מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר: "נתניהו הפעיל מכבש לחצים"

לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה כבר קבע שאין ראיות המצדיקות חקירה בתיק הצוללות מגיש האלוף במילואים דן הראל ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר תצהיר לבג"ץ בו הוא מספר על לחצים חריגים שהופעלו לטענתו מצד רה"מ נתניהו כדי שמדינת ישראל תרכוש צוללות וכלי שיט דווקא מהתאגיד טיסנקרופ • רה"מ "מדובר באיטריות קרות"

אהרן מילר | חדשות בארץ 13.10.2020 | 08:08

נתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כבר קבע כי לא נמצאו ראיות ולא היה בסיס לחקור את ראש הממשלה בחשד לביצוע עבירה פלילית בתיק הצוללות, אמש (שני) חשף גיא פלג בערוץ 12 תצהיר של האלוף במילואים דן הראל, מי שהיה מנכ"ל משרד הביטחון, באשר ללחצים חריגים וחריפים שהופעלו לטענתו מצד ראש הממשלה ומבכירים בסביבתו, כדי שמדינת ישראל תרכוש צוללות וכלי שיט דווקא מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ. כך על פי התצהיר שהוגש כנספח לעתירתם של התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ בדרישה להורות על הקמת ועדת חקירה לתיק הצוללות.

"הופעל על המשרד מכבש לחצים כבדים", כותב הראל בתצהירו, "הן ממשרד ראש הממשלה והן מנציגי המל"ל, שנועד כל כולו למנוע את פרסום המכרז, בניסיון לגרום לכך שהמשרד יבצע את הרכש בגרמניה וספציפית מחברת טיסנקרופ. בהקשר זה זכורות לי בין היתר הנחיות בכתב מהמזכיר הצבאי של ראש הממשלה האוסרות יציאה למכרז, וכן פניות רבות בעל פה מראש המל"ל יוסי כהן, וכן מסגנו אבריאל בר יוסף אשר פנה לגורמים שונים במשרד ביניהם מנהל הרכש והיועמ"ש של המשרד, והאחרון עדכן אותי בכך".

עוד מוסיף הראל "עמדתי הייתה כי רק בדרך של מכרז ניתן להכריח כל יצרן, לרבות טיסנקרופ, לתת את המחיר המיטבי", וכי כל מספנה שיש לה היכולת לייצר את הדגם המבוקש, מוזמנת להציע הצעות גם אם היא נהנית מסבסוד ממשלתי".

הראל ממשיך ומשחזר את פעולותיו תחת הלחצים הכבדים "הנחיתי את ראש מנהל הרכש, לנוכח הלחצים הרבים ממשרד ראש הממשלה, שהפרסום ייעשה ללא יידוע מראש או תיאום מוקדם עם המל"ל או משרד ראש הממשלה, כך שפעולה זו תהיה עובדה מוגמרת שאיננה נתונה לדיון, זאת בניסיון להדוף את הלחצים שהופעלו בהמשך. לאחר פרסום המכרז תוך זמן קצר ביותר פנה אליי ראש המל"ל יוסי כהן בדרישה לבטל את המכרז, לדבריו בשל דרישת ראש הממשלה נתניהו לבטל את המכרז. השבתי לו כי אינני יכול לפעול על פי תכתיב בלתי סביר. זמן קצר לאחר מכן חזר אליי מר כהן והעביר לי מסמך מטעם המל"ל בו נרשמה ההנחיה לבטל את המכרז. הבהרתי לו שללא הוראה בכתב ישירות מראש הממשלה ובחתימתו, אין בכוונתי לבטל את המכרז וגם אז, אבקש להיפגש איתו ולהבין מדוע".

"דרישתי זו לא נענתה בתגובה כלשהי... היועץ המשפטי של המשרד, עו"ד בן ארי, דיווח לי גם כן כי גם עו"ד שמרון מבקש לעצור את ההליך, בהתאם לעמדת ראש הממשלה נתניהו. לא העליתי על דעתי באותה העת שעו"ד שמרון קשור גם לנציג של טיסנקרופ בישראל, וכי הוא פועל תמורת תשלום בשירותו של סוכן החברה מיקי גנור, בנוסף על פעולתו עבור ראש הממשלה" טוען הראל בתצהיר המיוחד.

עוד משחזר הראל את הדיון עם ראש הממשלה "מר נתניהו אמר לי ולמר יעלון בתקיפות רבה שהוא מעוניין שתירכש צוללת נוספת, השביעית במספר, תוך שהוא דופק בידו על השולחן. למרות שלא היה מדובר בהוראה רשמית, סברתי כי הנחיה שכזו, שנועדה להביא לרכש ולהגדלת סד"כ הצוללות, אינה סבירה, על רקע היכרותי עם נושא זה, נוצר בישיבה זו ויכוח ביני למר נתניהו, וזכור לי שהשבתי לראש הממשלה שאין כל צורך בצוללת שביעית וכי ממילא ידינו אינה משגת. הדיאלוג בינינו היה חריג. מר נתניהו אמר שהוא ידאג לתקציב רכש צוללת נוספת מתקציב חיצוני לתקציב הביטחון. השבתי לו שאינני מקבל את דבריו. הזכרתי לראש הממשלה שלמרות קשיי תקציב הביטחון הוא איננו מקיים הבטחות אחרות שניתנו למשרד ולי אישית על ידו לתוספת תקציב".

מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה לחשיפתו של פלג: "מדובר באטריות קרות. דן הראל כבר נחקר בנושא ב-2017 ונמצא שאין בעדותו דבר וחצי דבר... כתבה ממוחזרת ומגמתית שכולה העלאת גירה של מידע ישן שנסרק במסרקות ברזל על ידי כל גורמי אכיפת החוק, גם אלה שידועים בעוינותם לראש הממשלה נתניהו, שאפילו הם נאלצו לקבוע שאין בטענות דבר וחצי דבר. באופן לא מפתיע מגישי הבג"ץ, שמזוהים עם ארגוני השמאל הקיצוני, לקחו תצהירים דווקא מבוגי יעלון שטענותיו נדבקו והוגדרו כ'רכילות' ריקה מתוכן, ומדן הראל שמונה במינוי אישי על ידי יעלון לתפקיד. הם כמובן לא גבו תצהירים מבכירים אחרים במערכת הביטחון שליוו את הנושא באופן צמוד ויודעים את האמת".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום