עימות בוועדת הכלכלה; החרדים נגד החוק של גמליאל: 'אתם חיים בסרט'

ועדת הכלכלה התכנסה הבוקר לדון בחוק שהציעה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל בנושא הטלת מס על בקבוקים גדולים | גמליאל הופיעה קצרת רוח והרוחות במקום התלהטו | יו"ר הוועדה  חה"כ יעקב מרגי: "אני צריך לעמוד כעני המחזר על הפתחים"

אהרן מילר | פוליטי 1.12.2020 | 13:23

אילוסטרציה צילום: דורון, ויקיפדיה

הרוחות בוועדת הכלכלה סערו הבוקר (שלישי) במהלך הדיון בנושא החוק להטלת המס על הבקבוקים הגדולים, השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הופיעה קצרת רוח לדיון, וביקשה לזרז את הכנסת החוק לתוקפו, אפילו עוד לפני הזמן בו הוא אמור להיכנס לתוקפו בעוד חודשיים.

כזכור החוק מעורר התנגדות עזה בקרב חברי הכנסת החרדיים שהמשיכו את המאבק בדיון בוועדה. יושב ראש הוועדה חבר הכנסת יעקב מרגי תקף את קוצר הרוח של השרה ואמר לגמליאל: הקוצר רוח שלך לא במקום. את רוצה שאנעל את הוועדה. גמליאל השיבה, תסגור את הישיבה. מרגי השיב בזעם: הדיון יתקיים כמתוכנן.

יושב ראש הוועדה חבר הכנסת מרגי הוסיף ותקף את המהירות בה רוצה גמליאל לפעול, "איך האזרח הפשוט בישראל יוכל להחזיר את הבקבוקים לרשתות השיווק בלי להיות מתוייג כהומלס שאוסף בקבוקים" תקף מרגי, והוסיף "איך מטמיעים את החינוך שכל ילד ידע שהמקום של הבקבוקים הוא לא בפח האשפה".

עוד הוסיף מרגי "אני קונה 8 בקבוקים לכבוד שבת, אני אצטרך להיסחב למתקן שיוצב באם יוצב באזור בית הספר במושב בו אני מתגורר?, בסופר בו אני קונה אין תשתית החזרה, אני צריך לעמוד כעני המחזר על הפתחים".

חבר הכנסת יצחק פינדרוס התייחס לאמירה של גמליאל כי חברי הוועדה מאויימים על ידי גורמים אינטרסנטים, וחושב ראש הוועדה הצהיר כי הוא לא קיבל שום איום, פינדרוס הוסיף כי הוא דורש בדיקה על הטענה שהתקבלו איומים על חברי הוועדה. חברו לסיעה חבר הכנסת יעקב טסלר המכהן גם כחבר הוועדה לביקורת המדינה הגיב כי יבדוק את הנושא.

עוד הוסיף פינדרוס "מי יקח 10 בקבוקים לסופר כדי לקבל 3 שקלים. אתם חיים בסרט, אני הולך לסופר פעם בשבועיים, אני לא הולך לשמור את הבקבוקים בבית, זה ילך לפח".

חה"כ יעקב אשר עוקץ את השרה גמליאל על דבריה שהחרדים מושפעים מ'לחצים': "אני גר בבני ברק ויש שם מפעל של קוקה קולה, האם מותר לי להביע דעה בנדון?".

חבר הכנסת יעקב טסלר אמר בדיון "על איזה הטבה בציבור מדובר. אנחנו צריכים לבנות לכל אזרח עוד חדר בבית, שישמור שם את הבקבוקים. החוק הזה רע מאד, אני מצטרף לבקשת פינדרוס לדחות את זה בשנה וחצי על מנת להיערך כראוי. בבקבוקים הקטנים לא הצלחתם, למה שתצליחו בגדולים בלי להיערך", תקף טסלר.

בנוגע לטענות על לחצים מגורמים שומנים אמר טסלר, "כן, אנחנו מושפעים מלחצים של הציבור בישראל שהולך לשלם הרבה כסף ע"י הטלת המס שייקר את מחירי הבקבוקים. משפחות ברוכות ילדים יצטרכו להוסיף עוד חדר לבית עבור אחסון הבקבוקים. מדובר בחוק רע מאוד!".

נמרוד הגלילי מנהל תחום המזון בלשכת הסחר תקף בדיון: רשתות המזון הם לא הגורם המזהם הם הגורם המשווק. נציג תאגיד המחזור אלה אמיר חייק אמר הוסיף ותקף מדובר במאות מיליונים של בקבוקים, רשתות השיווק לא ערוכות לכך, לאן ייעלמו כל הכמויות הנמצאות במחזוריות, איך יתבצע האיסוף, רק הרישוי במדינה שלנו לוקח במדינה שלנו כמה שנים. איך השרה רוצה להתחיל את זה במיידי

רמי לוי אמר בדיון: אני בעד מחזור, אבל לדעתי לקחת את כל המחזוריות המפוזרות בישראל, אחרי כל הקמפיין למחזור, לוקחים את כל ההשקעה וזורקים לפח. כל האנשים שמכניסים את הבקבוק למחזוריות הם לא עושים את בשביל 30 אגורות. הם עושים את זה כתרבות. צריך להאריך את הזמן, ולבנות מכשירים שיקבלו את הבקבוקים ויזכו את המחזיר בכסף בצורה מכובדת. לוי הציג בקבוק מים מינרלים שהוא מוכר בפחות מ-2 שקלים 30 אגורות זו תוספת משמעותית.

דקות לפני שהחוק של גמליאל אושר פרצה סערה בוועדה עת יושב ראש הוועדה יעקב מרגי הציג נייר ובו עמדת משרד הכלכלה. יועצת שר הכלכלה שהשתתפה בדיון אמרה לו כי דף זה לא יצא ממשרד הכלכלה, "זה הגיע אליכם על ידי לוביסטים" אמרה. חבר הכנסת פינדרוס הגיב בזעם "זה דבר שערורייתי", חבר הכנסת מרגי ביקש "תלכו עם זה למשטרה".

 

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום