מכון וושינגטון העניק לנשיא המדינה עיטור יוקרתי

נציגי המכון נימקו את הבחירה בנשיא המדינה: הנשיא ריבלין, איש של רעיונות ואיש של העם. מלומד, שהמקום ממנו בא מנחה אותו בבניית הדרך לעתיד. מדינאי שכוונותיו ויושרתו הם מעל לכל ספק. בעתות זעם, מחלוקת וחוסר סובלנות, אתה קול עוצמתי של סובלנות, אחדות ותקווה"

אהרן מילר | חדשות בארץ 19.11.2020 | 16:26

ריבלין והמדליה ממכון וושינגטון צילום: מארק ניימן / לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין, עוטר היום, (חמישי), במדליית הכבוד של מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון, מדליית ההוקרה מעלה על נס מנהיגים יוצאי דופן אשר שירותם הציבורי והישגיהם המקצועיים מיישמים הלכה למעשה את ערכי המכון הדוגל בלמדנות וידע היסטורי נרחב ככלים חיוניים למדיניות נבונה ויעילה, המקדמת שלום וביטחון במזרח התיכון.

המדליה הוענקה לנשיא המדינה באופן אישי בבית הנשיא, על ידי נציגי המכון בישראל - רובין נוישטיין, נציגת וועד הנאמנים של מכון וושינגטון, והרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') גדי איזנקוט עמית מחקר במכון.

בין מקבלי המדליה בעבר נמנים נשיא ארה"ב ביל קלינטון, מזכירי המדינה האמריקאים הנרי קיסינג'ר וקונדוליסה רייס, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, ומלך ירדן עבדאללה השני. המלך הירדני אף שלח ברכה מצולמת מיוחדת לנשיא המדינה לרגל קבלת המדליה היוקרתית וברך אותו על כך.

לאחר מכן שוחח ריבלין עם סטאלוף בראיון שהתקיים כשיחת וידאו והועבר לאנשי מכון וושינגטון ולקהל רחב של אנשי מדיניות, אקדמיה ותקשורת מובילים, במקום אירוע ההענקה השנתי שלא התקיים עקב מגבלות המאבק בנגיף הקורונה. הנשיא הודה בדבריו למר סאטלוף ולמכון וושינגטון על קבלת המדליה, וציין שזוהי זכות גדולה עבורו להימנות עם מקבליה לאורך השנים. בשיחתם התייחס הנשיא לחוסנה של הדמוקרטיה בישראל, עסק בשינויים פורצי הדרך באזור ודיבר על תקוותיו לסיום עתידי של הסכסוך עם הפלסטינים, מתוך אמון וכבוד הדדי.

ריבלין הדגיש בדבריו "ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית - לא פחות יהודית ולא פחות דמוקרטית, גם 120 חברי הכנסת כולה, אינם יכולים לשנות את אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בדיבור אחד". עוד הוסיף ריבלין "ללא אמון, איננו יכולים להגיע לשום סוג של הסכמים והבנות, או להביא לסיומה של הטרגדיה בה אנו חיים, ולכונן שלום אמת, עלינו להבין - לא נגזר עלינו לחיות יחד, נועדנו לחיות יחד. יש לנו שלום עם המצרים במשך יותר מארבעים שנה, יש לנו שלום עם הירדנים במשך 27 השנים האחרונות – יש לנו שלום עם המלך, עם הנשיא, עם הממשלים, לפעמים יש לנו שלום עם הצבאות כשצריך לשמור על ביטחון האזור כולו. אבל אין לנו שלום בין העמים וכל עוד אין שלום בין העמים, לא נוכל להביא עצמנו לשלום אמת, להבנה אמיתית".

"אנחנו יכולים לדבר על 'שתי מדינות לשני עמים', 'מדינה אחת לכל העמים', 'פדרציה', 'קונפדרציה' - אבל ראשית עלינו לבנות אמון. ניסיתי לומר זאת לכל נשיא אמריקני, עלינו למצוא את הדרך לבנות אמון. גם הנשיא טראמפ הבין שללא ביטחון ובניית אמון, לא יעזרו עסקאות, אתה מוכרח לסמוך על מישהו. הוא הבין, אבל אין מישהו שמבין זאת באזורנו", אמר ריבלין, והוסיף "אני עושה הרבה על מנת להפוך את ערביי ישראל לגשר האמיתי בין האוכלוסיות. הייתי גם רוצה שאזרחי ישראל הערבים יהפכו לגשר בינינו לבין העולם הערבי כולו. אין לנו מלחמה עם האסלאם ומעולם לא הייתה לנו מלחמה עם האסלאם. למרבה הצער הייתה לנו מלחמה עם מדינות ערב שדחו את עצם הרעיון של קיומה של מדינה יהודית. אבל אני באמת מאמין שכשאזרחי ישראל הערבים יטוסו לאבו דאבי, ויישאלו מאיפה הם והם יגידו 'אנחנו ישראלים', נתחיל למצוא את הדרך הנכונה ליצירת אמון אמיתי בין מדינות האזור".

הנשיא התייחס גם למערכת הבחירות הסוערת בארצות הברית, וסאגת שאלת המנצח בבחריות, ודיבר גם על ההערכה העמוקה של אזרחי ישראל לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, וברך את הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, עימו שוחח השבוע בטלפון. "אנחנו לא רפובליקנים ולא דמוקרטים - אנחנו יודעים שהעם האמריקני הוא חבר – וזו חברות שחוצה מפלגות. אנו יודעים שהידידות בין האמריקנים לישראלים חורגת מהפוליטיקה. כל מי שייבחר או נבחר לנשיא אמריקני, היינו רוצים את הקשבתו. אנו יודעים שלא מדובר רק בכבוד שמקורו בערכים שלנו, בצורת החשיבה שלנו או בהתנהגות שלנו, אלא כי בנוסף לכל אלה יש לנו שותפות אסטרטגית אמיתית בתחומים רבים".

אייזנקוט אמר במעמד הענקת העיטור "הנשיא ריבלין, אתה איש של רעיונות ואיש של העם. מלומד, שהמקום ממנו באת מנחה אותך בבניית הדרך לעתיד. מדינאי שכוונותיו ויושרתו הם מעל לכל ספק. בעתות זעם, מחלוקת וחוסר סובלנות, אתה קול עוצמתי של סובלנות, אחדות ותקווה".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום