כלבים יאתרו חולי קורונה בשדה התעופה

יחידה שכוללת עשרה כלבים תופעל בנמל התעופה בפינלנד במטרה לאתר את הנוסעים חולי הקורונה באמצעות הזיעה שהם מפרישים מגופם • פינלנד היא אמנם המדינה הראשונה, אך נראה כי מדינות נוספות כבר בדרך לשלב את הכלבים במאבק העולמי בנגיף

יוסף קליין | חדשות בעולם 27.9.2020 | 08:16

כלב בשירות המשטרה מתאמן צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הכלבים יאתרו את החולים:  בשדה התעופה הבינלאומי של בירת פינלנד הלסינקי ייעשה שימוש ביחידה שכוללת עשרה כלבים, במטרה לאתר את הנוסעים החולים בקורונה. כלבי הגישוש שכבר משובצים בפעילות מבצעית במסגרת הפיילוט, מסוגלים לאתר את הנגיף באמצעות הרחת זיעתם של הנוסעים. 

לפי הדיווח חדשות ABC באמצעות הכלבים יתאפשר לאנשי שדה התעופה "לזרז את תהליך זיהוי הנגועים ב-COVID-19". מנהלת שדה התעופה בהלסינקי, אולה לטייג'ף, אמרה כי תוכנית הפיילוט תבצע מהפכה בדרך בה שדה התעופה מגלה זיהומים. "ככל הידוע לנו, אף שדה תעופה אחר לא ניסה להשתמש בכלבי גישוש בקנה מידה כה גדול כנגד COVID-19", אמרה.

הנוסעים, שיסכימו להשתתף בתוכנית ההתנדבותית, יתבקשו על ידי רשויות שדה התעופה לנגב את עורם כדי לאסוף זיעה אשר תונח בצנצנת ותינתן לכלבים. בנמל התעופה מדגישים כי "בשום שלב כלבים לא יבואו במגע ישיר עם הנוסעים".

"כלבי Covid-19 החלו את עבודתם היום בשדה התעופה בהלסינקי באולם ההגעה 2B. כלבים אלה הוכשרו לאתר את נגיף הקורונה דרך הרחת מגבוני הבדיקה שניתנו להם. השירות הוא וולונטרי וממוקד בעיקר לנוסעים המגיעים מחו"ל", כך לפי חשבון הטוויטר של שדה התעופה של הלסינקי.

סוזנה פאווילאינן, מנכ"לית WiseNose , ומנהלת מעבדת המחקר של DogRisk באוניברסיטת הלסינקי, הבהירה כי  כלבים המריחים את הנגיף מיועדים בעיקר ל"נוסעים שמגיעים מחוץ למדינה", וזאת על רקע בדיקות ראשוניות בפקולטה לרפואה וטרינרית באוניברסיטת הלסינקי בה הגיעו למסקנה כי "כלבים מסוגלים להריח את הנגיף בכמעט 100% וודאות".

מספר מחקרים הראו שניתן לאמן כלבים לרחרח את נגיף הקורונה בדגימות של זיעה, רוק ושתן.

פינלנד היא המדינה היחידה בעולם, הנעזרת בכלבים כקו ההגנה הראשון מפני הנגיף. נכון לעתה גם ארה"ב, אוסטרליה, צרפת וגרמניה עורכות בדיקות לשימוש עתידי בכלבים. במינהל אבטחת התחבורה וההגנה על הגבול האמריקני מסרו כי אף הם נערכים להשתמש בכלבים לצורך זיהוי וירוס.

נזכיר כי בדו"ח של מרכז המידע של המל"ל שפורסם לפני כחודש, נכתב כי מחקרים מצביעים על התועלת שבשילוב כלבים במטרה לאתר חולי קורונה, והומלץ לצה"ל - באמצעות יחידת הכלבנים 'עוקץ' - להכשיר כלבים לפעילות מסוג זה. אך כנראה שבישראל לא חלה עדיין התקדמות בתחום זה, ונכון לעכשיו לא דווח על שילוב כלבים במסגרת איתור חולי הקורונה בנתב"ג.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום