בג"ץ בצו לנתניהו: מדוע הסדר ניגוד העניינים אינו מחייב?

בג"ץ הוציא היום צו על תנאי לרה"מ בנימין נתניהו בעתירת התנועה לאיכות השלטון | נתניהו נדרש לנמק מדוע הוא מתנגד להסדר ניגוד העניינים שגיבש עבורו היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט

אבי גדלוביץ' | חדשות בארץ 17.11.2020 | 12:48

מנדלבליט ונתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות העתירות שהוגשו לבג"ץ נגד ראש הממשלה, הוציא היום (שלישי) בית המשפט צו על תנאי המורה לנתניהו להסביר מדוע הסדר ניגוד העניינים שגיבש היועץ המשפטי לממשלה אינו מחייב אותו. בנוסף, דורש בג"ץ מנתניהו וגנץ להשיב מדוע מבוצעים המינויים בשירות הציבורי.

כזכור, עורכי דינו של ראש ההמשלה השיבו לפני שבועיים לבג"ץ את תשובתו של נתניהו באשר להסדר ניגוד העניינים שפרסם היועץ המשפטי לממשלה, בו הוא קבע כי הוא לא יכול לעסוק במינוי בכירים במערכת אכיפת החוק.

בתשובתו לבג"ץ, טוען נתניהו כי ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אין סמכות כלל לעסוק בניגוד העניינים שלו וכי הסמכות בעניין מוטלת על מבקר המדינה מתניהו אנגלמן.

נתניהו כותב עוד בהתייחסותו להסדר ניגוד העניינים כי "אין כל מניעה שראש הממשלה יוביל לפיצול תפקיד היועמ"ש הבא מתפקיד ראש התביעה הפלילית".

בתגובה, הגיש מנדלבליט לבג"ץ הודעה משלימה במסגרת העתירות הנוגעות להסדר ניגוד העניינים. בהודעתו לבית המשפט, היועמ"ש עמד על כך שבהתאם לפסיקת בג"ץ, חוות דעתו המשפטית, לרבות בנושא ניגודי עניינים, היא בגדר חוות דעת משפטית מחייבת, כל עוד לא פסק בית משפט אחרת.

מנדלבליט הבהיר כי חוות דעתו של בעניין מניעת ניגוד עניינים היא חוות דעת משפטית, אשר מחייבת את כל זרועותיה של הרשות המבצעת ומשקפת מבחינתן את החוק הקיים, בדומה לחוות דעתו המשפטית בסוגיות אחרות, והיא אינה בגדר המלצה בלבד. תחולת המגבלות הנגזרות מחוות דעתו של היועמ"ש ביחס לניגוד עניינים, אינה תלויה ברצונו הטוב של בעל התפקיד, מטעמי נראות או טעמים וולונטריים אחרים, אלא מתחייבת מכוח פרשנותו של הדין ע"י היועמ"ש.

בהודעה המשלימה נאמר עוד, כי ככל שרה"מ יעמוד על כך שהוא אינו מתכוון לפעול לפי הסדר זה, על פרטיו, דומה כי אין מנוס מהמשך בירור העתירות, לרבות הוצאת צווים על-תנאי בהקשר זה.

מהתנועה לאיכות השלטון, ממגישות העתירה נגד ראש הממשלה נמסר בתגובה להחלטת בג"ץ: "גם אם מעט באיחור, בית המשפט הנכבד מבין שראש ממשלה עם כתבי אישום לא יכול לנהל את המדינה כאילו לא קרה דבר, ובפרט כאשר מדובר בראש ממשלה ששיקר לבית המשפט כשהצהיר כי יחתום על הסדר ניגוד עניינים וכעת מסרב לעשות זאת. אנחנו מברכים על ההחלטה ומקווים כי בהמשך, ככל שיידרש, ייתן בית המשפט אף צווים מוחלטים".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום