שלוחי עמך בית ישראל: חברי הכנסת והשרים שמשמשים גם כבעלי תפילה

השר שתוקע כמו חצוצרה, השר שמעורר לתשובה, וסגן השר שניגש כשליח ציבור בנוסח ישיבת פוניבז' • 'בחדרי חרדים' בפרויקט מיוחד ערב ראש השנה תשפ"א • חברי הכנסת והשרים שמשמשים שלוחי הציבור בכל ימות השנה ומשמשים גם בימים הנוראים כשלוחי ציבור בגבאות, ולפני התיבה 

חרדים 17.9.2020 | 15:44

חברי הכנסת בעת תפילה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

כולנו מכירים אותם כל השנה מעל דוכן הכנסת, בפעילות הציבורית למען עם ישראל ומתוקף תפקידם כפוליטיקאים שלא חפים מביקורת. בפרויקט של ערב ראש השנה תשפ"א, ננסה להביא לכם את הזווית הפחות מוכרת של שלוחי הציבור שלנו בכנסת.

אנחנו מכירים את הנואמים המוצלחים, הפרלמנטרים, הפוליטיקאים המשופשפים, אך מסתבר כי בתוכם נמצאים גם כמה חזנים המסלסלים בקולם, גבאים מוצלחים ואפילו בעל תוקע שהתקיעות שלו לפי עדות המתפללים הם כמו חצוצרה. 

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי: בוכה ולא חוזר על התקיעות

נפתח בשר אריה דרעי שמשמש כבעל תוקע במשך כמה שנים מידי ראש השנה בשופר מיוחד בבית הכנסת 'יחווה דעת' בשכונת הר נוף. המניין הוא בראשות חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי דוד יוסף. השר דרעי תושב שכונת הר נוף הירושלמית, מגיע מדי שנה למניין ותופס את פינתו הקבועה שם הוא מתפלל מבלי לזוז או לדבר - כך במשך שעות ארוכות.

קודם תפילת מוסף הוא יתפוס את מקומו במרכז בית המדרש ויתקע בשופר מיוחד מאובזר בתכשיט כסף, "התקיעות שלו חלקות כמו חצוצרה, לא צריך לחזור על שום קול" מעיד בפנינו אחד המתפללים. דרעי לא מתאמן על התקיעות ולא יגע בשופר במהלך השנה. "צריך שרירים חזקים מסביב לפה וזה מספיק", הוא אומר.

קודם התקיעות, עולה השר דרעי לשאת דברי תורה. לא אחת במהלך דבריו הוא יפרוץ בבכי תוך שהוא מעורר את הקהל לשוב בתשובה שלמה. לאחר מכן, כשיעלה לבימה ויאמר את תפילת בעל התוקע בלחש, לא אחת הוא יפרוץ בבכי אליו יצטרפו שאר המתפללים.

יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני: חזן בסליחות וממלא מקום

בצל מצבו הבריאותי שמשתפר בחסדי שמים, גפני שמחזיק במעמד של ראש הכולל באופקים ואף היה ממקימי הקהילה החרדית בעיר הדרומית, היה נוהג עד לפני כמה שנים לנסוע לעיר בה ייסד את הקהילה החרדית, ושם היה ניגש לעמוד בתפילות הימים הנוראים, כשהוא משמש כש"צ בתפילת שחרית. עם השנים אחרי שמשפחתו התרחבה הוא נוהג להישאר בבני ברק. 

כאמור, בימים הנוראים הוא היה ניגש כחזן שחרית, ואף שימש שם גם כבעל קורא, כיום גפני מתפלל בבית הכנסת בית הלל, כשהוא לא נושא אף תפקיד קבוע, אך הוא ממלא את מקום החזן בשעת הצורך בתפילות ערבית או מנחה בימים הנוראים, ואף ניגש לפני העמוד באמירת הסליחות בערב ראש השנה ובעשרת ימי תשובה. כל זאת לצד קריאת ההפטרה בצומות במניין הקבוע שמתקיים בכנסת. 

השר לשירותי דת יעקב אביטן: בנוסח זקני מרוקו 

הרב מאשקלון שהפציע לאחר הקמת הממשלה האחרונה כשר לשירותי דת ניגש לפני העמוד בבית הכנסת שהקים באשקלון במשך שנים ארוכות. אביטן משמש כבעל התפילה בבית הכנסת שהקים בעיר. את נוסח התפילה הוא משלב בין נוסח ירושלמי לנוסח זקני מרוקו. קודם התקיעות עולה השר לבימה ומעורר את המתפללים בדברי חיזוק ותשובה.

השר שידוע בדברי התורה אותם הוא אומר בכל מקום במתק שפתיים, אהוד על הציבור והינו שליח ציבור נאמן לשולחיו. 

סגן השר מאיר פרוש: תפילת גשם בקופיטשניץ

כמידי שבת ובימים הנוראים מתפלל סגן השר פרוש בבית הכנסת 'שיכון הרבנים' הסמוך לביתו ברחוב תורה מציון. בעבר היה נוסע מידי שנה לתפילות ראש השנה לצד האדמו"ר בעל ה'תורת מרדכי' מויז'ניץ זצ"ל במונסי, לאחר פטירתו של האדמו"ר הוא נשאר בארץ, בפרט במצב בשנה זו ולעיתים קופץ בין לבין ללעלוב ול'מי שבירך' בויז'ניץ ירושלים. 

פרוש מתבקש לעיתים קרובות לגשת לפני העמוד. בשבתות בו הגבאי הקבוע לא יהיה בבית כנסת, פרוש ישמש כממלא מקומו. מלבד כך, סגן השר מחזיק בקביעות בבית הכנסת בו מתפלל האדמו"ר מקופיטשניץ שם הוא ניגש לפני העמוד ביום הושענא רבא וכן בתפילת גשם בשמחת תורה.

סגן השר איציק כהן: החזן של 'נעילה' 

סגן השר איציק כהן משמש במשך שנים ארוכות כבעל התפילה בבית הכנסת 'תפארת ישראל' בסמוך לביתו באשקלון, כהן ניגש לעמוד רק בתפילת 'נעילה' של יום הכיפורים, המתפללים מעידים כי את החוויה המרטיטה רווית הדמעות והתחינות ניתן למצוא רק כשכהן ניגש לפני התיבה.

את הנוסח הוא משלב בין הנוסח הירושלמי המוכר לצד קטעים שהוא מביא מנוסח יהדות לוב המעטירה.

יו"ר סיעת ש"ס ח"כ מיכאל מלכיאלי: חזן מבית כנסת לבית כנסת

הימים הנוראים של חבר הכנסת מלכיאלי גדושים בפעילות כמו ביום רגיל בכנסת. בראש השנה הוא משמש כחזן במניין הנץ בבית הכנסת 'שערי עזרה' בשכונת נווה יעקב בירושלים, בתפילת מנחה ומוסף הוא צועד רגלית לבית כנסת נוסף בשכונה בשם 'אברהם אבינו' שם הוא מתפלל את שאר התפילה בנוסח הירושלמי (לא הנוסח של חברון בו למד), בין לבין הא מוסר מספר שיעורי תורה בבתי כנסת נוספים.

ביום כיפור כבר למעלה מעשור עוזב מלכיאלי את משפחתו ונוסע לכפר הנוער בן שמן, מרכז שם את חברי הקהילה שמגיעים יום אחד בשנה לבית הכנסת. ובשיעורי הכנה לתפילה, ובתפילות, הוא מכניס אותם לאווירה של יום הדין. 

אגב, לראשונה, מתפלל אחד שם לב כי החזן ורב בית הכנסת הוא בעצם אותו מלכיאלי שמוכר מהתקשורת כחבר כנסת בולט בסיעת ש"ס.

השר רפי פרץ: הבעל קורא של מפטיר יונה

השר פרץ, רבה הראשי של צבא ההגנה לישראל ומקים המכינה הקדם צבאית משמש כחזן בערבית בשני ימי ראש השנה ובליל יום כיפור, את התפילות הוא מחלק בין המכינה הקדם צבאית בעצמונה לבית כנסת נוסף בישוב. בנוסח התפילה הוא נחלק בין אשכנזי ישבתי ונוסח ספרדי מרוקאי. לשר פרץ גם מסורת ביישוב: מפטיר יונה בקריאת התורה בתפילת מנחה ביום כיפור. 

סגן השר יואב בן צור: ממיאמי לנתניה

החזן המקצועי ביותר במשכן הכנסת הוא כנראה סגן השר יואב בן צור, שבמשך שלושים שנה משמש החזן המרכזי בבית הכנסת 'תפארת משה' של הגאון רבי שמעון גבאי בנתניה. עוד כתושב העיר לשעבר החל בן צור לשמש כבעל תפילה בפני מאות מתפללים. בן צור ניגש לתפילות מלבד תפילות נעילה, ובימי החגים הוא משמש גם בעל קורא. התפילה במקום מתקיימת בנוסח ירושלמי.

בעבר שימש בן צור פעמיים כחזן בקהילה הספרדית במיאמי בימים הנוראים. גם בשנים האחרונות הוא קיבל הצעות לשמש כחזן בקהילות חשובות בחוץ לארץ אך הוא העדיף להישאר בקהילה בנתניה שם הוא משמש חזן שלושה עשורים.

סגן השר אורי מקלב: חזן בנוסח ישיבת פוניבז'

חבר הכנסת אורי מקלב ניגש לפני התיבה בבית הכנסת צא"י ברמות פולין מקום מגוריו. במהלך השנה מקלב משמש כגבאי המקום, ובימים הנוראים הוא אף משמש כחזן בתפילות בנוסח ישיבת פוניבז'. 

ח"כ יעקב מרגי: 

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ יעקב מרגי משמש כאחת הדמויות התורניות במשוב שדה צבי בדרום. מרגי ניגש לעמוד בתפילת מוסף של הימים הנוראים, בנוסח מרוקאי והמתפללים מספרים כי מי שלא שמע תפילה של מרגי לא יודע ראש השנה מהו.

בימי שבת הוא אף מעביר בבית הכנסת שיעור קבוע בפרשת השבוע עם כל המסרים הנסתרים הטמונים בדברי התורה. 

ח"כ אליהו חסיד: הגבאי שזוכר את השמות של כל המתפללים

אליהו חסיד היה ממקימי השטיבל הגוראי "אור החיים" בבני ברק. עם השנים הוא הפך חסיד לגבאי המיתולוגי של המקום. מדובר באחד מבתי הכנסת המפורסמים בגור ולא רק בגלל עזרת הנשים הגדולה ביותר בחסידות שנמצאת בו, אלא כי מלבד תפקיד הגבאי הרגיל, חסיד למרות תפקידו מעניק מעצמו הרבה לטובת בית הכנסת.

תחת חסיד יהיו גבאים נוספים שיטפלו בנושאים הטכניים, אם זה במכירת המקומות בימים הנוראים ושאר הנושאים. אבל חסיד כמו חסיד מפקד מלמעלה על הקטן כמו על הגדול. את העליות הוא יקריא בעצמו, ובחגים הוא ימכור אותן ויחזיק בראשו את סדר המתפללים בסדר מופתי כך שכל אחד יקבל עלייה מידי כמה שבועות. את השמות של המתפללים והוריהם הוא זוכר בעל פה.

המתפללים מספרים כי את מסירתו לבית הכנסת ניתן ללמוד מכך שאם יצטרכו לסדר ספסל או להחליף פרוכת, לעתים חסיד יעשה זאת בכוחות עצמו. גם את כוסות התה והקפה של המתפללים ב'הפסקה' בשבת הוא יסדר בעצמו, ובסעודה שלישית אם צריך הוא יסדר את הצלחות ואת המאכלים גם בידיו שלו.

ח"כ משה ארבל: מצליח לרגש את המתפללים

בכל השנה משמש המשפטן של ש"ס משה ארבל כרב בית הכנסת 'בית אליהו' בעיר פתח תקווה, שם הוא מאגד סביבו מתפללים מקומיים מכל העדות המגוונות, החל מבעלי תשובה מתחילים ועד לחרדים מבטן ולידה. מידי שבת הוא ימסור דרשות בפרשת השבוע.

בימים הנוראים ניגש חבר הכנסת ארבל בבית הכנסת "רבי משה" לתפילת מוסף, שם תוכלו לשמוע את הח"כ הנמרץ בחן מיוחד ובנוסח ירושלמי. ארבל מצליח לרגש את המתפללים וגם את אלה שפתחו את הסידור בפעם הראשונה - הוא יצליח להכניס לאווירת יום הדין.

ח"כ אוריאל בוסו: חזן מול חמש מאות מתפללים

כצאצא למשפחת אדמו"רי אבוחצירא חבר הכנסת אוריאל בוסו משמש כחזן המרכזי וכבעל התוקע בימים הנוראים בבית הכנסת 'כל ישראל' בעיר מגוריו פתח תקווה. התפילות מתקיימות בנוסח ירושלמי, ובוסו משמש כחזן במקום כבר 15 שנה. בבית הכנסת מתאספים כחמש מאות מתפללים מציבור התושבים החילוני בעיר.

ח"כ משה אבוטבול: גבאי בית כנסת שלושים וחמש שנה 

חבר הכנסת אבוטבול מפורסם בכך שהקים בסמוך לביתו את בית הכנסת 'ממזרח שמש' כבר לפני 35 שנה, תחילה הוא הוקם במקלט ובהמשך קיבל מבנה ראוי לשמו. אבוטבול משמש כגבאי בהתנדבות ומארגן את התפילות, והשיעורים הרבים הנמסרים במקום. בשבתות בחגים הוא מוכר את המצוות, אבל את הכסף גובה גבאי משנה שלא יהיה חלילה בעיות חוקיות.

ויש גם חברי כנסת שמעדיפים לנצל את הימים הנוראים או בכלל את סופי השבוע לנוח מהעשייה הציבורית, הם יגיעו לבית כנסת כאחד האדם, יתפסו את הפינה יפתחו את הסידור והמחזור ויתפללו על החיים האישיים וגם לפעמים על עם ישראל.

כך יו"ר סיעת יהדות התורה חבר הכנסת יצחק פינדרוס שבעבר היה חזן בעיר ביתר ומאז שהגיע לירושלים הפסיק והחל להתפלל ללא הכיבודים ולא הצלצולים. 

הח"כ היוצא אליהו ברוכי החל לקרוא בתורה בהתנדבות בבית הכנסת של קהילת 'אבי עזרי' בפתח תקווה, הוא התבקש לקרוא בתורה ללא תשלום שבת אחת, ומהר מאוד שם לב ברוכי כי הכנת הקריאה מכניסה אותו אחרת לשבת ולבקיאות בפרשה והוא ממשיך לקרוא עד היום. בימים הנוראים אגב, יתפוס ברוכי פינה בבית כנסת ויתפנה אך ורק למחזור שלו. 

שיתקבלו התפילות. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום