ביהמ"ש העליון במצרים אוסר הגעת יהודים לקבר ה'אביר יעקב'

בית המשפט העליון במצרים אישר את איסור הגעת יהודים לקברו של רבי יעקב אבוחצירה זצ"ל ולא בגלל נגיף הקורונה, כי אם "מכיוון שהוא נוגד את המוסר הציבורי ומפר את קדושת הטקסים הדתיים"

יענקי פרבר | חדשות בעולם 27.9.2020 | 08:55

חיילים בגבול מצרים צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

אכזבה גדולה: בית המשפט העליון במצרים, אישר את איסור הגעת היהודים לקברו של בעל ה'אביר יעקב' זי"ע, שזכה לגילוי אליהו והיה בעל מופת גדול, סבו של הבבא סאלי זי"ע ומאבות משפחת אבוחצירא המעטירה.

הרה"ק רבי יעקב אבוחצירא זצ"ל נפטר בשנת 1880 ולפני שהגיע למצרים היה רבה של תאפילאלת במרוקו. והיה ידוע כפועל ישועות גדול.

בית המשפט העליון לעניינים מנהליים באלכסנדריה תומך בביטול לצמיתות של הגעת עולי רגל למקום, "מכיוון שהוא נוגד את המוסר הציבורי ומפר את קדושת הטקסים הדתיים".

כזכור מדינת ישראל הגישה בקשה לארגון התרבות של אונסק"ו בשנת 2014 להעביר את הקבר לירושלים.

בית המשפט קבע כי "מאחר וירושלים היא עיר כבושה, אין לישראל ריבונות לכפות את תרבותה". מצרים סירבה להעביר את הקבר בטענה כי "האיסלאם מכבד את החוקים הדתיים ולכן דוחה את הבקשה".

בית המשפט הורה להסיר את הקבר בו נקבר הרב מרשימת העתיקות האיסלאמיות והקופטיות, והוא דחה גם בקשה להעביר את שרידיו לישראל. "החגיגה השנתית היא עם צריכת אלכוהול המנוגד למוסר האסלאמי", נכתב בהחלטה.

כן נקבע כי מתחם הקבר הוא קבר רגיל שאינו מחזיק במאפיינים ארכיאולוגיים, ואין לכלול אותו בין העתיקות האיסלאמיות והקופטיות שכן "הרב היהודי לא היה נוצרי או מוסלמי".

משרד העתיקות של מצרים קבע החלטה בשנת 2001 להכיר את מתחם הקבר, ואת בתי העלמין היהודיים סביבו ואת הגבעה שעליה הוא בנוי, בין אנדרטאות אסלאמיות וקופטיות. בית המשפט כתב על כך כי "החלטה זו הייתה טעות היסטורית חמורה שהשפיעה על המורשת המצרית".

מגדה הרון, ממנהיגי הקהילה היהודית המצרית הקטנה, העבירה ביקורת עוד בשנת 2014 כי "פסק הדין אינו חוקתי. החוקה קובעת זכויות לחסידי שלוש הדתות לקיים את הטקסים הדתיים שלהם, לאבוחצירה יש מעמד מיוחד עבור היהודים". היא אמרה לעיתון 'אל-מסרי אל-יום', כי "אבוחצירא הוא איש דת שזכו לברכותיו במצרים ובקברו, וצריך לכבד".

"אני נגד האופן בו יהודים מהמערב חוגגים את ההילולה בריקודים ושתייה, מכיוון שהדבר אינו תואם את המסורת שלנו כמצריים ומזרחיים", הוסיפה, אך אמרה כי ליהודים הזכות לחגוג.

היא גם תמכה בסירוב של הבקשה מישראל להעביר את קברו לירושלים. "אני מסכימה לחלוטין עם ההחלטה הזו, לא היה לו קשר למדינה הציונית".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום