שימו לב: זהירות מעודף ויטמין D

צריכת הוויטמין המוכר עלתה בשל הידיעות כי הוא מסייע לגוף להתחסן מפני קורונה, אך רופאים מזהירים כי צריכה מוגברת שלו עלולה להזיק

יוסף קליין | בריאות 29.11.2020 | 11:27

אילוסטרציה צילום: unsplash

אמנם הוא תוסף תזונה בלבד אך צריכה מוגברת שלו עלולה להזיק: בחודשים האחרונים נפוצו דיווחים על עדויות לקשר בין חומרת מחלת הקורונה לרמות ויטמין D בדם. הדיווחים הובילו אנשים רבים להתחיל ליטול תוסף ויטמין D. אמנם עדיין אין הוכחות חותכות לכך שנטילת ויטמין D אכן יכולה למנוע בוודאות החמרה של מחלת הקורונה (נדרשים מחקרים מעמיקים ורחבי היקף כדי להבין קשר זה יותר לעומק), אך ידוע כי לוויטמין D יש השפעה על תפקוד המערכת החיסונית.

צריכת הויטמין עלתה גם בהתחשב בכך שבישראל יש מחסור בוויטמין D באוכלוסייה הכללית, לכן לא מפתיע שבחודשים האחרונים רבים התעניינו בתוספי ויטמין D. אך בעוד שמדובר בוויטמין חשוב, כמו ויטמינים אחרים, רמות גבוהות מדי שלו יכולות להזיק לנו.

עודף ויטמין D הוא מצב נדיר שיכול להיגרם מצריכה עודפת של ויטמין D – כך שאם אתם צורכים תוסף ויטמין D, כדאי להכיר את הסימנים שעלולים להצביע על עודף ויטמין D. כיוון שוויטמין D חשוב לאיזון רמות הסידן בגוף, עודף שלו יכול להוביל לעלייה ברמת הסידן בדם (היפרקלצמיה) שיכולה לגרום לאבנים בכליות ושקיעת סידן בכלי הדם. הנה התסמינים שיכולים להעיד על עודף ויטמין D ועודף סידן בגוף:

הטיפול לרוב יהיה פשוט ויכלול הפסקת צריכת ויטמין D והפחתת מזונות שמכילים כמויות גבוהות של הוויטמין. במקרים חמורים יותר הטיפול יכלול עירוי נוזלים ותרופות כמו קורטיקוסטרואידים או ביספוספונטים.

לפי משרד הבריאות, המינון המומלץ של ויטמין D הוא 800-1,000 יב"ל (יחידות בינלאומיות) ביום למבוגרים במשקל תקין, 2,000 יב"ל לאנשים בעודף משקל ו-4,000 יב"ל ביום לאנשים עם השמנת-יתר קיצונית. לא מומלץ לעבור על מינונים אלו. אם אתם נחשפים מספיק לשמש, ככל הנראה שאתם כלל לא זקוקים לוויטמין D ובכל מקרה מומלץ להיוועץ ברופא/ת משפחה ולעשות בדיקת דם לפני שאתם מחליטים ליטול תוספי ויטמין D.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום