הדרך לחסינות העדר עוברת דרך קריסת בתי החולים

חוקרים טוענים כי ההערכה שניתן יהיה להגיע לחסינות עדר על ידי השטחת העקומה ושליטה במספר החולים  - איננה נכונה • האפשרות שנבדקה בבריטניה העלתה שכחצי אחוז מהאוכלוסייה ימצאו את מותם במקרה שכזה

יוסף קליין | בריאות 6.10.2020 | 13:02

אילוסטרציה צילום: pexels

כולם מייחלים לחסינות העדר, וסבורים כי שליטה במספר החולים, גם בלי מיגור המגיפה תביא לעצירת התמותה שכן בתי החולים יצליחו לטפל בכל החולים ולא יקרסו. אבל התזה הזו מופרכת על ידי חוקרים שבדקו את מספר המתים הצפוי בבריטניה במקרה של חתירה לחסינות העדר לעומת מספר המתים הצפוי אם המדינה תיאבק בנגיף ותמגר אותו. המסקנה: קשה לשלוט בהתפשטות המגיפה, וללכת על החבל הדק של שליטה בהדבקה. בתי החולים צפויים לקרוס ומאות אלפים ימותו. לכן, ממליצים החוקרים, האפשרות הזו אינה ריאלית.

חשוב לציין כי ההנחה שעמדה בבסיס המחקר החדש קובעת כי מי שפיתח חסינות ישמור עליה למשך תקופה ארוכה מאד. אך אם החסינות מתפוגגת כעבור כמה חודשים כפי שנראה, אזי לא ניתן יהיה כלל להגיע לאותה חסינות, מאחר ועד שחלק ניכר מהאוכלוסיה יתחסן, ראשוני המחוסנים ישובו להיות פגיעים לאחר שהנוגדנים בגופם יתפוגגו.

"הגישה של חסינות העדר היא מפתה, כי היא מאפשרת לנו לראות את הסוף של המשבר", אומר ד"ר טובי ברט, שהוביל את המחקר שפורסם ב'גרלובס'. אולם, כנראה שהתוצאה האמיתית של גישה כזו, היא לא מה שהאינטואיציה שלנו מנחשת".

האפשרות שבדקו החוקרים היא "השטחת העקומה תוך עידוד ההדבקה". בתרחיש זה, הכוונה היא לעמוד כל הזמן על רף הדבקה שנמוך רק מעט מזה שיקריס את מערכת הבריאות, במטרה להגיע לכמה שיותר מחוסנים כמה שיותר מהר. על פי המודל המתמטי של החוקרים, אם יוחל תרחיש כזה בבריטניה, בה חיים כ-66 מיליון איש, ימותו 410 אלף איש, מעל חצי אחוז מן האוכלוסייה.

ףכדי שלב הדעיכה. לאחר מכן ניתן לשחרר חלק מהמגבלות, ולנקוט שוב במגבלות חריפות לזמן קצר אם חלה התפרצות נוספת.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום