הגר"מ שיק מרבני ברסלב במכתב מפתיע לבני הקהילה

על רקע הכאוס שנמשך גם בשעות אלה בגבולות אוקראינה, מורה בנו של המוהרא"ש מיבנאל הגר"מ שיק לחדול מלנסות לעבור את הגבול • במכתב לקהילת חסידי ברסלב כותב הגר"מ שיק: "מי שענה לאבותינו יעננו בכל מקום שאנו נמצאים בו" • "וכמו שקיבלתי מאבי מוהרא"ש זצ"ל שהאדם נמצא היכן שלבו מצוי"

חרדים 17.9.2020 | 22:00

הגר"מ שיק עם אביו המוהרא"ש מיבנאל זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

לנוכח המראות הקשים בגבול בלרוס-אוקראינה, וכשברקע נשמעות קריאותיו של השר זאב אלקין לחסידים השוהים בגבול לחזור עוד לפני ראש השנה לגבולות ישראל, משמיע הגר"מ שיק, בנו של המוהרא"ש מיבנאל זצ"ל – קריאת חיזוק דווקא לחסידי ברסלב שבחרו להישאר השנה בחיק משפחותיהם בראש השנה.

במכתב ששלח הגר"מ שיק לבני קהילת 'היכל הקודש' בניו יורק ובישראל שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', כותב הגר"מ שיק: "בעזרת ה' יתברך, ערב ראש השנה ה'תשפ"א, שלום וברכה וכל טוב סלה אל כבוד מעלת אחי ורעי אנשי שלומינו היקרים די בכל אתר ואתר הצמודים בקירות לבבי, יהי נועם ה' עליכם וברוכים תהיו".

"באתי הפעם להשיח את אשר בלבבי בימים אלה, ימי הרת עולם, ולהביע רגשות הלב, כי רבות אנחותי ולבי דווי בכאב הלב הגדול על אשר נמנע מאתנו בשנה זו לבוא על מפתן מקום מנוחת רבינו הקדוש באומן, נחל נובע מקור חכמה, ממנו ישקו כל העדרים, אך זאת אבקשכם אחים ורעים אהובים, הבה נתחזק כולנו לעשות את רצון רבינו ז"ל ולעבוד את ה' יתברך בשמחה, ובפרט ביום הקדוש ראש השנה הבא עלינו לטובה, אשר הוא תחילת השנה וסימן ומזל לכל השנה כולה".

"אל נא נהיה בצער ודאגה, אלא נקיים ציווי הנביא (נחמיה ח י) כי קדוש היום לאדונינו ואל תעצבו כי חדות ה' היא מעוזכם, נתפלל אל ה' ונקרא אליו בחזקה, ומי שענה לאבותינו יעננו בכל מקום שאנו נמצאים בו, כי ברור אצלי וכמו שקבלתי מאבי הקדוש מוהרא"ש זצ"ל שהאדם נמצא היכן שלבו מצוי, והלב הלוא יכסוף כיסופים עזים להידבק באילן החיים הנצחי, רבינו הקדוש והגדול, וממילא בדביקות ובאיחוד לב בלב, יקובלו תפילותינו לרצון, כי כן הוא רצון ה' יתברך ועלינו לקבל הדברים כפי שהם, וכל מה דעביד רחמנא לטב עביד".

"השתדלו נא על כל פנים להתפלל במחיצת אנ"ש וכמו שאמר מוהרנ"ת ז"ל: "בכל מקום שיתקבצו עשרה מאנשי שלומינו בראש השנה ראוי לנסוע מסוף העולם ולדחוף את ראשו ביניהם". נקיים את מצוות היום כראוי, כל התפילות והמנהגים, ושלא לזלזל במנהגי ישראל אף בתקופה זו, ואבינו אב הרחמן ישמע שוועתינו ויושיענו, ותעלה בקשתינו לפני אל מלך יושב על כסא רחמים שיחון ויחוס פליטת ישראל, שתחל שנה וברכותיה ומכאן ואילך אך טוב וחסד ירדפונו כל הימים, פרנסה טובה בהרחבה, הצלחה בכל משלח ידכם, שלום בית ונחת מצאצאיכם, זיווגים הגונים לכל הנצרך, זרעא חיא וקיימא, אורך ימים ושנות חיים יוסיפו לכם בבריאות איתנה לטוב לנו כל הימים ונזכה לעבוד את ה' בשמחה ובטוב לבב".

"המתפלל בעדכם וזוכר אתכם בתפילה לשנה טובה ומתוקה לכתיבה וחתימה טובה, ומבקש גם מכם ידידיי אנשי שלומינו היקרים להעתיר בעדי, נתן משה שמואל שיק, בן הצדיק אדוני אבי מורי ורבי מוהרא"ש ז"ל".

כמה מבני קהילתו של הגר"מ שיק שעשו את הדרך לאוקראינה ונועצו עמו ביממה האחרונה ממחנות האוהלים שעל הגבול, קיבלו את התשובה למהר ולשוב בטיסה למקום מגוריהם על מנת להספיק לקבל את ראש השנה בחיק משפחותיהם. הגר"מ שיק עצמו הבהיר בשבוע שעבר כי למרות הפניות שקיבל להגיע לאומן עם כמה מחסידיו במסגרת ההיתרים שניתנו למורשי הכניסה, בכוונתו לוותר בשנה זו על העלייה לציון ולהישאר בקרב בני קהילתו בניו יורק, באמירה של ערבות הדדית לרבבות החסידים שנמנע מהם להיכנס לגבולות אוקראינה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי רבים מרבני ברסלב מסרבים גם בשעות אלה להעניק תשובה ברורה לפונים אליהם מהגבול בבקשת עצה. דברי הגר"מ שיק שתומך בעזיבת הגבול על רקע הסיטואציה הבלתי אפשרית ומבהיר כי ההישארות בבית בשנה זו היא צו השעה, עשויים להשפיע על חסידים נוספים לעשות את דרכם בחזרה לבתיהם עוד לפני פרוש ראש השנה ובכך להקטין במידת מה את המשבר שרק הולך ומעצים משעה לשעה.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום