מחקר חדש מוכיח: עישון מסוכן לקורונה

ההערכות המוקדמות מקבלות תמיכה ממחקר חדש שמוכיח: מעשנים נדבקים יותר בקורונה וחווים מחלה קשה יותר | על פי הממצאים, עישון פוגע בתגובה של המערכת החיסונית, מחליש אותה, מה שיכול לגרום לנגיף לתקוף חזק יותר ולהוביל להתמודדות חמורה יותר עם הנגיף וסיבוכיו

יוסף קליין | בריאות 19.11.2020 | 19:05

אילוסטרציה צילום: unsplash

כבר לפני כמה חודשים הזהיר ארגון הבריאות העולמי של האו"ם כי מעשנים חשופים יותר להידבקות בנגיף הקורונה והם מסתכנים במחלה קשה יותר אחר ההידבקות, כעת מחקר חדש תומך בתיאוריה והופך אותה למדעית עם בסיס מחקרי מובהק.

המחקר נערך על ידי מדענים מאוניברסיטת קליפורניה, שלקחו תאי גזע אנושיים מתורמים שהביעו הסכמה להשתתף במחקר. מתאי הגזע יתרו תרבית תאים שעזרה לחוקרים להתמקד באזור מסוים במערכת הנשימה. חלק מהתאים נותרו כפי שהם ואחרים נחשפו לעשן סיגריות במשך שלוש דקות ביום, במהלך ארבעה ימים. גם התאים הנקיים מעישון וגם אלו שנחשפו לעשן סיגריות נחשפו לנגיף הקורונה כדי לראות כיצד הנגיף מתנהג בשני המקרים.

והמסקנֹות היו מפתיעות: התאים שנחשפו לעשן סיגריות נדבקו פי 2-3 יותר בנגיף הקורונה בהשוואה לתאים שלא נחשפו לעשן סיגריות. "אם משווים את דרכי הנשימה לחומות גבוהות שמגנות על טירה, עישון סיגריות זה כמו ליצור חורים בחומות הללו", אמרה ד"ר בריג'יט גומפרטס, ממחברות המחקר. 

על פי החוקרים, המנגנון עובד כך: העישון מונע ממולקולות חשובות (אינטרפרונים) שמהוות חלק מהתגובה של המערכת החיסונית, מלעבוד כראוי. האינטרפרונים מהווים קו ההגנה הראשון של המערכת החיסונית. תפקידם להעביר מסרים לתאים נגועים לייצר חלבונים שיתקפו את הפתוגן (מחולל המחלה) שחדר לגוף ולפיכך הם הכרחיים למלחמה בזיהומים בשלב הראשוני של ההדבקה. בנוסף לכך, הם מזהירים תאים שטרם נדבקו, כך שיתכוננו לנגיף. במילים אחרות, עישון פוגע בתגובה של המערכת החיסונית, מחליש אותה ועלול לגרום לנגיף לתקוף חזק יותר ולהוביל להתמודדות חמורה יותר עם מחלת הקורונה, תוך סיכון גבוה יותר לסיבוכים.

העישון לא גורם רק לעליה במקרי ההדבקה. מחקרים אחרים שנערכו הוכיחו כי מעשנים נחשפים לסיכוי גבוה למוות כתוצאה מהקורונה, ביחס לאלו שלא מעשנים.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום