מגור ועד פוניבז': כל אירועי ראש השנה תשפ"א בחצרות הקודש

'בחדרי חרדים' מגיש סיכום ענק מאירועי ראש השנה תשפ"א בחצרות הקודש ובהיכלי הישיבות, שנחגג השנה תחת סגר כללי והגבלות מחמירות • מדוע צעד הרבי מסאדיגורה בליל החג בבני ברק? באיזו חסידות נפל החשמל?, מה הייתה ההוראה בויז'ניץ? ומתי סיימו בחצר חסידות בעלזא?

חרדים 20.9.2020 | 20:57

סליחות ראשונות בחצר סאדיגורה צילום: שוקי לרר

• בחצר חסידות גור שם הכל התנהל במתכונת קפסולות לצד מאות איש שהתפללו בחוץ מסכמים את החג ומספרים כי הרבי מגור עמד רוב התפילות עשה 'כורעים' כרגיל ממש, הבחורים של הקפסולות התבקשו לעטות גם מסכות גם ביום, החסידים לא עברו ללשנה טובה, והשנה קיצרו בניגונים. בשני הימים ניגש הבעל תפילה הרה"ח רבי שאול בורזיקובסקי שחרית והרה"ח רבי אברהם נחום ניגש לתפילת מוסף, הרב יצחק גולדקנוף ניגש למנחה. בקריאת התורה אחרי העלייה של הרבי, האדמו"ר לא עמד בצד הבימה אלא התרחק לקצה הבמה לתקיעות חזר לבמה של הסטנדר.  

• בחצר חסידות בעלזא נערכו התפילות במחיצת האדמו"ר כשביום הראשון סיימו מוסף בשעה 16:30 וביום השני סיימו ביחד עם מנחה בשעה 17:30. ביום הראשון סיימו מוקדם מאוד שכבר עשרות בשנים לא סיימו כל כך מוקדם, בנסוף לא נרשמו שום אירועים חריגים. 

• בחצר חסידות ויז'ניץ אלפים השתתפו בתפילה כמו כל שנה בבית המדרש הגדול, בלילה הראשון הכריז הגבאי הרה"ח רבי שאול גרינברגר כי בהוראת האדמו"ר לשמור על הוראות משרד הבריאות וכל מי שיש לו קצת חולי או תסמינים שיתפללו בבניין הכנסת אורחים שם הם יכולים להתפלל, כמו כן הכריז שהרבי מברך את כלל ישראל שלא מרגישים טוב שיהיו בריאים ואלו שבריאים שלא יהיו חולים. ביום הראשון סיימו בשעה 17:00 וביום השני בשעה 17:15. לראשונה בנו הגדול של הרבי - הרה"צ רבי חיים מאיר הגר לא ניגש לפני העמוד בתפילת שחרית ביום השני, ובמקומו ניגש אחיו הרה"צ רבי יעקב מרדכי הגר רב חסידי ויז'ניץ באלעד. ביום השני לפני מנחה הכריזו שאלו שבאים לטיש נעילת החג הערב יש להגיע ללא מוצרי מוקצה. במהלך תפילת מוסף ביום השני נשמעו קריאות הצלה מקומת עזרת הנשים שם אחת הנשים התעלפה וטופלה במקום. 

• בחצר חסידות צאנז התפילות התקיימו ללא האדמו"ר שנדבק בגניף, בערב החג כתב האדמו"ר מכתב מכתב חיזוק לחסידים האדמו"ר מצאנז יצא בליל החג הראשון למרפסת ביתו ובירך בדמעות את הקהל שעמד מסביב לבית בשחרית ביום הראשון ניגש הרב הצעיר מצאנז הרה"צ רבי יחזקאל שרגא ברוך הלברשטאם ולתפילת  מוסף הבן השני ראש רשת הישיבות הגאון רבי יוסף משה דב הלברשטאם. כשביום השני ראש הישיבה ניגש לשחרית והרב הצעיר למוסף. 

• בחצר חסידות באיאן ציינו את שנת תשפ"א כשנה היסטורית גם בגלל שפעם ראשונה בהיסטוריה ערכו תשליך ביום השני של ראש השנה ולא בערב סליחות של שלוש עשרה מידות וגם שבפעם ראשונה בהיסטוריה שבטיש המרגש שנערך כל שנה בליל השני של החג מיד אחרי התפילה (שנערך בתוך הקלויז ולא בהיכל הטישים) הרבי לא עשה קידוש כנהוג הגם שהיה מוכן הגביע והיין והחלות על השולחן.

השנה בקלויז הגדול בירושלים אומנם התפללו קהל גדול של אלפי איש אבל הסדר בקלויז נשמר בסדר הקפסולות אברכים ששימשו כסדרנים עמד בכל ככל ואף אחד לא יכל לעבור מקפסולה לקפסולה כל אחד נכנס כל ימי החג היכן שהוא היה אמור לשבט גם הטישים התקיימו בתוך הקלויז כשרבי יושב על במה מוגבהת ליד הארון קודש וכל הקהל בקפסולות בתוך הקלויז. את התפילות סיימו ביום הראשון בשעה 2:30 וביום השני בשעה 3:15 ולאחר מכן נאמר התשליך. 

• בחצר חסידות סערט ויז'ניץ בחסדי השם הרבי ניגש לכל התפילות כרגיל משטרה הגיע לאחר התפילה ביום הראשון מפקד משטרת חיפה נכנס בעיצומו של החג הראשון לביהמ״ד של חסידות סערט ויז’ניץ על מנת לבדוק את השמירה על ההנחיות, ולטענתו לפזר התקהלות. בהמשך אף הגיע עם כלי תקשורת להתראיין במרכז השיכון החסידי. 

• בחצר חסידות תולדות אהרן בשכונת מאה שערים בירושלים עברו החסידים מבלי לתת יד לאדמו"ר, ביום הראשון התחילו בשעה 7:45 סיימו בשעה 4:00 , ביום שני התחילו בשעה 7:30 וסיחמו 6:00 מוסף, השנה בשירת 'אין קצבה' אז יש ריקוד של ההקפה השישית בתולדות אהרן השנה רקד הרבי במשך דקות ארוכות יותר מכל שנה, לפני התקיעות בדרשה בכה הרבי בדמעות שליש. 

• בחצר חסידות סאדיגורה ציינו את החג לראשונה בצל הסתלקותו של האדמו"ר זצ"ל, בלילה השני חילק הרבי החדש רימונים למאות החסידים, דבר מפתיע אירע עת האדמו"ר צעד בליל יום טוב הראשון של ראש השנה צעד הרבי החדש משכונת שיכון ה' בבני ברק לאחל 'לשנה טובה' לאמו הרבנית שתחי' בקרית ויז'ניץ בבני ברק אצל אביה הרה"ח רבי חיים משה פלדמן. לאחר מכן נכנס לבית האדמו"ר מויז'ניץ ועבר להתברך ל'לשנה טובה'. האדמו"ר מויזניץ קידמו ברוב כבוד ויקר והשניים איחלו זה לזה את ברכת השנים, האדמו"ר מויזניץ בירכו שיהא שליח ציבור נאמן לשולחיו, ושיתקבלו התפילות לרחמים ולרצון לפני אדון כל.. 

• בחצר חסידות טשרונביל ברחוב חבקוק בבני ברק נפל החשמל לפני מוסף ביום הראשון, הגויים הביאו למקום מאווררים ולחדרו של האדמו"ר משכו חשמל מהשכנים ובגלל זה התפילה נערכה במהירות. בלילה השני חברת חשמל סדרה את התקלה לשמחת כל החסידים. ביום הראשון נערך סעודה שלישית בראשות הרבי שערך את שולחנו עם דמדומי חמה של היום הראשון.  

• בחצר חסידות לעלוב בשכונת שיכון ה' בבני ברק הוקצה החדר של הרבי רבי שמעון מלעלוב זצ"ל לחולי קורונה מאומתים, הורים וילדים ואחרי כל תפילה ניגש האדמו"ר לחלון לאחל להם גוט יום טוב. 

בעולם התורה והישיבות ובחצרות גדולי ישראל

• ברחוב רשב"ם בבני ברק מעונו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי עברו אלפים להתברך מול שר התורה שישב במרפסת ביתו עם זכוכית מיוחדת, כשאלפים עוברים במהירות להתברך תוך שמירה על כל ההנחיות. 

• ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין התפלל את כל תפילות החג בישיבת פוניבז' בתוך חדר שקוף שנבנה במזרח בית המדרש.  שימש כבעל תוקע מתוך קפסולא כאשר המקריא הגרב"ד פוברסקי עמד מעבר לקיר הפלסטיק.
בסיום תפילת מעריב הכריז הרב אריה כהנמן כי תלמידי הישיבה לא יעברו לברכת לשנה טובה אצל ראש הישיבה אלא כל אחד יעמוד במקומו ויברך לשנה טובה לכיוון מרן ראש הישיבה ורבני הישיבה והם יברכו חזרה ממקומם.

במהלך החג עברו אלפים לברך ולהתברך אצל ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין כאשר בכל תפילה בהלוך לישיבה ובחזור למעונו עמדו מאות איש לאורך רחוב ראב"ד בשמירת מרחקים וראש הישיבה עבר בתוך קפסולה שקופה על גלגלים והביט לעבר כל אחד מהקהל ובירך לשנה טובה

• בבית מדרשו הגדול של הגאון רבי חיים גריינמן זצ"ל ברחוב חידושי הרי"ם בבני ברק לאחר פטירת הגאון רבי אריה איברהמס זצ"ל שימש השנה הגאון רבי יודל בויאר כמקריא בתקיעות.

• בישיבת פוניבז' בבני ברק בראשות הגר"ש מרקוביץ באורח נדיר והיסטורי לא עברו מאות המתפללים בהיכל ישיבת פוניבז' להתברך בברכת השנים מראשי הישיבה, ראשי הישיבה עלו זה אחר זה על בימת ארון הקודש המוזהב ובירכו את המתפללים, וכל הקהל בירך אותם חזרה. סיום התפילה: ביום א: 2:15 וביום השני בשעה3:00‎ ‎. 

• בישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים כ- 6000 איש התפללו בכלל בתי המדרשות כרגיל, במהלך תפילת מוסף ביום שני של ראש השנה עלה הגנרטור המרכזי של הישיבה באש, צוותי מד"א וכב"ה שהגיעו למקום השתלטו על הבעירה בחסדי שמים האירוע הסתיים ללא נפגעים.

• בישיבת סלבודקה בבני ברק השנה המניין היה סגור רק לבחורים הישיבה ששוהים בקפסולה אחת מתחילת חודש אלול. ללא אברכים וללא משפחות הישיבה. קבוצה מאברכי הישיבה ארגנו מנין נוסף בנוסח וניחוח הישיבה בכולל תחת היכל הישיבה כאשר נוסח התפילה יהיה זהה ואף שעות התפילות יהיו זהות.  כאשר החזנים במנין הרגיל יישארו כרגיל כאשר במוסף ניגש כמידי שנה הגאון רבי שלמה אדלשטין שגם השנה ניגש ללא שינוי וללא בעיה להיכנס לישיבה כי עבר את נגיף הקורנה לפני כחודשיים.

ראשי הישיבה שהו בקפסולה נפרדת ונכנסו מחדרים צדדים, חדר צמוד למזרח הישיבה נבנה לראש הישיבה הגר"ד לנדו שדרכו נכנס לתפילה בלי לעבור בין בחורי הישיבה.

• בהיכל ישיבת 'תורת זאב' (סולובייצ'יק) ערכו את התפילות בהיכל הישיבה החדש בבית שמש לאחר שברוך השם כל בני הישיבה בריאים לפני התיבה עבר הגאון רבי נפתלי גפן מראשי ישיבת קמניץ, והמשגיח הגאון רבי אפרים אנסבכר בעל התוקע זה שנים בישיבה הוא ראש הישיבה הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק כאשר לאחר התפילה בחורי הישיבה המתינו במקומם כאשר הגר"ב תקע את כל התקיעות אף לפי נוסח הספרדים והתימנים. בהוראה מיוחדת שנתן הגר"ב לאחראים במקום הורה להכניס את בוגרי הישיבה בקפסולה נפרדת ובשמירת כל כללי הזהירות.

• בישיבת ׳פינקל׳ סיימו ביום א' דר״ה את תפילת שחרית בשעה 13:30 וביום השני של ראש השנה בשעה 14:30, ראש הישיבה הגאון רבי גרשון כאהן תקע את התקיעות, מייסד הישיבה הגאון רבי שמואל פינקל עבר לפני העמוד בתפילות שחרית, והגאון רבי יוסף וייס ר"מ שיעור א' בתפילות מוסף ומעריב, התפילות התקיימו בבית מדרש החדש והמפואר בקומה העליונה המונה כ-500 מקומות ישיבה, שהושלם במיוחד עבור תפילות הימים נוראים.

• בישיבת 'בית מדרש עליון' בבני ברק נכנסו בראש השנה לבניין החדש של הישיבה, לאחר שעד עתה שהו בני הישיבה בקומת חדר האוכל ולתפילת הימים הנוראים נפתח ההיכל החדש. בס"ד כל בני הישיבה השתתפו בתפילות. כשבמקום היה עזרת נשים לנשים ועוד סוג של עזרת נשים לבוגרי הישיבה. כך שהישיבה הייתה אחת הישיבות הבודדות שגם כל תלמידיה השתתפו בתפילות ימים נוראים, גם בוגרי הישיבה, וגם הנשים. 

• בישיבת 'נתיב הדעת' (קפלן) בירושלים בנו קפסולה מיוחדת לראש הישיבה הגאון רבי ישראל בונים שרייבר לאחר שכל הישיבה נדבקו בקורונה, בהוראת ראש הישיבה לצום גדליה יהיו ארוחות כרגיל לכל מי שהיה חולה גם אם אין לו שום תסמין יכול לאכול ואסור לו לצום. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום