיקו לכת עד "מלחמת עולם שלישית", כפי שהנשיא הגדיר זאת במפורש בכמה שיחות פרטיות עם פומפאו ואחרים, כך לדברי שני בכירים בממשל.

שני פקידים ששוחחו עם ה'דיילי ביסט' אמרו כי הממשל אמור להכריז על סנקציות חדשות על חברות הקשורות למשטר בשבועות הקרובים, בכדי לבסס מאמץ שנמשך שנים לשיתוק כלכלת טהרן. טראמפ רוצה להקשות על הנשיא הדמוקרטי הנבחר להחזיר את המשא ומתן עם טהרן וגרום לחסל את האפשרות שיחזיר את הסכם הגרעין.

הנשיא אמר שוב ושוב ליועציו כי אחת מסדרי העדיפויות שלו היא להימנע מעימות עם איראן, במהלכו יתכן וימותו אנשי צבא אמריקנים. עם זאת, לטראמפ נוח לתת לישראל להוביל מאבק בנושא, או אפילו לחסל אנשי משטר איראניים. כך על פי מקורות בבית הלבן שצוטטו ב'דיילי ביסט'.

"ברור שיש יחסי עבודה הדוקים בין ראש המוסד יוסי כהן לבין ג'ינה האספל", אמר מארק דובוביץ, מנכ"ל הקרן להגנת הדמוקרטיות, מכון חשיבה ימני שמייעץ לממשל טראמפ על איראן. האספל היא ראש ה-CIA.

"הישראלים מבינים שעתה ועד 20 בינואר (הממשל מתחלף) הם יצטרכו לגרום נזק מקסימאלי למשטר האיראני", אמר דובוביץ.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום