יום כיפור עם מסכות: סיכום היום הקדוש תשפ"א בחצרות הקדוש

איזה אדמו"ר לא כרע בסדר 'העבודה'? היכן ערכו 'מי שבירך' למי שלא הגיעו? היכן חזרו מספר פעמים על 'אבינו מלכנו מנע מגפה מנחלתך'? מה קרה לחזן בתפרח שניגש במשך שלושים שנה? השיחה של חכם שלום בליל היום הקדוש, ולאיזו ישיבה פרצו נערי שוליים באמצע התפילה?

משה ויסברג | חרדים 28.9.2020 | 22:04

ערב יום כיפור תשפ"א בי-ם צילום: יונתן זינדל - פלאש 90

בכל הריכוזים החרדים נשמעו להנחיות וקיימו את התפילות ביום הקדוש ביותר לעם היהודי בבתי הכנסת עם שמירת הנחיות, תוך עטיית מסכות ושמירת מרחקים בקפסולות, גם אלו שהתחילו לקיים מניינים בחוץ לא יכלו להמשיך עקב החום הכבד ששרר בחוץ.

בהיכלי התורה והישיבות התנהלו התפילות כסדרם ומתחמים מיוחדים הוקמו למבודדים ואלו שהרגישו תסמינים.

'בחדרי חרדים' מסכם את יום הכיפורים תשפ"א שהיה השנה שונה מתמיד.

• בחצר חסידות גור ניגש ל'כל נדרי', מעריב ושחרית ר' יצחק גולדקנופף, יו"ר הוועדה למען קדושת השבת. לתפילת מוסף ניגש הבעל תפילה המיתולוגי הרב אברהם נחום לב. על פי עדות החסידים בעת 'אין קצבה' הוא סימן לאדמו"ר שהוא צרוד ולא יכול להמשיך, ומי שהמשיכו היה ר' יצחק גולדקנופף.

לראשונה בהיסטוריה הרבי מגור לא כרע ב'כורעים' של 'סדר העבודה'. לתפילת מנחה ניגש הרב רוטבלט, ב'מפטיר יונה' כובד הרב נחום פומרנץ מירושלים. ותפילת נעילה - הרב אברהם שרגא רוזמרין.

ב'יזכור' הכריז הרב איצ'ה מאיר טאומן שבגלל הקורונה שלא יצאו החוצה רק להסתובב אחורה ולא להסתכל לקפסולות ליד. בהפסקה אף הכריז שיתחלפו אנשים בקפסולות, כך שיישארו קפסולה עם יתומים וליד קפסולה ללא יתומים.  

• בחצר חסידות בעלזא, לראשונה מזה יותר מעשרים שנה שהאדמו"ר מבעלזא נכנס ל'כל נדרי' רבע שעה לפני זמן בעלזא. במוצאי יו"כ סיים הרבי נעילה כמה דקות לפני זמן-בעלזא והחל בשירת ניגון ריקוד עד לזמן שיוכלו לתקוע בשופר.

• בחצר חסידות ויז'ניץ השתתפו אלפי חסידים בתפילות עם האדמו"ר, אוטובוסים יצאו מכל רחבי הארץ לשהות במחיצת האדמו"ר אך היו פחות חסידים מבראש השנה, במנחה נרשמו קריאות הצלה מספר פעמים ובקידוש לבנה היו צריכים החסידים לרדת עד לבית הכנסת 'בית הלל', עקב כך שבית המדרש הגדול 'בית ויז'ניץ' הסתיר את הלבנה.

החג עבר בהתרוממות, כבקשת האדמו"ר התקיימו מניינים לזקני החסידות, כל מי שחש בתסמינים או אחד מבאי ביתו היה עם תסמינים נמנע בהוראת הרבי מלבוא אל בית המדרש. היו כמה מזקני העדה שהפצירו להשתתף בתפילות במחיצת הרבי, ואחר שנבדקו ויצאו שלילים ישבו מאחורי פרגוד קפסולות מיוחדות שהוקמו במספר מקומות בבית המדרש.

הרבי מויז'ניץ ערך 'מי שברך' מיוחד לכל החולים, ולכל מי שלא יכלו להגיע להסתופף בצל הקודש. יצוין, שכל השטיבלא'ך בכל הארץ של החסידות היו פתוחים בהוראת האדמו"ר.

• בחצר חסידות באיאן התקיימו תפילות יום הכיפורים בקלויז הגדול בירושלים בראשות האדמו"ר כשבקלויז הרגישו את הדלילות בקהל עקב כך שבכל הקלויזן של באיאן בארץ היו מנינים וגם עקב ההודעה החריפה של המשב"ק ר אשר פריזנד ממש לפני כניסת החג בשם האדמו"ר שליט"א שכל מי ששה ליד אחד שהיה לו תסמינים או היה לו תסמינים בימים האחרונים שלא יבוא לקלויז. בכל קליוז בארץ הופקד צוות מיוחד הופקד לבדוק שהכל כשורה.

כמו כן בחסידות באיאן מינו את הדיין הגאון רבי מרדכי שלמה פריינד מרבני באיאן בביתר לרב הפוסק לענייני קורונה וכל דבר הגיעו ליועץ עמו וכך כל החג התנהל בסדר מופתי. מיד עם סיום תפילת ערבית עשו קבלת עול מלכות שמים כמו שביקש. באמצע מוסף החזן המיתולוגי הרב החסיד עקיבא ברילנט הרגיש חלש וביקש שיחליפו אותו והרב שלום ברוך פריזנד שמשמש בעל תוקע החליף אותו גם לנעילה. וגם הרבי ביקש השנה מהחזנים לא למשוך יותר מדי כדי שיהיה הפסקה גדולה.

בנעילה עצמו הרבי יצא ועלה על הבימה באמצע הקלויז לקראת אמירת אבינו מלכנו עם חזן כשהגיעו לאבינו מלכנו מנע מגיפה מנחלתך חזרו על זה כמה פעמים כל הקהל יחד. ולסיום השנה לא התקיים קידוש לבנה במוצאי הצום כדי לא לעכב את הקהל לאחר שלראשונה השנה הרבי עשה קידוש לבנה כבר במוצאי שבת תשובה. 

• בחצר חסידות קרלין שם התפללו החסידים בשטחים הפתוחים לאחר ההוראה בערב שבת לסגור את בתי הכנסת, במניין של חסידי קרלין בירושלים ערכומי שבירך מיוחד לאלה שלא יכלו להגיע לתפילה בגלל נגיף הקורונה וע"ז שהם מקיימים מצוות עשה של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. 

• בחצר חסידות קרלין התפללו החסידים בשטחים הפתוחים, במניין של חסידי קרלין בירושלים ערכומי שבירך מיוחד לאלה שלא יכלו להגיע לתפילה בגלל נגיף הקורונה וע"ז שהם מקיימים מצוות עשה של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם.  בחצר חסידות סערט ויז'ניץ בחיפה, בהוראה של הרבי מסערט ויז'ניץ נאמר כלל החסידים נשארו בביתם ביום כיפור, הרבי עצמו התפלל בבית הכנסת מתחת לביתו. בביהמ"ד הגדול הרבי כיבד את בן דודו האדמו"ר משאץ ויז'ניץ ב'כל נדרי' ו'נעילה'. 

בחסידות קרעטשניף ברחובות קיים האדמו"ר לראשונה בהיסטוריה מניין מצומצם בבית הכנסת שע"י ביתו. בנוסף התקיימו כ-15 מניינים על פי ההנחיות, בארבעה מניינים שהתקיימו עברו לפני העמוד ארבעת בניו של האדמו"ר.

• בחצר חסידות פיטסבורג שמעו בשורות טובות בערב היום הקדוש מבית החולים לניאדו בקרית צאנז בנתניה חל שיפור ניכר במצבו של האדמו"ר מפיטסבורג המאושפז במקום מזה כחודשיים .ע"פ דברי הרופאים ממשיך השיפור בהדרגה טובה, ובתהליך טוב ב"ה של התעוררות מההרדמה, ומתקשר כבר חלקית עם סובביו.  בחסידות מדגישים כי הרבי "עדיין לא עירני לגמרי, ועוד יש מקום להמון תפילות לרפואתו השלימה".

במשך החג התפלל ליד הרבי בנו הרה"צ יוסף חלק מהתפילות, כאשר מדי פעם ניתן היה לראות שהרבי משתף פעולה עם סדר התפילה. בביהמ"ד בקרית פיטסבורג התנהלו התפילות, בהשתתפות בניו של הרבי בהתעוררות עצומה. לתפילת נעילה ומעריב ניגש בנו בכורו הרה"צ רבי משולם אליעזר לייפער, וכן שחרית-המלך ותפילת נעילה. מוסף הרה"צ רבי יעקב לייפער בליל החג לאחר מעריב אמרו בציבור כל ספר תהילים. תקיעת שופר ע"י חתנו של האדמו"ר - הרה"צ רבי יעקב הגר.

• בחצר חסידות סאווראן במרכז החסידות ברחוב אדוניהו הכהן התבשרו החסידים על הולדת הנכד לאדמו"ר מסאווראן, בן לחתנו הנגיד המפואר ר' מנחם מנדל רייך השלום זכר יתקיים בחג הסוכות. בקריאת התורה בעליית האדמו"ר ערך 'מי שבירך' מיוחד.

• בחצר חסידות לעלוב ירושלים התקימו כל תפילות יום הכיפורים באוהל הגדול והמרווח שממוקם בצומת הרחובות עלי הכהן - בר אילן לתפילת כל נדרי ניגש האדמו''ר לפני התיבה ואמרו בבכיות נוראות  לתפילת מעריב ניגש הרה''ח ר' שמעון ברנשטיין  לאחמ''כ ניגש הרה''ח ר' שעיה בידרמן ר''מ בישיבת טשרנוביל ב''ש לשיר היחוד ושיר הכבוד. ובבוקר יום הכיפורים לפסוקי דזמרה ניגש הרה''צ ר' אליהו בידרמן ר''מ בישיבת גור לונדון  לשחרית ניגש הרה''ח ר' משה שלום בידרמן למוסף ניגש הרה''ח ר' מאיר אקער  לפני נעילה עורר האדמו''ר בדברות קודשו על העת רצון הגדול  ואח''כ לעמוד לתפילת נעילה. יצוין כי למרות חולשתו עמד האדמו''ר על רגליו בכל התפילות.

בחצרות גדולי ישראל, הרבנים והיכלי הישיבות

• במעונו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי נערכו התפילות בהשתתפות מנין מצומצם, לתפילת מעריב ניגש נכדו ונאמן ביתו הרב יעקב ישראל קנייבסקי. 

• ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין השתתף בכל התפילות בישיבת פוניבז' מתחילה ועד סוף בתוך חדר שקוף במזרח שהיה מבודד כליל משאר הציבור וצם כרגיל ללא אכילת שיעורין כלל.

הגרי"ג הגיע לישיבה בכניסת החג ברכבו וחזר בלילה בקפסולה ניידת, הגיע לשחרית בקפסולה וחזר במוצאי הצום ברכבו.  ראש הישיבה ביקש למסור לפני כניסת החג לכל התלמידים כי חובה לחבוש מסיכה על הפה ועל האף בכל שעות התפילה ואף העמידו גבאים להעיר למי שלא שומר את הכללים.

• בהיכל ישיבת 'פורת יוסף' בעיר העתיקה עלו כשליחי ציבור ראש הישיבה חכם שלום כהן וזקן חברי מועצת חכמי התורה הגר"ש בעדני. ראש הישיבה חכם שלום כהן מסר שיחה לפני תפילת ערבית של ליל כיפור שביקש לשמור על החיזוק שהיה בכל האלול שהכוונה בתשובה שלמה שזה לא ייגמר שימשיך הלאה. הגר"ש בעדני מסר שיחה לפני נעילה. המניין לא התקיים בבית המדרש המיוחד ליום כיפור שם מתקיים המנין כל שנה, אלא בבית המדרש הרגיל של היכל הישיבה. בחורי הישיבה חוזרים הלילה כולם לביתם, לאחר שב"ה שמתחילת זמן אלול לא התגלה אפילו חולה אחד.

• בערב החג דרמה גדולה בישיבת תפרח בדרום החזן המיתולוגי של ישיבת תפרח הגאון רבי ישעיהו קרלינסקי המשמש כחזן מזה כבר שלושים שנה אושפז בערב החג בבית החולים לאחר חסימת מעיים. הלם ותדהמה בישיבת תפרח לנוכח כך שהוא החזן המיתולוגי במוסף ביום הקדוש מזה שלושים שנה ובישיבה חיפשו חזן שיכול למלא את מקומו.

בישיבת סלבודקה התפילות התקיימו השנה במתכונת מצומצמת לאחר שלא השתתפו במנין המרכזי מאות מבוגרי הישיבה. רק בני הישיבה הורשו להתפלל  כמו כן נעשה שינוי בחזנים בישיבה כשבליל יום כיפור התפלל הגאון רב בון ציון חדש במקום בעל התפילה רבי משה לייזרזון שהתפלל כמידי שנה. בשחרית ניגש רבי יצחק גפן ובמוסף בעל התפילה רבי שלמה איידלשטין ההפסקה בין התפילות מוסף למנחה היה קצרה מאוד רק כשלושת רבעי שעה.

• הגאון רבי אברהם חפוטא ראש ישיבת הרמב"ם קיים את התפילות בבית מדרשו בפתח תקווה, שם ראש הישיבה ניגש לפני העמוד בחלק מהתפילות כשהוא מבקש מכולם לשמור על ההנחיות. 

• בישיבת תורת זאב בראשות הגר"ב סולובייצ'יק התפללו השנה בהיכל הישיבה החדש בבית שמש, השנה לקראת יום הכיפורים החזן הקבוע הגאון רבי יואל שפירא מרבני ישיבת עטרת ישראל וישיבת ראדין לא הגיע השנה להיות בעל תפילה לאחר ששימש כחזן מאז קום הישיבה, בישיבה הביאו ממלא מקום את הגאון רבי שמואל שושן מרבני ישיבת ארחות משה בית שמש ששימש כחזן מוסף, בשעות אלו של מוצאי יום הכיפורים נערך בישיבה סדר מחיל אל חיל כאשר גם השנה היות וב"ה כל בחורי הישיבה בריאים  יחזרו כלל בחורי הישיבה הביתה בהסעות שמעמידים מארגני הסדר.

• בישיבת 'עטרת ישראל' במודיעין עילית ראש הישיבה הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי התפלל בקפסולה נפרדת ומבודדת בבית המדרש. לאחר שכל בעלי התפילה  שניגשו בר"ה לא יוכלו להגיע ולהתפלל בישיבה (חלקם נדבקו בנגיף ומי שלא נמצא בבידוד.  

• בישיבת 'דרך אמונה' בלוד ניגש חזן הרב הוניגסברג שהחליף את הרב זאב קליין לאחר שהוא נאלץ להיכנס לבידוד בעקבות חולה קורונה שהיה בקרבתו ואכן במוצאי יום טוב התברר לרב קליין שהינו חיובי לנגיף, מי שניגש כל נדרי ונעילה היה ראש הישיבה הגרי"ז ברוורמן.

• בישיבת 'תורה בתפארתה' באלעד בעיצומו של היום הקדוש אירע פריצה לישיבה על ידי נערי שוליים בחור שעבר בסביבת הפנימיות שם לב לאור שנדלק מאחד הפנימיות וכשהגיע לשם גילה את הנערים מרוקנים ארונות של בחורים מיד כשראו אותו נמלטו על נפשם ובחסד שמים לא נגרם נזק גדול ברכוש, כמו כן בישיבה היה שני בחורים שהתעלפו במהלך יום כיפור ולאחר מו"מ הוחלט שישתו "שיעורים" מהמשך היו"כ. 

• בישיבת 'מאור התלמוד' ברחובות השנה לא זכו הבחורים לשמוע את הגאון רבי אריה זליבנסקי שבעקבות הקורונה לא הגיע לישיבה.

• בישיבת 'שכר שכיר' בנתיבות שם רוב הישיבה נמצאו חולים לקורונה נערכו התפילות במתכונת שונה והבחורים שהו חלקם בעזרת נשים וחלקם בבית המדרש בעזרת נשים. ראש הישיבה הגאון רבי צבי יהודה גרשנוביץ ויחד עם הרבנים הרב לב והרב קון נמצאו חיובים. לראשונה מזה שישים שנה ניגש בחור מהקיבוץ לתפילת מנחה עקב כך שהבעל תפילה הקבוע הרב פרקש לא הגיע עקב הנגיף.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום