בכפר הנידח ביותר: כרמלי מצא אדם שדיבר איתו בלשון הקודש • צפו

במסע נוסף של יצחק כרמלי אחר מציאת השבטים האבודים, הוא גילה כפר נידח בתוככי הג'ונגל, בו כל תושבי המקום אינם יודעים קרוא וכתוב, מלבד אדם אחד שהפתיע את כרמלי וחברו וקידם את פניו בברכת "שלום" בעברית | אלו חוברות הראה אותו אדם ליצחק כרמלי? וכיצד הוא יודע לכתוב בעברית?

חני לוין | מעניין 22.10.2020 | 11:27

יצחק כרמלי עם ג'וסף צילום: מתוך הסרטון

פרשת נח: "ויהי כל הארץ שפה אחת", ומפרש רש"י - לשון הקודש.

הם גרים בלב הג'ונגל, כפר שלם, אנדסיבה שמו, כמעט כולם אנאלפביתים, אינם יודעים קרוא וכתוב. ובצדק, למה הם צריכים?!  הרי בג'ונגל השפה היא אחרת ואינה צריכה לקרוא וכתוב.

יצחק כרמלי משתף על מסע נוסף בו הגיע לאותו הכפר ומספר: ג'וסף, שהתעקש שנקרא לו יוסף, כמו בלשון הקודש, הוא אחד הבודדים בכפר שיודע קרוא וכתוב. יתירה מזאת, הוא דובר מספר שפות, אחת מהן הוא מאוד מחבב, ולטענתו זאת שפת אבותיו.

 

ממשיך כרמלי ומתאר: המראות מסביב לכפר שובי עין, הירוק שולט, הנהרות שחורצים את היער, נבלעים בעלוות העצים, הגבוהה והצפופה. פה ושם נשמעים צרחות הלמורים, סמלה הלאומי של מדגסקר, שלט קטן ודהוי מכוון אותנו אל תוך השמורה המתפארת בשלל בעלי החיים שלא תמצאו אותם בשום מקום אחר בעולם.

שבע בקתות עץ צמודות זה לזה מציינות את האכסניה שם ישנו מספר לילות, בניגוד לבתי הכפר הסמוך העשויים מבוץ מתפורר, נחשבים הבקתות ובמיוחד הלובי הרחב והמואר למלון פאר.

ג'וסף בן הכפר אנדסיבה, הוא הבעלים של אותו לודג'. ובשל גילו המתקדם, כמעט ואינו מבקר במקום.

כשהגיעה השמועה כי שני יהודים דוברי לשון הקודש מתארחים אצלו, אץ רץ כצעיר לימים, הוא הגיע מצויד בערימת מחברות. וקידם את פנינו בברכת "שלום" המסורתית בעברית .

"זה היה הזוי", אומר כרמלי ומספר: "צבטתי את עצמי כלא מאמין. על השולחן הוא הניח 24 מחברות שכתב בעברית בכתב יפה וקריא".

עתה עובד ג'וסף על פרוייקט כתיבת התנ"ך בעברית. בעבר, כך טען ג'וסף שבלל את שיחתו איתנו בשלל מילים בעברית, הוא דיבר עברית בצורה הרבה יותר טובה.

ג'וסף אף ידע להצביע על מספר מילים מלגזיות שמקורן משפת הקודש, כלשונו. כל ניסיונותינו להבין כיצד למד אותו כפרי את שפת הקודש, העלו חרס.

וכבר כתב השל"ה בכללי התלמוד "כשברא הקב"ה את עולמו לא היה רק לשון הקודש וכשבלל הקב"ה הלשונות בדור ההפלגה, בא לשון הקודש בשאר לשונות".

ערב שבת שלום לכל בית ישראל.

יצחק כרמלי, עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום