מרכז השלטון המקומי דורש: תנו לנו סמכויות במאבק בקורונה

הרשויות מקומיות דורשות מהממשלה להעביר להן סמכויות וטוענות "אנו מכירים טוב מהשלטון המקומי את הצרכים והמורכבות, ופועלים מהר יותר". יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא-ביטון: "ראינו שראשי רשויות הצליחו להתמודד בצורה טובה יותר עם המשבר בערים שלהם מאשר הצליח השלטון המרכזי"

בני יחזקאלי | בריאות 21.10.2020 | 20:09

כיתות לימוד. אילוסטרציה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

ניהול אחר למשבר הקורונה? – מזה זמן קוראים ראשי הרשויות המקומיות להעניק להם סמכויות ניהול, אכיפה והטלת מגבלות בהתאם לעריהם. אתמול דנה בכך וועדת הקורונה בכנסת, ויו"ר הוועדה, יפעת שאשא ביטון מסיע 'כולנו' בליכוד אמרה כי "זה לא סוד שנאמר כבר בתחילת הדרך שבשביל להתמודד בצורה טובה יותר עם ניהול המשבר עלינו להעניק סמכויות לראשי הרשויות כולל כלים, ליווי ותקציבים לרשויות חלשות הנדרשות לכך".

ח"כ יאיר גולן 'מרצ' הלין בוועדה כי "לחיים ביבס ראש העיר מודיעין, יש ידע רב ומומחיות וניסיון בהפעלת מערכות בחירום, מדוע לא משתמשים בנסיון העצום שיש לו?, הרשויות יכולות לנהל גם את המסחר והחינוך", לפי מטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת) הרשויות המקומיות הערביות יכולות לנהל היטב את המשבר אך חסרים להם משאבים, תשתיות וכוח-אדם, יוראי להב-הרצנו (יש עתיד-תל"ם) קרא למרכז השלטון המקומי ללמוד מערים בעולם.

חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין, ויו"ר מרכז השלטון המקומי הדגיש כי 80% מהרשויות יודעות לנהל את המשבר וכ-20% זקוקות לסיוע פיקוד העורף, משרד הפנים, ומרכז השלטון המקומי. המרכז יודע ותרגל כיצד לעשות זאת. לראשי הרשויות יש מפגש זום שבועי לעדכון, התייעצות ולמידה איש מרעהו. ראשי הרשויות בקשר ובשיח עם ראש הממשלה ומשרד הבריאות. אך משרד הבריאות צריך להתעסק רק בנתונים, ולא בהנחיות. אלו צריכים להינתן לסמכות הרשויות המקומיות.

ביבס הדגיש את פעולות הרשויות הנעשות אך ורק בתיאום עם הממשלה ונאמנים להחלטותיה. הוא הדגיש כי אם בשלב הפעלת תכנית הרמזור, לא יוענקו סמכויות לרשויות – הוא יפנה לעזרת חברי הכנסת.

יצחק מאיר הלוי, ראש עיריית אילת הוסיף את היעילות בהפעלה מותאמת לכל עיר: "אין דבר יותר לא שווה מאשר הוראה שווה לכולם. לכל עיר ולא לכל כונה בעיר". הוא סיפר על הדגשת השקיפות בנתונים ובהנחיות לתושבים, הכנת מתווי-פעולה להפעלת התיירות בעיר שהיא המעסיק הראשי והמשני, לכ-80% מבתי האב בעיר. לדבריו, מקודמת הצעת חוק להחרגת אזורים כמו אילת ביחס להנחיות הקורונה, שתאפשר סמכויות לעיריית אילת. הוא הזהיר כי פגיעה בתיירות תגרור אחריה כאוס בעיר.

רפיק חלבי, ראש עיריית דלית-אל-כרמל, סיפר כי עד עתה נבדקו למעלה מ-70% מהבוגרים בעיר, קרא להענקת סמכויות לרשויות בסגירת עסקים והגדלת תשתיות האינטרנט עבור התלמידים, ושיבח את שיתוף הפעולה עם קופות החולים ופיקוד העורף.

לדברי טליה לנקרי, נציגת המטה לביטחון לאומי, נערכה כבר לפני כחצי שנה עבודת מטה בארגונה שבה הוצעו שורת סמכויות שיוענקו לרשויות המקומיות. "לעולם השלטון המקומי לא יוכל לרדת לרזלוציה כמו השלטון המקומי, בעיקר במערכת החינוך. הענקת סמכויות גם תאפשר לרשות להיערך לעתיד הקרוב והרחוק". לנקרי הדגישה את היכולת של הרשות להכיר לעומק את המורכבויות השונות שבה, הצורך בהענקת סמכויות המידע על החולים לרשויות ובאכיפה על איסור ההתקהלות.

תמי בר ששת, מנהלת אגף הרווחה בעיריית פרדס חנה-כרכור ומנהלת איגוד ראשי מחלקות הרווחה הארצי, תמכה בהפעלה מותאמת לכל מקום את תכנית הרמזור, ציינה את פעילותם של העובדים הסוציאליים, את העליה של 30% באלימות במשפחה, את הגידול בכמות הנוער בסיכון, והתווספות משפחות רגילות, בעלי עסקים, למעגל בעלי החובות.

היא הציעה לפטור את העובדים הסוציאליים מחקירות אפידמיולוגיות, כדי לאפשר להם להתמקד בטיפול במשימותיהם השוטפות - ולהטילו על חיילי פיקוד העורף.

פרופ' יהודה אדלר, הלין על "חוסר ההבנה של ההנהגה מה צריך לעשות. יש חוסר יכולת להכיל את המגיפה וכשלנו בניהולה. ראשי הרשויות חייבים להיות הממונים בעירם על הקורונה. הם המכירים את השכונות, את מערכות החינוך, הרווחה והבריאות".

איתן יצחק, סגן ראש רשות החירום הלאומית, הזהיר כי "החורף עוד לפנינו, ויש להכריע עתה על חלוקת הסמכויות. בחירום הכנו העברת רוב הסמכויות לרשות המקומית".

נציגת האוצר, טל ישראלי, השיבה לפניית יו"ר הוועדה לשיפוי שהרשויות אמורות היו לקבל עבור ההנחה בארנונה שהם מעניקות לעסקים שנסגרו, ולדבריה כל הרשויות שופו באופן מלא על הסגר הראשון.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום