ביקורת על ממצאי הסקר הסרולוגי: לא רלוונטי; נערך בגל הראשון

משרד הבריאות פרסם את ממצאי הסקר הסרולוגי שקובע כי רק כ5% מכלל אזרחי ישראל נחשפו לנגיף, כך שיעד 'חסינות העדר' עדיין רחוק. אך היום כבר שואלים רבים את השאלה המתבקשת: הסקר נערך בימי הגל הראשון. איך בדיוק הממצאים שלו רלוונטיים עכשיו כשהתחלואה עלתה פי כמה?

יוסף קליין | בריאות 9.10.2020 | 16:05

ערכת בדיקה צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

חיסון העדר הושג או לא? אתמול (חמישי) פרסם משרד הבריאות בדרמטיות רבה את ממצאי הסקר הסרולוגי שנערך בישראל, והוא העלה כי רמת החשיפה לנגיף בישראל עומדת על כ5% בלבד (באזורים החרדיים מעט יותר). המסקנה, לכן, היא ש"תיאוריית חסינות העדר עדיין רחוקה מאד".

לפי הממצאים, במרבית אזורי ישראל נחשפו רק כ5% לנגיף, אם כחולים ואם כאלו שבא במגע עם חולים, כך שההגעה ליעד של חסינות עדר שתושג רק כאשר כ50% מהאזרחים יחשפו לנגיף – אינה נראית מציאותית. אך כעבור יום אחד בלבד מאז פורסמו הממצאים, נשמעים יותר ויותר קולות השואלים את השאלה המתבקשת: מאחר והסקר נערך בימי 'הגל הראשון', איך בדיוק הממצאים שלו רלוונטיים עכשיו, כשהתחלואה עלתה פי כמה וכמה?

נזכיר, כי הסקר נערך בימי הגל הראשון (בחודש ניסן-אייר), אז עמד מספר החולים הכללי בארץ על כ10,000 איש. כיום אנו עומדים כחצי שנה אחרי, ולאחר שמספר החולים (כולל הלא פעילים) מתקרב ל300,000 איש. כך שאם כבר אז עמדה רמת החשיפה על כ5%, סביר להניח שהיום היא עומדת על כ30-40%.

את הביקורת משמיעים גם גורמים בתוך מערכת הבריאות. במהדורה המרכזית של חדשות 12 דיווחה אמש ענבר טויזר כי על נתוני הסקר הסרולוגי "נמתחת ביקורת קשה", כאשר בין אלו שטענו כי הסקר הוא לא רלוונטי היא ד"ר מירי מזרחי ראובני, ראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות, שאמרה כי "המטרה של הסקר הסרולוגי הייתה לראות את ההיקף של התחלואה בארץ. מכיוון שהוא נעשה בעצם בגל הראשון לכן בעצם התוצאות הן נמוכות ולדעתי לא משקפות את מה שקורה היום."

גם הפרופ' דני פפרמן, הסטטיסטיקאי הראשי בלמ"ס, אמר שהסקר אינו רלוונטי אם כי לדעתו מהיבט אחר. הוא מצביע על כך שהסקר לא נערך בקרב כלל הציבור, אלא נעשה רק אצל אלו שהגיעו לבצע בדיקות דם במעבדות הקופות. ולכן, לדבריו, "ביצוע הסקר יוביל לתוצאות מוטות ולא מייצגות מאחר והבאים לבדיקות דם אינם מדגם מייצג. סביר שלפחות חלק מאותם אזרחים סובלים מבעיה רפואית כלשהי ואולי דווקא בשל כך הם נזהרו יותר."

אפילו ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, צוטטה היום כמי שאומרת כי נתוני הסקר הסרולוגי אינם רלוונטיים למציאות היום. לדבריה, "אנחנו הרבה מעל 5.5 אחוזים שראינו בסקר", אמרה, אם כי סייגה כי "בהערכה גסה אנחנו בטוח לא מעל 20 אחוזים".

מה שבטוח שהממצאים של הסקר, שהוצג אתמול בדרמטיות רבה בידי שר הבריאות, אינם רלוונטיים כלל ואינם משקפים את מצב התחלואה. כך שלא ברור על מה ואיך ביסס משרד הבריאות את המסקנה האומרת ש'חסינות עדר אינה באופק'.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום