דרמה: ההצעה לחקירת הצוללות זכתה לרוב; יריב לוין ביטל והפיל

דרמה לא צפויה התרחשה לפני זמן קצר במליאת הכנסת כאשר הצעתה של חברת הכנסת תמר זנדברג להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לחקירת עסקת הצוללות זכתה לרוב. יו"ר הכנסת לוין ביטל את ההצבעה והודיע על הצבעה חוזרת • ח"כים מהאופוזיציה יצאו מהמליאה במחאה

ארי קלמן ואהרן מילר | פוליטי 21.10.2020 | 15:07

יריב לוין במליאה צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

דרמה במליאה: בשעה האחרונה הצעתה של חברת הכנסת תמר זנדברג להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לחקירת עסקת הצוללות זכתה לרוב, לאחר שבכחול לבן השתתפו בהצבעה. בליכוד לא הסכימו לקבל את תוצאותיה, ויו"ר הכנסת יריב לוין ביטל את ההצבעה בטענה כי הייתה אמורה להתקיים הצבעה שמית לבקשת יו"ר הקואליציה מיקי זוהר. שהוא מורה על הצבעה שמית חדשה. יצוין כי בכחול לבן הודיעו מראש לליכוד שאין בכוונתם להשתתף בהצבעה.

בהצבעה חוזרת ההצעה נפלה. 44 נגד, 0 בעד - כשחברי האופוזיציה צועקים לזוהר- כסף, כוח, כבוד. מיקי זוהר מסביר: הקואליציה ביקשה הצבעה שמית. יו"ר המליאה לא ידע זאת והפעיל הצבעה אלקטרונית.

באופוזיציה זעמו על ההחלטה וצעקו לעבר יושב ראש הכנסת "בושה" וקריאות נוספות, והחליטו לנטוש את המליאה ולא להשתתף בהצבעה שלבסוף נפלגה בהצבעה החוזרת.

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר בדיון. צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

בעת הדרמה, הורה גם ראש הממשלה בנימין נתניהו על הפסקה בדיון קבינט הקורונה כדי לאפשרי לשרי הקבינט להשתתף בהצבעה. שלבסוף לא הגיעו בפועל.

בעקבות הדרמה, בסיעת מרצ ובתנועה לאיכות השלטון הודיעו כי הם צפויים לעתור לבגץ נגד החלטת יו״ר הכנסת לבטל את ההצבעה, שגם במחלקה המשפטית של הכנסת בודקים את החוקיות של ביטול הצבעה.

חכי"ם ביציע צעקו שלא הצביעו ודרשו להוסיף את שמותיהם. יו"ר הכנסת יריב לוין: לא הייתי כאן באולם, הראיה שאפילו אני שישבתי במקומי לא הצבעתי. למה לא הצבעתי? לא הצבעתי משתי סיבות. אחת כי התבקשה הצבעה שמית והשנייה כי ההודעה שלוחצים ומצביעים לא נאמרה בכלל (מעריב).

ח"כים מהאופוזיציה יוצאים מהמליאה  בקריאות "בושה". נתניהו עצר את דיוני הקבינט ב'זום' במטרה לגשת להצבעה.

יו"ר הכנסת יריב לוין אמר לאחר אישור ההצבעה מחדש: "לא אאפשר מחטפים ועיוות של תוצאות הצבעות ודריסת התקנון במליאת הכנסת. בהתאם לתקנון הכנסת, סגן היו״ר עבאס חייב היה להכריז על הצבעה שמית כשהתבקש לעשות כן, ולא עשה זאת. מעבר לכך, כאשר מתקיימת הצבעה אלקטורנית, יש להודיע על כך באופן ברור ולציין את שם הנושא העומד להצבעה, וכן לאפשר לחברי הכנסת לשבת במקומותיהם. אף אחד מהדברים הבסיסיים הללו לא נעשה. מדובר באירוע חמור שאיני מתכוון לעבור עליו לסדר היום. בכוונתי לזמן את סגן היו״ר עבאס לבירור מיידי עוד היום."

לאחר הסערה, שוחחו ביניהם יו״ר הכנסת לוין וסגן היו״ר עבאס בעניין ההצבעה שהתקיימה היום במליאת הכנסת.

סגן היו"ר עבאס הסביר כי לא שמע את הבקשה הראשונה להצבעה שמית, אלא שמע רק את הבקשה השנייה לאחר שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית. לכן אף כאשר הופיעו תוצאות ההצבעה האלקטורנית על הלוח, לא הכריז על תוצאות רשמיות עד שיברר את חוקיות ההצבעה.

לאחר שצפו בסרטון הוידאו ממליאת הכנסת, הסכימו יו״ר הכנסת וסגן היו״ר עבאס כי היה נכון לבטל את תוצאות ההצבעה ולערוך אותה מחדש.

התנועה לאיכות השלטון מתכוונת לעתור לבג"צ בדרישה לאשר את תוצאות ההצבעה בכנסת. עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה: פעם נוספת שיו"ר הכנסת שאמור להיות הגורם הממלכתי, המאוזן וההגון פועל כשליח של הממשלה ומעקר ומבטל את הרשות המחוקקת במדינת ישראל עליה הוא מחויב להגן.

יוזמת ההצעה, ח״כ תמר זנדברג אמרה בתגובה: "מליאת הכנסת קבעה באופן מפורש לפתוח בוועדת חקירה על פרשת הצוללות. החלטת היו״ר לבטל את התוצאות הן כתם על הדמוקרטיה. אם צריך נעתור לבג"צ".

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, כתב בחשבון בטוויטר: "ביזיון בכנסת. רוב לאופוזיציה להצעת ⁦‪תמר זנדברג להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות. עכשיו היו״ר לוין עושה מעשה שלא יעשה ומבטל את ההצבעה. ואחרי שהגיעו חכים מהקואליציה הוא מקיים הצבעה חוזרת. בושה וחרפה. לא היה דבר כזה בכנסת".

ח״כ אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם) התייחס אף הוא בתגובה לביטול ההצבעה על הקמת וועדת חקירה לפרשת הצוללות: "יו״ר הכנסת לוין החליט עכשיו לבטל את ההצבעה במליאה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות. מחדל שלא היה מאז קום המדינה, דיקטטורה בהתהוות. תוצאת ההצבעה הייתה בעד החקירה, אז היו"ר החליט על סיבוב פרסה. בושה!"

חה"כ עפר שלח, יש עתיד-תלם, אמר בתגובה לביטול ההצבעה על הקמת ועדת חקירה לבחינת פרשת הצוללות וכלי השייט: "החרפה של ביבי וגנץ שברה שיא חדש. הכנסת אישרה הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות, ויו״ר הכנסת ביטל את ההצבעה בטענות מופרכות. כי בדמוקרטיה של ביבי ובני הכנסת קובעת רק כשהיא קובעת לטובתם. ואם לא, נבטל אותה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום