סקר מיוחד: נחשפו הרגלי הצריכה והמיחזור של הציבור בישראל

מסקר מיוחד שערכו במכון 'גיאוקרטוגרפיה' עבור המשרד להגנת הסביבה עולה כי יש קונצנזוס בציבור הישראלי, כאשר כ-84% תומכים בחוק הפיקדון והרוב הגדול "מאוד תומכים"

אהרן מילר | כלכלי 1.12.2020 | 16:17

בקבוקים למיחזור צילום: pixabay

לאחר שוועדת הכלכלה אישרה את החלטת השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל וחוק הפיקדון יחול גם על בקבוקי ליטר וחצי ומעלה, פרסמו במשרד להגנת הסביבה סקר מיוחד על הרגלי המיחזור של הציבור הישראלי.

מהסקר שערכו ב'גיאוקרטוגרפיה' ואשר בוצע בחודש האחרון 2020, עולה כי משקי הבית בישראל בעד מיחזור: כ-87% ממשקי הבית מעידים שמיחזור חשוב במידה רבה או במידה רבה מאוד. עוד עולה מהנתונים של הסקר החדש כי צריכת בקבוקי משקה היא כ-40 בחודש בממוצע למשק בית, 19 מהם של מכלי משקה גדולים. 80% נקנים בסופרים הגדולים.

כבר היום, כ-50% מהציבור מעידים שהם מחזירים בקבוקים קטנים לסופרים בתמורה לפיקדון. באשר להרחבת חוק הפיקדון למכלי המשקה הגדולים - מהסקר עולה כי יש קונצנזוס בציבור הישראלי: כ-84% תומכים בחוק הפיקדון והרוב הגדול "מאוד תומכים".

כזכור, בעקבות אי-עמידת יצרניות הבקבוקים ביעדי חוק הפיקדון ובסיום עבודת מטה מעמיקה שנערכה בחודשים האחרונים, החליטה השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, להחיל לראשונה בישראל פיקדון על בקבוקי המשקה הגדולים. זאת, בנוסף לחובת הפיקדון על הבקבוקים הקטנים הקיימת כיום.

השרה להגנת הסביבה פרסמה ברשומות הודעה על אי-עמידה ביעדים, ובמקביל הגישה לוועדת הכלכלה צו, אשר יאפשר תקופת היערכות של שנה. וכאמור בדיון שנערך בוועדת הכלכלה היום בצו זה, הוחלט לאשר אותו, ולקבוע בהתאם להחלטת השרה, כי חוק הפיקדון יוחל בישראל החל מה- 01 בדצמבר 2021. למרות התנגדות חריפה מצד הסיעות החרדיות, בכך ישראל תצטרף רשמית לשורה גדלה והולכת של מדינות אשר החילו חובת פיקדון על כלל מכלי המשקה, בין השאר כדי להתמודד עם בעיית הפלסטיק החד-פעמי במרחב הציבורי.

מניתוח עלות-תועלת ובדיקות שבוצעו עבור המשרד להגנת הסביבה, עולה, כי החלת הפיקדון צפויה לחסוך לציבור צרכני המשקאות הממחזר קרוב ל-60 מיליון שקל בשנה, תצמצם את התופעה הבלתי רצויה של השלכת בקבוקי פלסטיק במרחב הציבורי ותעודד הקמת מפעל מיחזור לפלסטיק בישראל.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל אמרה עם אישור הצו שלה "אנחנו מחדדים את המשוואה שלפיה יצרניות הבקבוקים הגדולים ובתי העסק אחראים על הזיהום שהם מייצרים. בזכות חוק הפיקדון נוביל לניקיון המרחב הציבורי, להורדת יוקר המחיה לצרכנים ולרווח ישיר של כ-60 מיליון שקל לצרכנים. אנו רואים את הבקבוקים הגדולים בשמורות הטבע, בנחלים ובמרחבים הפתוחים – החל ב-1 בדצמבר 2021 המצב ישתנה. חוק הפיקדון הוא למען הצרכנים ויש לו תועלות רבות מוכחות – בריאותיות, סביבתיות וכלכליות. כך ישתפר ניקיון השטחים הציבוריים ונצמצם את הפגיעה בסביבה ובחיות הבר".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום