ראש המוסד בראיון יוצא דופן: האם יצטרף לפוליטיקה?

ברקע הסכמי השלום האחרונים, בהם היה שותף פעיל, העניק ראש המוסד ראיון בלעדי לכתבת 'כאן חדשות' ואמר כי "זאת מבחינתי תקופה אחרת – הסכמים היסטוריים שיש להם משמעות אסטרטגית" | וגם; האם יצטרף לפוליטיקה

יענקי פרבר | מדיני 19.10.2020 | 07:34

ראש המוסד, יוסי כהן צילום: פלאש 90

ראש המוסד, יוסי כהן, בראיון נדיר אתמול (ראשון) מביע תקווה שמדינות נוספות באזור יקיימו יחסים רשמיים עם ישראל.

בריאיון בלעדי שהעניק לכתבת המדינית של 'כאן חדשות' גילי כהן, אמר הרמס"ד כי "אנחנו בקשר עם הרבה מאוד מדינות באזור ומחוצה לו, במזרח התיכון ובאפריקה כמובן. אני מאוד מקווה שהמאמצים האלה, כמו שאלו שהבשילו עד כה, יבשילו גם הם". בנוגע לכך שסעודיה קושרת את המגעים עם ישראל למשא ומתן עם הפלסטינים השיב: "הדבר הזה צריך להיות לא מכשול וגם לא, בעיניי, תנאי להמשך מגעינו להמשך יצירת קשרים בילטרליים בינינו לבין מדינות האזור".

כהן נשאל: אנחנו חודש אחרי חתימת ההסכמים עם איחוד האמירויות ועם בחריין, ההצהרה לקראתה. אנחנו נראה עוד מדינות בתקופה הקרובה?

"קודם כל, אני מקווה מאוד שכן. תהליך כזה של הבשלה הוא ארוך. אולי זאת הזדמנות נוספת לומר לכל האנשים, גם בארגון שלי, גם במקומות אחרים, שעבדו ימים כלילות על הבישול המאוד איטי, המאוד מסודר הזה – של קשרים בילטרליים בין מדינות מהמזרח התיכון וגם מדינות באפריקה בוודאי".

סודאן למשל?

"יכול להיות. אנחנו במגעים עם כל מי שמוכן כמובן בעת הנוכחית לדבר איתנו. זאת מבחינתי תקופה אחרת – הסכמים היסטוריים שיש להם משמעות אסטרטגית לעומק האסטרטגי של מדינת ישראל בכל הרמות: הביטחוני, המודיעיני, הכלכלי, החקלאי, וכן הלאה וכן הלאה. יש כאן המון דברים שאנחנו יכולים לעשות עם אותן המדינות. חלק מההסכמים האלה כבר נחתמים. מכאן ואילך אני חושב שמדינת ישראל הולכת למקום נכון".

כשסעודיה אומרת, או קושרת את המשך ההתקדמות עם נורמליזציה עם ישראל למשא ומתן עם הפלסטינים. זו הסיבה שזה עוד לא קורה?

"אני חושב שכדי להבשיל ממדינות שהיו מוגדרות בעבר כמדינות עימות או כאלה שביחסים אחרים עם מדינת ישראל למדינות שלום בפועל, מחוץ לארון הדיפלומטיה הפורמלית – הייתי מצפה שהדבר הזה יקרה. אני חושב שלא צריכה להיות התניה מכאן ואילך על יחסינו עם הפלסטינים או שנחתום איתם הסכם שלום".

אם מוחמד בן סלמאן היה כבר השליט בסעודיה זה כבר היה קורה?

"יכול להיות, זה דבר מאוד מורכב בכל המדינות האלה. אני חושב שהמנהיגים שקיבלו את ההחלטה עד כה, מלך בחריין ושליט האמירויות מוחמד בן זאיד. מעריך שגם אצלם היו את הדיונים הפנימיים ואת ההתלבטויות הפנימיות, והיה צריך להכשיר את הלבבות. הם עשו את זה בצורה יוצאת מן הכלל ובאומץ. פרצו ההסכמים האלה וגם נוספים, אני מקווה שיקרו על פי אותו דין ואותו תהליך".

צוטטת בעבר כמי ששוקל חיים פוליטיים. אנחנו נראה אותך, במסדרונות הכנסת והממשלה?

"אולי צוטטתי לא נכון, ציטטו בשמי אולי. אני לא פוסל שום דבר ולא אומר שום דבר בנושא הזה. כרגע אני בארגון שלי, כשאסיים קדנציה בהצלחה, בעזרת השם, נמשיך לדבר על השאר".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום