החיסון לא יהיה אפקטיבי לסובלים מהשמנת יתר

חשש בקרב הקהילה הרפואית כי ההשפעה של השמנה על מערכת החיסון, תגרום לכך שהחיסון לקורונה כאשר יימצא ויינתן לא יהיה יעיל עבור הסובלים מהשמנת יתר. החוקרים מתבססים על עדויות מדעיות ממחלות זיהומיות אחרות בהן הוכח שהחיסונים נמצאו כפחות יעילים עבור אנשים הסובלים מהשמנת יתר

אהרן מילר | בריאות 25.10.2020 | 16:47

אילוסטרציה צילום: pixabay

בעוד במעבדות בכל רחבי העולם עמלים החוקרים על מציאת החיסון לנגיף הקורונה, מביעים חוקרים ממדינות שונות ברחבי העולם חשש כי החיסון שכולם מייחלים להגעתו, יתגלה כלא יעיל עבור אנשים הסובלים מהשמנת יתר. מדובר בחשש גדול כאשר על פי הנתונים העדכניים של ארגון הבריאות העולמי, כ-13% מהמבוגרים בעולם סובלים מהשמנת יתר.

"אנחנו מאוד מודאגים, על המומחים להתייחס לסוגיה ברצינות", צטטו ב N12 את הד"ר דונה ראיין, מומחית בטיפול בהשמנת יתר במרכז המחקר הביו-רפואי בלואיזיאנה שבארה"ב, שהביעה את החשש בריאיון לכתב העת הרפואי Nature. תוך התבססות על עדויות מדעיות ממחלות זיהומיות אחרות בהן הוכח שהחיסונים נמצאו כפחות יעילים עבור אנשים הסובלים מהשמנת יתר, ההסבר לזה הוא שתאי ה-T במערכת החיסונית של הסובלים מעודף משקל מותשים ועייפים, ועל כן החיסון לקורונה לא 'יתפס'.

יצויין כי כבר עם התפרצות הנגיף הזהירו הרופאים כי השמנת יתר מגבירה את הסיכון לסיבוכים של המחלה ומובילה לשיעורי תמותה גבוהים יותר. מדענים מסבירים שקשה יותר לטפל באנשים עם BMI גבוה מפני שהפרוצדורה של החדרת הצינורות לדרכי הנשימה מורכבת יותר וגם תפקוד הריאות נמוך יותר. בנוסף, אנשים עם השמנת יתר נוטים לסבול מתחלואות נלוות רבות כמו סוכרת ויתר לחץ דם. ברקמות השומן קיימים רמות גבוהות של הקולטן ACE2, אנזים שהווירוס משתמש בו בכניסה לתאים, מסבירים ב N12.

בשיחה עם N12 אמר ד"ר רז הגואל, רופא מומחה ומנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה, "אנו יודעים שהשמנה מהווה גורם סיכון משמעותי במקרים של הדבקה בנגיף הקורונה, אולם כעת מדענים חוששים שגם החיסון עבור האוכלוסייה הזו עלול להיות פחות אפקטיבי. מכאן שבעיית ההשמנה מחייבת טיפול בעדיפות עליונה אצל מקבלי ההחלטות במערכת הבריאות".

עוד הוא הוסיף "ירידה במשקל היא תהליך מתמשך שאין בו פתרונות קסם, התהליך חייב להתבצע לצד ליווי, פיקוח ומעקב אישי של צוות מיומן ורב מקצועי. בהיבט זה, מגפת הקורונה יכולה להוות הזדמנות למי שסובל מהשמנה - להתחיל טיפול לירידה במשקל תוך שינוי אורח החיים".

 

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום